Annons:
Etikettbeteende
Läst 2095 ggr
fancie-
2019-01-28 05:36

Surtik, sterilisering?

Bakgrundsinfo: Har en nära bekant som har en jack russel tik på 7 år, samt tre andra tikar (alla under 3 år) det finns även en mänsklig 4-åring i hushållet. Jack russeln kan vara väldigt tjurig och morrig (inte mot vuxna) men jag tror hon är väldigt trött på alla ”små” i flocken som ska bråka med henne. Även att hon inte får så mycket uppmärksamhet från matte. 

Och nu till frågorna:

1. Tror ni att detta tjuriga beteende kunde bli bättre av att sterilisera? 

2. Det kommer ev. bli aktuellt att tiken steriliseras och flyttar hem till mig och min sambo i år. Vi har inga barn men jag har planer på att ta valp i år eller nästa år, tror ni att hon mår bättre av att bo i en mindre flock? Med endast en hundkompis, matte och husse och inte behöver konkurrera om uppmärksamhet. 

(3. Med tanke på detta, tror ni en till tik eller en hane skulle vara bäst som kompis?)

När vi har tagit hand om tiken vid olika tillfällen har hon varit som en annan hund än vad man ser där hemma. Pigg och alert, kommer oftast med till hallen när vi ska åka därifrån och tittar på oss som att: ”ska ni inte ta med mig?”😂😊

Annons:
kinjelooo
2019-01-28 08:40
#1

Nej, det kommer inte hjälpa så om tilen är frisk finns ingen anledning till att kastrera henne. En hund morrar när den är obekväm och vill ha utrymme. Barn förstår inte detta, degår ofta över gränsen så det är de vuxnas roll att lära dem att låta hunden vara. Det är alltså inte tjurighet!!! Hunden har rätt till integritet och personligt utrymme. Tror absolut det kan funka i en mindre flock. Särskilt med tanke på att du redan vid de enstaka tillfällen ser skillnad på hunden. Respektera hennes gränser, undvik konflikter och det kommer säkert bli bra. När det gäller en valp så skulle jag försöka umgås med lite olika hundar ihop med henne och se vem hon funkar bäst med, leker gärna osv :)

fancie-
2019-01-28 11:36
#2

#1 Tack! Jo och om hon flyttar till oss kanske vi har mer tid att ”skydda” henne från den jobbiga valpen. (Vilket inte nuvarande ägare gör) Därför tror jag hon skulle vara lyckligare så :) Jag förstår ju självklart att hunden morrar osv. för att skydda sig själv och sina tillgångar, att uttrycka det som tjuighet kan ju missupptaffas.

Rafflan
2019-01-28 21:15
#3

Nej det kommer inte bli bättre av kastrering, dock kan kastrering vara bra då det är vanligt att äldre tikar får problem med livmoderinflammation och behöver akut opereras.
Att morra är hundens sätt att kommunicera, det kan bli enklare hos er med en valp då ni kan lära valpen att låta tiken vara ifred :)

fancie-
2019-01-29 06:50
#4

#3 Ja det är väl främsta orsaken till att hon ska steriliseras, fick sista kullen i slutet på förra året. Jo, och valpen lär ju sig att hon säger ifrån till skillnad från människobarnet..

Fridaaaa
2019-01-31 16:07
#5

Man steriliserar inte idag utan kastrerar.

Låter som en hund som trivs själv eller med bara någon kompis. Det hade jag satsat på. Hane eller tik, beror på henne, samt hur de kommer överrens

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fancie-
2019-01-31 18:41
#6

Jasså, det visste jag inte. Vi lär ju märka om hon trivs eller inte, då är det upp till ägaren att omplacera eller ta hem tillbaka. 😊

Annons:
koppargaller
2019-01-31 21:27
#7

Den som äger hunden bestämmer om kastrering, en uppfödare som inte vet skillnaden mellan kastrering o sterilisering låter väldigt oseriös.

Det är ganska vanligt att uppfödare sätter ut tikvalpar på foder, då har denne rätt till två kullar o sedan tillfaller tiken fodervärden.

Det är också relativt vanligt att uppfödare sätter ut kastrerade avelshundar på foder så de får bli ensamhundar på ålderns höst.

fancie-
2019-02-01 06:51
#8

#7 Nu är det ju inte jag som är uppfödaren och inte hade koll på att sterelisering och kastrering inte är samma sak, men det jag syftade på var ju såklart det ingrepp som utförs för att ta bort fortplantningsörmågan genom att ta bort äggstockar och livmoder. Det är nog det som kommer göras av veterinären, inte bara strypa äggledarna. (Antar jag nu då)

Katti
2019-02-01 14:51
#9

Hos djur är det ju oftast primärt det sexuella intresset man vill bli av med (samt risken för t ex livmoderinflammation och självklart förmågan att reproducera), så då tar man helt krasst bort "så mycket som möjligt", d v s kastrering. På mäniskor vill man ju ha detta kvar, men undvika att det blir barn; sterilisering!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

hemul
2019-02-01 14:54
#10

Utförs sterlisering öht? Kan tänka mig situationen då man har hanhund + tik, inte vill ha valpar men tycker det är helt OK om de lever ut sina drifter. Då vore ju sterilisering av hanhunden en bra lösning och dessutom ett enkelt ingrepp.

Eller skulle parning öka risken för att tiken blir skendräktig eller får andra besvär?

Katti
2019-02-01 15:04
#11

#10, nej, det gör det inte. Det ökar risken för många olika saker, bland annat infektioner av olika slag. För att inte tala om stressen för båda när tiken löper och det ska paras stup i kvarten… Djurs och männiksors sexualitet fungerar inte alls på samma sätt. Det är i stort sett inga djurslag som, är "på" för jämnan, utan de har långa asexuella perioder.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

hemul
2019-02-01 15:36
#12

Blir de stressade av att para sig? Trodde de blev det av att inte få göra det.

Att djur har långa perioder då de inte är sexuellt aktiva har väl ingen bäring på sterilisering. Förstår inte riktigt hur du menar med det.

Katti
2019-02-01 18:18
#13

Vi ska akta oss för att föra äver våra sexuella värderingar på djur. För dem handlar det om driften och artens överlevnad, för oss har det utöver det massor av sociala och kulturella aspekter.

Jag menar att djuren påverkas inte av att deras asexuella period utökas till alltid eftersom det ändå är ett normaltillstånd för dem. Att jag är emot förebyggande kastrering har inte med att göra att djuren "går miste om sex", för det gör de allra flesta sällskapsdjur i alla fall. Och det far de inte illa av på något sätt!

Dessutom tror jag inte att grannen med löptiken är så intresserad av att låta din steriliserade hanhund para hennes tik "för skojs skull"!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
hemul
2019-02-02 00:10
#14

Min granne? Jösses amalia. 😮

Upp till toppen
Annons: