Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 738 ggr
Jenols
1/29/19, 5:46 PM

unghund i hundgård?

Nu när ras är bestämt som framtida gårdshund är det dags att leta efter en individ också. Det jag funderar på är om jag ska kika efter en äldre hund eller om jag ska köpa en valp? Jag kommer ha möjlighet att vara ledig 2 månader max. Så om jag skaffar en valp som är 2-3 månader så kommer den ju vara 4-5 månader när jag inte kan vara ledig längre. MEN, då ska den alltså vara i hundgård efter det. Och jag är osäker på vad det finns för regler o riktlinjer kring detta? Jag vet ju att unghundar måste kissas oftare, men i och med att det är en hundgård så gör den ju det när det passar den. Skulle det funka att ha unghunden 4-5 månader gammal i hundgård ett helt arbetspass? Självklart under förutsättningar att den är ensamhetstränad osv.  Och "lag-mässigt" så får den ju vara ensam hemma längre stunder i och med att den är över 4 månader.  Vad säger ni? Jag har reservplan om det inte skulle gå med hundgården, men det vore ju absolut smidigast :)

Annons:
Chinesecrestedlover
1/29/19, 6:39 PM
#1

Hej!

Jag skulle inte ha lämnat en hund (speciellt inte en så ung hund) ensam (oavsett hundgård eller ej) så länge som ett arbetspass (antar att du jobbar heltid och sen har någon resväg på det?). 

Det handlar inte bara om att den måste kunna rasta sig utan framförallt om att de kräver mycket sällskap för att må bra. 

Om det gäller varje vardag så blir det på tok för mycket ensamtid för en hund (och då speciellt för en valp/unghund). Skulle absolut inte lämna så länge annat än i absoluta undantagsfall och aldrig med en valp/unghund…det kan sätta spår som är svåra (eller omöjliga) att komma tillrätta med om man går för fort fram/lämnar för länge osv. (separationsångest t.ex.). 

Sedan kan du absolut inte räkna med att en hund kan vara ensam så länge även om den blivit ensamtränad från dag 1 när du får hem den. Att öva en valp i att vara ensam kan gå fort eller det kan ta rejält mycket mer tid än den tiden du har till förfogande. 

Hade jag varit du så hade jag tänkt en gång till kring hur du ska göra med framförallt valpen/unghunden…för att inte råka skapa dig problem (med ex. separationsångest) som inte hade behövt hända om du låtit valpen få mer tid på sig. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Jenols
1/29/19, 10:04 PM
#2

#1 Jag har ju, som sagt, reservplaner om inte detta skulle vara ett alternativ. Så skulle hunden behöva mycket tid på sig att bli van att lämnas ensam (om den ens skulle bli van), så har jag ju alltid möjligheten att använda reservplanerna och vid sidan av det träna ensamhetsträning i den takt som hunden klarar av. Så tanken var självklart inte att "tvinga hunden att vara ensam 4 månader gammal" (vilket det kanske verkade som nu när jag läste min text igen haha). Kan den inte vara ensam så är det så, och då har jag ju reservplaner. Men tog upp ämnet för o höra vad andra har för åsikter :)

JoannaLi
1/29/19, 10:12 PM
#3

Jag tycker att prova. Så länge hunden är trygg, den kan pinka, den har vatten, den kanske har något att pyssla med, har beriknimg i gården, den kan gå in någonstans varmt och mysigt och man på något sätt kan hålla uppsikt (kamera, granne etc). Jag hade, även om hunden är trygg, låtit den börja med 1 dag/vecka och sedan arbetat mig uppåt under iaf några månader om möjligt, för att inte överväldiga hunden i onödan. Jag tror inte att rekommendationerna säger något specifikt om unghundar, tror att det är som vuxna, rastning utanför minst 1 gg/dygn. 😀

Upp till toppen
Annons: