Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1955 ggr
fancie-
2019-01-25 19:30

Hane eller tik?

Hej! Jag kommer att skaffa valp antingen i augusti eller nästa vinter/vår och undrar om jag ska ta en tik eller en hane. Min tidigare hund var en schäferhane och det positiva med hane är ju att man slipper löpen och ev. skendräktighet eller andra besvär vid löp. Man behöver heller inte vara rädd för livmoderinflammation. Däremot har jag läst att tikar ska vara lättare att träna med (varför isåfall?), och att en tik vore bättre om jag vill hålla på med agility eftersom tikar är lite nättare och kroppen är bättre anpassad för den typen av träning. (Kan tillägga att rasen jag funderar på är dobermann) Min sambo har även i tankarna att ta över sin mors ena jackrussel-tik (stereliserad) och då undrar jag om det är lämpligare att ta en tik eller går det lika bra med hane tror ni?

Jag vet inte om jag vill hålla på med agility, men är i alla fall intresserad av att testa, därför lutar valet liiite mer mot en tik men tänker även att det är upp till uppfödaren att välja ut en passande valp ur kullen?

Någon som har åsikter? Eller någon som har erfarenhet av dobermann hanar/tikar? :)

Annons:
Honestyisdead
2019-01-26 19:07
#1

Jag skulle aldrig välja en tik. Har träffat för många bitchar hehe. Jag tror det är bättre med en hane om ni ska ha en hona också.

Fisherling
2019-01-26 19:27
#2

Jag har alltid tyckt att argumentet "man slipper löp" är konstigt, för då är ju risken istället att man får en hanhund som är besvärad varje gång en tik löper i närheten. Matvägran, yl, gnyende, flyr tomten, det var inte sällan det var främmande hanhundar utanför dörren när Milla löpte och vi bodde i radhus. Du kan byta ut några veckor per år mot några månader per år. 

En hund and sund mentalitet lider inte av sin könsdrift. Jag märker knappt när Tinja löper för hon städar så noga efter sig själv och är inte påverkad alls, hon har både tränat och tävlat i löp och skendräktighet utan problem.

Dessutom är livmodersinflammation extremt rasbundet. I vissa raser får man det som på köpet med en tik, men på t.ex aussie som jag har så är det väldigt ovanligt. 

Oavsett, om du vill hålla på med agility skulle jag inte köpa dobermann. Det är en bruksras som bör köra skydd, sök, rapport etc, inte ha sin träning fokuserad kring agility.

Mitchika
2019-01-26 20:50
#3

#2 Jag personligen kör med det argumentet och det är delvis för att slippa löpen som jag inte vill ha tik. Som du själv skriver så lider inte en hund med sund mentalitet av sin könsdrift. Det gäller ju självklart för hanar också. 🙂

Min förra okastrerade hanhund blev lätt påverkad av löptikar när han var i tonåren, runt 7-8 månader tills han var drygt två år. Därefter lugnade sig tonårshormonerna och vi hade aldrig besvär med löptikar igen. Vi tävlade inte mycket, men vi tränade massor och han kunde gå fot lös utan problem medan en annan person gick med två höglöpande tikar några meter framför oss. 

Jag har känt tikar som blivit påverkade av sitt löp ett par till några veckor innan själva löpet kommer igång. Dom blev griniga, sura, ändrade sitt beteende och blev svåra att träna och ha och göra med. Sen kom löpet med liknande beteenden och så höglöpet då dom slängde sig i kopplet och skrek efter hanhundarna dom mötte på promenaden för att dom ville fram. Därefter blev dom skendräktiga på det. Nedstämda, matvägrade, ville inte lämna hemmet och fick tvingas ut på promenader och det kunde dröja veckor till månader innan ägarna fick dom ur det. 

Så det som skulle ha varit bara några veckor blev flera besvärliga månader för dessa tikägare. Jag har även känt tikar som inte blivit påverkade alls innan och/eller under löpet, men som löpte två gånger om året och blev skendräktiga i veckor upp till ett par månader efter varje löp. 

Sen känner jag även några tikar (varav en som vi har i familjen) som är precis som du beskriver. Dom löper bara i några veckor en till två gånger om året, är helt opåverkade både före, under och efter och det är otroligt skönt och smidigt. Glad

Det som gör att hanhundar vinner hos mig (utöver att jag klickar bättre med dom) är att om hunden har rejäla problem med könsdriften så är kastrering av hanar ett snabbt, enkelt och väldigt riskfritt ingrepp. Min gamla hundinstruktörs tik dog på operationsbordet under en kastrering (rutiningrepp, tiken var frisk och skulle bara kastreras) och jag tror det har påverkat mig lite också. 

Överlag tycker jag att det är lite av ett lotteri åt båda hållen. Du kan få en tik med problemfria löp och du kan få en hane med en vettig könsdrift som inte blir galen av att tikar i området löper och så tvärtom. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Fisherling
2019-01-26 21:03
#4

#3 Det är inte så mycket av ett lotteri om man väljer ras och linjer där såna problem inte är vanliga. Samma gäller alla egenskaper. :)

Mitchika
2019-01-26 21:12
#5

#4 Det har du helt rätt i! 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

fancie-
2019-01-26 21:44
#6

#1 Okej ;) har själv faktist hela livet varit mer inne på hanar också, men har även träffat tikar som är riktigt fina såklart.. Därför har jag nu börjat tänka på att det kanske inte är så stor skillnad. #2 Tack för utförligt svar! Och nej, jag skaffar inte dobermann för att endast ha som agilityhund men vet att många dobbisar gillar det och skulle gärna göra det 1 gång i veckan eller så. Då spelar det nog inte heller så stor roll om det är hane eller tik iof.. Oavsett om jag skaffar tik eller hane har jag för avsikt att träna skydd, lydnad och spår :) Sedan beroende vad hunden tycker mest om och vad den är bäst på blir troligen huvudsyssla. Utöver detta kommer vandring och drag (skidor o dyl.) Har bekantat mig med rasen genom att vara med på träningar och haft kontakt med en dobermannägare/föredetta uppfödare som drar kurser jag kommer gå på.

Annons:
fancie-
2019-01-26 21:55
#7

#4 Ja, jag har funderat mycket på det där också att det är lättare att kastrera en hanhund än en tik ifall det skulle behövas. Nåväl, tror jag är öppen för både hane och tik. Viktigast är att de kommer från sunda föräldradjur.

[Forest]
2019-01-27 20:30
#8

Vi har tre tikar och har inga problem med dom. Jag gillar båda könen dock föredrar jag någ tikar ☺ Dotter lägger röst på hane och min man spelar det ingen roll vilket kön.

Upp till toppen
Annons: