Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1337 ggr
Jojaton
2019-02-01 20:02

Allergi nedärvning

Håller på att planera inför nästa valp, och har snubblat över en rätt intressant kombination. Problemet är att tikens syster haft en kull där två (av sex) valpar utvecklat allergi, hennes enda kull. Tiken själv har redan haft två kullar (totalt 12 valpar), den yngsta kullen är 2 år, där ingen av valparna visat allergisymptom. Dom har även en bror som gått i avel, vad jag förstått har inte han heller lämnat någon allergi efter sig, har inte kunnat hitta några fall från pappan till allergivalparna heller - även om det är lite svårt att undersöka 😅 Jag är alldeles för dålig på genetik och allergi för att kunna avgöra om det är ett big nono med alldeles för hög risk, eller om det fortfarande är värt att kika närmre på den här kombinationen. Hur hade ni tänkt?

Johanna - Instagram

Annons:
Fisherling
2019-02-01 22:07
#1

Jag skulle inte titta vidare på en sådan kombination. 

Allergier är riktigt bökiga och jag vet till och med en som var tvungen att avliva sin tik på grund av just allergier, hon blev aldrig bra hur mycket de än försökte och hennes hud var så torr och full av eksem att det blödde om hon rörde på sig för häftigt. 

Har även träffat på hundar som "mår bra trots sin allergi" men så får de rännskita med jämna mellanrum, kli i öronen, har svårt att fälla ur päls etc. Ingen risk jag skulle ta, det verkar sjukt jobbigt både för hund och ägare med allergier.

Jojaton
2019-02-02 17:14
#2

#1 Nej asså allergier verkar fruktansvärt för alla inblandade, och hjärnan är ju med på det till 100%! Hjärtat är lite mer svårflörtat när man fastnat för tiken, men kloka ord från utomstående hjälper i övertalningen! 😅

Johanna - Instagram

[Forest]
2019-02-03 21:02
#3

Parades tiken av samma hane båda kullarna?

Jojaton
2019-02-03 22:33
#4

#3 Nej, det är två olika hanar, hurså? :)

Johanna - Instagram

Rafflan
2019-02-05 02:47
#5

Om jag verkligen var intresserad av valparna efter den kombinationen skulle jag chansa, om tiken haft kullar utan allergier skulle jag känna mig ganska lugn sålänge inte hanen är släkt med hanen som parades med systern där valparna fick allergi.

[Ekibackensfjäderfä]
2019-09-26 13:27
#6

Skulle aldrig chansa. Har haft flera allergihundar, och det är ett rent helvete, både för ägare och mest hund. Jag råder dig att se dig om efter en annan hund som frisk och som inte har allergi mm.

Annons:
Upp till toppen
Annons: