Annons:
Etikettbeteende
Läst 1717 ggr
Duvethon
2019-01-23 15:42

Hundspråk

Jag är väldigt dålig på hundspråk och min hund har inte ett särskilt utvecklat hundspråk (antar jag då han inte har så många hundvänner, enbart tikar) Till saken, jag träffade en vän idag med hennes hundar. Alla hennes är hanar och fungerar fint ihop. Vi lät de nosa, kopplade, till en början och de viftade på svansen och verkade acceptera varandra. Vi släppte de lösa och de hälsade, den ena hunden började jucka på min hund flera gånger och jag tog bort den andra hunden. Sen sa min hund ifrån vilket jag tycker är jättebra. Allt gick bra framåt slutet då började min hund morra och sa skarpt ifrån till den andra hunden, då kopplade vi hundarna och gick vidare. Min hund var nyfiken på de andra hundar men något passiv (min är äldst av gänget) Alltså - hur ska man tänka? Kommer vi kunna träffa de andra hundarna framöver då han uppenbarligen sa skarpt ifrån i slutet att han ville vara ifred? Har lyssnat på vad instruktörer säger och de flesta verkar vara överens om att ”hundarna ska lösa det själva” vad tycker ni om detta?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
frijoh
2019-01-23 15:55
#1

Jag tänker att hundarna självklart kan ” lösa det själva” OM dom har ett bra hundspråk och respekterar varandras signaler. Om inte så skulle iallafall jag gått in och styrt upp det genom att ta bort den hunden som inte respekterar den andre/andra hundarna från situationen. Att en hund säger ifrån någon gång kan jag tycka är okej (beroende på hur såklart) men om den känner att den måste göra det flera gånger och de andra hundarna inte respekterar detta så hade jag tagit bort den hunden som förorsakat ”problemet”.

frijoh
2019-01-23 15:56
#2

Måste bara förtydliga att när jag skriver ”ta bort” så menar jag ta bort hunden från situationen och inte att jag skulle ha avlivat den 😅.

Duvethon
2019-01-23 16:02
#3

#1 Jag tog bort den juckande hunden men funderar nu i efterhand om det var så bra att vi släppte ihop hundarna :( min hund var passiv MEN eftersom de var lösa antog jag att han går iväg då det fanns möjlighet till det? Han stod still medan de andra hundarna nosade (samma storlek) och när den ena hunden började jucka morrade han och sa ifrån. Då slutade den ena hunden. I slutet sa han ifrån ordentligt och då avbröt vi ju träffen men känner mig som sagt kluven då jag inte är särskilt erfaren inom hundspråk.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

StellaAG
2019-01-23 21:22
#4

Jag tror inte att du behöver oroa dig överhuvudtaget, den andra hunden muckade och betedde sig illa och din hund som är lite äldre och klokare sa ifrån. Det låter sunt tycker jag!

Självklart kan ni ses framöver, men som #1 säger - om din hund säger ifrån och den andra hunden inte  lyssnar så kan ni behöva sära på dem för din hunds skull, så det inte går överstyr. 

Min unghund (1,5 år) umgås mycket med en äldre tax, och den lille taxen har fräst ifrån ordentligt till honom flera gånger. Idag trivs de hur bra som helst ihop, då min hund har stor respekt för taxen och lyssnar när han säger ifrån. Men vår tidigare hund, som också umgicks med denna tax, lyssnade inte alls när taxen sa ifrån. Då fick vi ta bort vår hund, eftersom det var han som orsakade problemet.

Duvethon
2019-01-23 22:19
#5

#4 Ja okej, ska absolut tänka på det till nästa gång - att sära på dem :) vi väntade tills min hund hann säga ifrån flera gånger innan vi avbröt så nästa gång ska jag agera tidigare :) Intressant :) men frågan är när gränsen går? Och ifall en enkel tillsägelse övergår till bett?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Ambrose
2019-01-23 22:23
#6

Om din hund har ett väldigt dåligt hundspråk(fast den verkar ju vara duktig nog att varna och gradera sina tillsägelser) så kan man ju behöva tänka på att det är bäst att träffa andra hundar med bättre språk. Men bara för att din sa till så betyder inte det att det inte kommer funka i framtiden. De flesta "permanenta" problem brukar uppstå när en av hundarna inte varnar innan den "skjuter skarpt". Då är den uppenbarligen inte att lita på "Den flög på mig utan att ens säga varför". Och om en hund inte litar på en annan, så tar den ofta steget och handlar först vid minsta tveksamhet. "Den hunden rörde sig snabbt mot mig, bäst jag hugger först innan den hinner flyga på mig!"

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
apportbocken
2019-01-23 22:30
#7

# 6 Väl talat! Jag kan bara instämma i att en hund som varnar är en mycket mer socialt kompetent hund än en som hugger direkt, oavsett vilken art den träffar. Hundens varningar ska vi vara rädda om. En hund som inte kan ta tillsägelser från andra hundar är inte alls lika socialt kompetent.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

CayKantos
2019-01-23 22:34
#8

#7 min hund alltså😂😅 Min hund respekterar tyo enbart Ambroses Rottis.. och lite halvt Fridas Dobby 😅😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Duvethon
2019-01-24 00:32
#9

Tack vilka intressanta svar :) Han varnade väldigt milt i början (ett tyst morr) som ökade gradvis och sen sköt han skarpt (han bet inte men ja morrade väldigt högt, skällde till) usch jag borde verkligen tagit bort honom känner jag nu i efterhand men som sagt han var lös och jag tänkte att han skulle gått om det blev jobbigt… #6 Den andra hunden var ca 8 månader och väldigt dålig på hundspråk, jag kan tycka att han borde lyssnat vid första tillsägelsen! Brukar ni träna upp era hundars hundspråk?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

JoannaLi
2019-01-24 01:04
#10

#9 jag förstärker alltid signalerar som missas, t.ex. avståndsökande, lugnande etc. Det är allt som behövts för att trygga isf Arrak, och verkar funka ok för Ossa. Så om hund A säger något som Hund B inte hör/lyssnar på så ser jag till att Hund A får som den vill i rimlig mån (flyttar på Hund B, ber Hund B gå och lägga sig, flyttar på resursen nära Hund B eller så). Det säger Hund A att den kan ta det lugnt, den blir hörd, och visar Hund B att man bör lyssna på Hund A - och framförallt så dämpar det frustration.

hemul
2019-01-24 04:47
#11

Lyssna på JoannaLi. Du skulle inte ha tagit bort din hund. Du skulle möjligtvis ha tagit bort den andra hunden. Din hund hanterade ju situationen rätt som sa ifrån och den gick inte för långt.

Ambrose
2019-01-24 13:18
#12

#9 Mycket av denna träningen sker av mamman och kullsyskonen. Därför tycker jag att man inte behöver ha så bråttom att hämta hem sin valp redan vid 8 veckor, utan ge det lite mer tid. Till viss del kan en människa träna upp "hundens språk" genom att belöna upp vettiga beteenden. Detta kan man göra både genom att starka hunden(t.ex. beröm med rösten när den gör rätt), men.. en ägare kan ge en hund en jäkla självkänsla och ibland kan den därför få "för mycket" och t.ex. välja att flyga på den andra hunden istället för att bara varna. Man har ju mattes stöd! Det andra sättet är att som JoannaLi beskriver är att påverka hunden som tillsägelsen riktas mot. "Jag säger till hund B att flytta sig, den flyttade på sig"(visserligen p.ga. mattes tillsägelse, men hund As beteende lönade sig i vilket fall). Om en hund har dåligt hundspråk så är den ofta även dålig på att läsa andra hundars språk. 8 månaders unghund på det.. med känslan "Jag är störst bäst och vackrast i hela världen".. tjaaa.. :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Zadeira
2019-01-24 13:40
#13

I ditt läge tycker jag det låter som att du/ägaren till den andra hunden skulle tagit bort den andra hunden från situationen. Din hund gjorde helt rätt, sa till först lite försiktigt sen ordentligt när den andra inte respekterade din hunds gränser. För att visa för din hund att hans varningssignaler går fram är det bättre att avlägsna den andra hunden i situationen, som i detta fallet inte verkade respektera din hunds tillsägelse.

Jag tycker det låter som att din hund hade ett helt rätt hundspråk i situationen och att det som orsakade problem var den andra hundens brist på respekt, inte att din hund gjorde något fel.

Annons:
Duvethon
2019-01-24 14:45
#14

#13 Hundarna fick träffas idag igen och jag tänkte på det ni sa, att avlägsna den andra hunden/säga till den. Idag flyttade jag den andra hunden och visade min hund på så sätt att signalerna respekterades. Idag gick min hund till och med iväg och nosade på egen hand, han visade att han ville bli lämnad ifred.

Trots detta kom den andra hunden fram och började jucka, jag valde att ta upp min hund och lämna platsen (min hund såg inte nöjd ut) och mot min förvånad riktade han sitt missnöje mot mig, han började morra och jag var till och med rädd att han skulle bita! Nu har jag  kommit fram till att hundarna inte kommer träffas framöver, den andra hunden lyssnar uppenbarligen inte på min hund - trots att han är väldigt tydlig! Jag fann situationen mycket obehaglig, att han riktade sitt missnöje mot mig istället för den andra hunden.

En av hundarna i gänget är ungefär lika gammal som min hund och de fungerar jättefint ihop -hunden känner av att min hund inte vill bli juckad på och deras samspel är fint. De kommer få träffas framöver.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Duvethon
2019-01-24 14:49
#15

Det kanske var dumt av mig att lyfta upp min hund i det läget men jag agerade snabbt då jag såg att han snart skulle säga till den andra hunden ordentligt. I det läget ropade ägaren på sin hund och bad den gå in till sin sida.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Upp till toppen
Annons: