Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 841 ggr
Sandriiisb
2019-01-30 23:14

Hundvagn/barnvagn till hund

Hej, jag & min sambo ska i år ta med vår lilla Chihauhau blandning till Kroatien & funderar på de här med hundvagn alltså sån som ser ut som en barnvagn men för hund. Funderar på om man kan ha en sån i utlandet eftersom de kommer bli många timmar på stranden, promenader & restauranger & tänker att hon inte riktigt kommer orka med allt, tanken är inte att hon hela tiden ska sitta i den men kan vara skönt att ha t.ex på stranden om hon behöver extra skugga eller någon stans att ligga i lugn & ro med vatten & mat, även när man på kvällen går ut & äter kan de vara skönt att ha henne där i kanske istället för i knät eller på matken & även långa promenader kan bli jobbigt för henne speciellt om de är varmt, jag bollade idén med min sambo & han va inte emot de men inte heller va de viktigt, så tänkte endast höra era åsikter eller om ni vet något bättre sätt :)

Annons:
Chinesecrestedlover
2019-01-31 00:06
#2

Hej!

Jag har aldrig rest utomlands med mina hundar…men jag har erfarenhet av hundvagnar 😃 så kan svara ändå. 

Jag har haft två modeller av hundvagn. En enklare billigare variant med små hjul som tyvärr inte pallade lasten efter ett tag och tappade ett hjul, haha..(inte lätt att ta sig hem med en trehjulig vagn som plötsligt bara har två hjul och hund och packning på det😂). 

Nu har jag en dyrare variant med luftgummihjul och den är ljusår bättre kvalitetsmässigt (väger ca 11 kg mot den tidigare som vägde ca 5 kg…vilket säger en del om styrkan i materialet) och betydligt lättare att köra om det är lite "terräng" (gräs/snö/grus) än den jag hade tidigare som hade små plasthjul. 

Köpte vagn för att jag hade en extremt osäker hund som jag inte kunde gå med i mer publika miljöer (han vägrade ta ett enda steg) och därför fick bära honom mycket då vi åkte kommunalt (han vägde ca 5,5-5,6 kg så med honom, en väska och packning på det blev det "aningen" jobbigt efter ett par timmar). Han låg nöjd i sin vagn helt lugnt även om vi var mitt i rusningen i Stockholms T-bana eller liknande. Jag slapp stressen med en osäker hund som i värsta fall kunde göra utfall (då vagnen ju går att stänga helt) och han slapp se allt runt som han blev nervös av och kunde ligga avslappnat även på de mest folktäta platserna. 

Har även använt den då jag ställde ut ena hunden på blandrasutställning och när mina hundar har varit sövda eller liknande och inte mått så bra/varit så pigga då vi behövt åka hem från veterinären m.m. 

Ett mycket bra köp, inte ångrat mitt vagnsköp en sekund…känns lite lustigt först med vagn till hund men det kan vara väldigt praktiskt i många situationer. 

Min hundvagn (den nuvarande av bra kvalitet) är en sån här: 

https://www.youtube.com/watch?v=HXWJvBnCNrw

Just den modellen finns både med plasthjul och luftgummihjul, jag valde luftgummihjul för att de har bättre "dämpning". 

Var några år sedan jag köpte min nu (2015) så jag vet tyvärr inte var du kan få tag på en i nuläget men den heter InnoPet Buggy Comfort i alla fall. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: