Annons:
Etikettraser
Läst 1527 ggr
Äppelsnäckan
2/3/19, 8:52 PM

Eurasier VS samojed

Vad är skillnaderna mellan eurasier och samojed? Vilken är mest aktiv och villig att samarbeta?

Ni som har kunskap och erfarenhet av båda raserna får gärna svara.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Werifesteria
2/3/19, 10:03 PM
#1

Min erfarenhet är att Samojeder är envisa och självständiga. Samojeden är  mer aktiv om man syftar på motionsbehov.  Eurasiern verkar vara lite ojämn, mentaliteten varierar inom rasen. Har kursat med två och bor granne med en. Grannhunden är väldigt självständig, men de andra två vi gick på kurs med verkade roliga att träna :)   Eurasiern beskrivs väl som en sällskapshund medan Samojeden är en polarhund, även om den inte används till drag i samma utsträckning som de andra polarhundarna.

Haifa
2/4/19, 2:54 PM
#2

Har inte sett så stor skillnad mellan de raserna inte på de individer jag mött, men sen är eurasiern utvecklad från bland annat samojeden.

Båda två är lika aktiva sen tror jag eurasiern har lätt för att gå ner i varv och därav att man tror den är mindre aktiv. Samarbetsvilja beror mer på individen än rasen, i alla fall när det gäller eurasier. Min egen har inga problem med att samarbeta med mig så länge det lönar sig, har tränat både agility och nosework. Sen har jag fått träna upp massa annat med då hon var livrädd för allt och fortfarande är men inte i samma utsträckning. En annan eurasier struntade blankt i en och tyckte man var en jobbig och elak person för att hon inte fick jaga ekorrar. De två samojeder jag träffat mer var en yngre sprallig historia som inte kunde varva ner och den andra var en gammal gubbe som levde i sin egna värld. Båda dessa var omplaceringar med en dålig bakgrund.

När det gäller eurasier så är min uppfattning att har man inga ambitioner så skaffa en eurasier, annars så välj en annan ras. Detta bygger mer på att man inte vet vad man får än att eurasier inte kan prestera. Tråkigt om man köper en hund för en viss sport och sen får en hund som senare visar sig inte alls vill. Svåraste med eurasier enligt mig är att hitta rätt uppfödare på grund av rädslan som finns inom rasen.

Upp till toppen
Annons: