Annons:
Etikettövrigt
Läst 857 ggr
Emmie andersson
2019-01-29 19:24

Hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en dvärgschnauzer som är ett år och vet inte riktigt hur länge jag ska motionera han. Nån som vet? Sen är han också mycket större än normen av rasen så ska jag gå mer med han då?

Annons:
Elsis matte
2019-01-29 19:49
#1

Du kan i princip gå med honom så långt du vill och kan, men bygg upp mängden/längden gradvis utifrån hans nuvarande kondition förstås. Har du något mer påfrestande i tanke (drag, löpning) får du ta det ännu mer försiktigt. Att han är större än en genomsnittlig dvärgschnauzer betyder inte att han behöver mer motion dock.

Zadeira
2019-01-29 21:14
#2

Det beror på vad du menar med motionera. Det man ska tänka på i alla motionsformer är att inte gå för hårt ut i början utan bygga på efterhand. Promenader kan man gå både långt och länge med de flesta hundar (finns givetvis både raser och individer som klarar mindre eller mer), det brukar vara människan som "tar slut" först men givetvis ska man vara uppmärksam på hundens signaler.

Storleken på hunden spelar inte roll för hur mycket den behöver motioneras eller promeneras. Det är ras och individ som styr.

Fridaaaa
2019-01-31 16:04
#3

Storlek på hund säger ingenting om motion
Man får individanpassa, man märker hur mycket och ofta

Även viktigt med mental aktivering

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: