Annons:
Etiketthälsa
Läst 1100 ggr
Hornslandet
2019-02-04 16:04

Klövje och C-höft?

Min hund har HD B/C, förstås inga märkbara problem men så är han ung också (drygt 2). Vad anser ni, är det skadligt att bära klövjeväskor när hunden har icke-perfekta höfter? Jag vet att det skall vänjas in.

Tycker bara det finns så jäkla dålig och lite info om just sånt här.. vad är rådande konsensus egentligen? :)

Annons:
JoannaLi
2019-02-04 16:24
#1

Jag kan inget om konsensus! 

Men spontan tanke ska ju klövjans belastning ligga över frontänden, så det borde ju inte aktivt påverka höfterna, tycker jag. Kanske inte måste tokbelasta, eftersom att vikten då gärna kryper genom hela väskan och kommer närmre bakkärran, men annars ser jag inget direkt problem.

Sen kan man väl fundera på om man vill slita på frontänden om det är dit hunden ska avlasta den sämre bakänden senare. Samtidigt så håller en välmusklad led bättre än en svag…. 

Egentligen är det här bara ett mer ramble-y bokmärke, jag vill höra vad andra har att säga :D

Ambrose
2019-02-04 16:32
#2

En C höft är sällan en "dödsdom" för en hund i god kondition och med en bra vikt. De brukar kunna öeva som vilken annan hund som helst, men bör absolut inte vara överviktiga, och kanske inte tränas på en elinivå. Om du inte överdriver belastningen så kan klövj vara ett mycket bra sätt att t.ex. träna upp musklerna i bakkärran och därmed lindra/förebygga framtida höftproblem.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Jojaton
2019-02-04 17:32
#3

Sam har C-höfter, och vi blev tipsade om (bland annat) klövja från fysion vi går till för att hjälpa till att bygga muskler! 😊

Johanna - Instagram

Fisherling
2019-02-04 18:11
#4

Jag tävlar klass 3 agility med sikte på SM med Tinja som har B/C.  Ser inga som helst problem med det, hon hålls i bra form och är genomgången ordentligt av både veterinär och fysio och helt friskförklarad. 

Det är dessutom mycket mindre skillnad på B och C än till exempel C och D, så C räknas inte ens som ett problem i många raser.

Lona
2019-02-04 21:38
#5

Jag kommer med mitt vanliga svar vid sådana här frågor; gå och kolla hunden hos en duktig hundfysioterapeut/canineopat elller liknande. Då kan du få en bedömning på hur just din hund är musklad och om han har några snedheter eller felbelastningar (vilket i princip alla hundar har).
Att fånga upp småskavanker, oavsett HD-status, är värdefullt och kan förebygga större skador och förslitningar framöver. Det är något jag tycker att alla hundägare borde kosta på sin hund minst en gång om året!
Du kan då också få tips på övningar för just din hund och hur du bygger upp honom på bästa sätt.
Jag kan tänka mig att genomtänkt klövjning kan vara en bra träning, förutsatt att man belastar lagom och givetvis har en funktionell och korrekt klövjeväska. Det kan absolut löna sig i längden att betala lite extra för en väl avpassad väska som sitter perfekt än att köpa någon av de billigare varianterna (vilket jag är ganska övertygad om att TS är helt införstådd med😉).

OT men när det gäller inpassning av klövjeväskan så kanske det är bra att tänka på att hunden sannolikt är olika mycket pälsad under året? Jag märker ju skillnad på täcken och selar när terriern är nytrimmad eller lurvig, tänker att det är samma sak med en långhårig hund som kanske "byter frisyr" emellanåt (förutom att han inte är färdigvuxen än på ett bra tag)?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
2019-02-05 09:05
#6

Tack för svaren! 

Absolut vet jag att C inte är någon dödsdom. Det är även en tolkningsfråga och det som ibland tolkas till C kan ibland tolkas till B - och då hade jag inte ens funderat kring detta och bara kört på.

Jag är faktiskt också av mentaliteten att eventuella ledproblem egentligen bäst avhjälps av bra träning och att bygga muskler och stärka kroppen, inte genom att undvika belastningar helt. Så tänker man ju definitivt för människor. Dessutom har det lite att göra med livskvalitet. Och till sist så är det tråkiga faktumet att en hund kan få alla möjliga plötsliga fel, skador eller sjukdomar. Ska man verkligen begränsa livet om det inte är nått man verkligen vet är skadligt? Jag tycker inte det.

Håller med, fysio vore nog inte så dumt. Får försöka kolla upp om det finns nån bra i närheten där jag kunde få lite tips och råd. Som det är nu har vi faktiskt kört lite drag och balansövningar av och till, tror allt är bra där hunden måste utveckla muskler som stabiliserar. Såväl som att vi alltid går så mycket "offroad" som möjligt i skogen då (stigar är tråkiga:D).

#5 Jag är prylnörd för vandring själv, så det lär bli nån riktig kvalitetsväska som sitter som en smäck haha. Måste ju vara snygg på fjället med… ;)
Han är rätt färdigvuxen! Pälsen är inte särskilt olika, förutom att det sannolikt genereras mer underull nu än på sommaren (tycker iofs alltid jag kammar ur tjog med ull!!!). Men ja, han är i ganska rätt matchvikt runt 38.5kg och fullhöjd sen länge. Men visst, nog kanske han grovar på muskler ännu mer det kommande året (kommer väl bli en jäkla tank då iofs).

Tillägg: (matchvikt sa jag.. han är absolut inte tjock, snarare tvärtom, jag är medveten om att man ska hålla hunden slank och musklad😉)

Annons:
Upp till toppen
Annons: