Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 3864 ggr
kodisen
1/24/19, 1:33 PM

Schäfer med hängande öron

Har en 6 mån gammal schäfer hanne, renrasig, med stamtavla. Öronen har inte rest sig. Hur pass vanligt är det och är det redan för sent för att de skall resa sig? Tips på vad man borde göra? Riktigt fin vovve, annars, lite tråkigt att han inte kan bli utställningshund :(

Annons:
[Fluffymarshmallow]
1/24/19, 1:43 PM
#1

Bry dig inte om att han inte kan bli utställningshund. Utan tänk på att du har en sån fin vovve som älskar dig ❤️ Du borde älska han också och strunta i utställningar

Ambrose
1/24/19, 1:47 PM
#2

Hör med uppfödaren? Den om någon borde ju ha koll! :)

6 månader finns det en liten chans utan "hjälp"…
Jag känner folk vars mallar haft hängöron fram till nästan året, men det är inte supervanligt.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Milkshake
1/24/19, 1:53 PM
#3

#1 Tvivlar på att TS slutar älska sin hund för att han kanske inte kan ställas ut. TS är ju uppenbarligen intresserad eller i alla fall nyfiken på uställningar, att säga att man ska strunta i ett intresse känns lite taskigt. Det finns ju en chans att hunden köptes med mål att bland annat ställa ut och då är det inte konstigt om TS är besviken. 

#0 Jag vet inte om det är för sent att göra något åt öronen. Vissa tejpar upp dem, men det kanske inte är den bästa idén om de inte rest sig alls. Öronen på min första hund reste sig ganska sent, kanske är det samma för din valp?

kodisen
1/24/19, 2:02 PM
#4

Tack för svaren! Visst älskar man sin hund men lite besviken är man över öronen. Hade redan kontaktat uppfödaren men förslaget var att tejpa, vet dock inte hur man gör eller om det överhuvudtaget kan hjälpa

Lord Vulcan
1/25/19, 12:15 PM
#5

Fråga uppfödaren hur du ska tejpa. Hjälper det, så gör det. Absolut värt ett försök.

[Fluffymarshmallow]
1/25/19, 1:23 PM
#6

Skulle aldrig tejpa öronen på något djur!

Annons:
MyCola
1/26/19, 12:27 AM
#7

#6 Varför?

JoannaLi
1/26/19, 1:42 AM
#8

#7 Jag skulle inte göra det personligen eftersom att det för mig är 100% egen vinning på hundens bekostnad (vad får hunden ut av att ha stående öron istället för hängande, och "hunden tycker inte att det är obehagligt med tejpen" - hur vet du säkert? Inlärd hjälplöshet är jag personligen rädd för i den situationen). 

Sen tycker jag också att det är att mörka eventuella avelsfel.

[Fluffymarshmallow]
1/26/19, 10:16 AM
#9

#7 Du kan börja med att tejpa din egna öron. Stackars djur alltså!

frijoh
1/26/19, 5:04 PM
#10

Jag skulle aldrig tejpa öronen på något djur om det inte var en veterinär som rådde mig till det pga någon sjukdom eller liknande. Aldrig om det handlade om utseendet om hunden dessutom kan tycka att det är obehagligt. Jag tycker att du ska låta honom se ut som han gör och inte försöka ändra hans öron.

silverfiisk
1/27/19, 11:11 AM
#11

Citat från jordbruksverkets hemsida: ''Det är inte heller lagligt att tejpa, binda eller på annat sätt tvinga upp eller ner öronen på en hund om det innebär ett lidande.''

Hur många hundar tror ni trivs med att ha tejp runt öronen? För mig är det självklart att man inte gör så. Jag tror inte att ni själva skulle vilja ha det, så varför utsätta ett djur för det?

Ambrose
1/27/19, 12:33 PM
#12

#11 Det är en enorm skillnad på lidande och ett lätt obehag… En hund visar oftast betydligt större obehag om man tar på dem ett par skor än om man tejpar öronen. Att tejpa/plåstra små barns öron är inte heller helt ovanligt om ett barn föds med väldigt utåtstående öron…

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

silverfiisk
1/27/19, 12:50 PM
#13

#12 Absolut, det säger jag ingenting om. Men jag tycker ändå inte att man bör förändra hundens utseende bara för att kunna ställa ut den eller för att det blir ''finare''. Om hunden lider av att öronen hänger så absolut, då kan man fixa det, men jag tycker inte att man gör så bara för att det ska gå att ställa ut hunden.

Annons:
Lona
1/27/19, 2:07 PM
#14

#12, Fast jämförelsen med barn blir ju lite fel. En människa kan onekligen själv må dåligt eller tom bli mobbad för att den har "fula" /utstående öron. En hund mår knappast dåligt av felställda öron, däremot håller jag med om att det knappast är ett LIDANDE med att tejpa dem. Sen håller jag med Fisherling, det blir ingen korrekt utvärdering av aveln. Undrar hur många shelties och collies som har korrekta öron egentligen? (Även om jag tycker att det finns betydligt viktigare saker att fokusera på i aveln, i synnerhet i de raserna!)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
1/27/19, 3:23 PM
#15

#14 Älskar att du håller med mig trots att jag inte ens skrivit i tråden 😂
Men bra att du vet vart jag står 😉

Lona
1/27/19, 3:51 PM
#16

#15, Ooops! Misstänker att vi har diskuterat det här förr… :-D


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
1/27/19, 6:24 PM
#17

#16 Ja, det har vi.

Jag är av åsikten att det är själviskt att tejpa öron. Det finns ingen som helst anledning till det som inte är för människors vinning. Det är dessutom ett vanligt sätt att dölja annars icke avelsdugliga exteriöra detaljer. 

Liksom nej, jag skulle inte bry mig om en bra aussie har ståöron även om de inte ska ha det, men då tänker jag inte hymla med att den har just det. Tycker valpköpare har rätt till ett informerat val.

Ambrose
1/27/19, 9:41 PM
#18

#14 #17 Jag har inte sagt något om vad öronen har med avel att göra, utan enbart kommenterat kring #11 som verkar hävda att man utsätter ett djur för lidande genom att tejpa dem. #14 Jag anser att jämförelsen med barn är relevant, annars hade jag inte gjort den. Den gjordes i syftet att spegla på ett "icke lidande", inte för att diskutera aveln i sig.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

silverfiisk
1/27/19, 10:09 PM
#19

#18 Jag menade inte att hunden nödvändigtvis lider av det, men jag är rätt säker på att 9 av 10 hundar skulle tycka att det var obehagligt och inte vilja ha tejp runt öronen. Jag tycker att det är onödigt att utsätta ett djur för obehag om det inte är absolut nödvändigt. Hunden bryr sig väl inte om öronen står upp eller hänger.

Scully
1/28/19, 10:29 PM
#20

Har han tappat alla tänder ännu? Vissa kan "tappa" öronen vid tandbyte, då han är så pass ung ännu så kanske de reser sig själv när tandbytet är färdigt. Hände en av mina valpar. Håller tummarna för er

Annons:
Upp till toppen
Annons: