Annons:
Etikettvalpar
Läst 2237 ggr
moonmist
2019-01-25 21:34

När registreras valpkullen i SKK?

Hej! Det är så att jag antagligen ska köpa valp från privat uppfödare, får de registrera sina hundar i SKK (med stamtavla) om båda föräldrarna har stamtavla trots att de själva inte har en kennel? och isåfall, vid vilken ålder gör man det?
Valparna är just nu 5 veckor och har inte blivit registrerade än, nästa vecka ska vi åka och hälsa på och även fråga då. Men vill gärna ställa frågan till er nu som kanske vet. :)

Annons:
Ambrose
2019-01-25 21:52
#1

Om föräldrarna uppfyller alla krav för att få registrera avkommorna(innehar stamtavla, ev hälsocheckar, MHn etc) så får en privatperson lov att registrera 2 kullar utan kennelnamn. Exakt när detta görs är upp till uppfödaren. Man väntar ofta några veckor eftersom inte alla valpar överlever etc.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ajanki
2019-01-25 22:12
#2

Ja, som Ambrose skriver får en privatperson registrera 2 kullar utan kennelnamn sen måste man ansöka om ett ifall man vill ta en tredje kull. Jag brukar registrera mina valpar när dom är 6 veckor. Det går så fort nu med registreringen, tar 2-3 dagar så får man hem stamtavlorna.

moonmist
2019-01-25 22:41
#3

Tack så mycket för bra och informativa svar!

Lizelda
2019-01-26 01:50
#4

Jag reggar när jag kommit på namn. Första kullen så hann jag faktiskt skicka iväg första valpen innan tavlorna kom (borde dykt upp men posten var posten…) så där skickade jag den när den dykt upp. Senaste kullen var nog reggade redan vid fyra veckor.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Changrila
2019-01-26 12:24
#5

Som andra säger, 2 kullar utan kennelnamn är helt ok.

De uppfödare jag känner brukar registrera valparna när de är 6-7 veckor gamla. Då har stamtavlorna kommit innan valparna ska levereras.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Upp till toppen
Annons: