Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 819 ggr
Jenols
1/23/19, 12:31 PM

Gårdshund?

Hej! Ni som bor på gård och har hund, vad har ni för ras? Jag tycker lantlivet är tomt utan hund, så funderar på att skaffa en. Har hundvana sen tidigare (schäfer), men vill inte låta en brukshund bara leva ett lantligt liv utan bruks-aktiviteter. Helst modell mellan och uppåt. Alltså Cirka 20 kg o uppåt skulle funka :) jag kan erbjuda ett ganska avslappnat liv på en gård, mycket utevistelse då jag sällan är inomhus. Kan erbjuda vardagslydnad och spår men inte mycket mer än så.

Annons:
Hornslandet
1/23/19, 12:47 PM
#1

Hade jag bott på gård så hade jag velat ha en broholmer.

CayKantos
1/23/19, 12:51 PM
#2

#1 håller med 😍

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lona
1/23/19, 1:14 PM
#3

+1 på den! 👍 Möjligen är pälsen en nackdel, men jag vet inte hur tjock/varm den är? Ska man ha en hund som kan (och vill!) vara ute i alla väder så är en funktionell päls ett måste. Visst kan man slänga på ett täcke men det kan aldrig ersätta en riktigt bra päls.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

CayKantos
1/23/19, 1:19 PM
#4

Den har underull så det ska inte vara några problem 😁

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lona
1/23/19, 1:27 PM
#5

#4, Säg det till Nikka… 😁 Nä, men med tanke på att det är en nordisk ras gjord för att vara ute rätt mycket så borde den ju ha vettig päls. TS: Broholmer har en mycket seriös rasklubb och det kan vara lång kölista så om du är intresserad av rasen kan det vara bra att ta kontakt direkt. 👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ambrose
1/23/19, 1:30 PM
#6

Det finns även Apenzeller Sennen(eller hoppen skäller) som dem tydligen kallas 😅 En pigg och alert ras, ofta inte mycket till lydnadshund(kan bäst själv, och uttråkad av flera repetitioner), men älskar att använda näsan, och hänger gärna med på det mesta! En ganska liten ras, så man får vara noga vid val att kennel. (Finns en del osäkerhet i vissa led). Annars är ju att tips att läsa på om raserna i grupp 2!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Jenols
1/23/19, 2:44 PM
#7

Haha kollade upp Broholmer och tyvärr ingen ras jag skulle vilja ha. Och ärligt vet jag inte om den bjässen skulle komma in i hundhuset ens… Men Apenzeller Sennen har jag faktiskt funderat på, verkar som en riktigt go ras så får kika närmare på den :)

koppargaller
1/23/19, 3:16 PM
#8

Tibetansk mastiff, fast dom är ganska stora.

Lona
1/23/19, 3:39 PM
#9

Appenzeller kan vara ganska knepiga med viss skärpa så kolla upp dem ordentligt först. Jag kom att tänka på en outsider som jag dock inte vet så mycket om; Old english sheepdog? Sen har jag några vänner med bouvier som lever ett liknande liv vilket funkar toppen. Jag vet att det är en bruksras det med men ärligt talat är det inte så mycket med bruksdugligheten numera, åtminstone inte i Sverige. Att sen rasklubben och SKK beskriver rasen annorlunda, tja, det är skillnad på hur rasen SKA vara och hur den egentligen ÄR - vilket gäller många hundraser idag. TS, vad gillar du inte hos Broholmern? Lättare att tipsa om man vet vad som inte är positivt. :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
1/23/19, 3:43 PM
#10

Alltså, man får väl ha ett hundhus som är stort nog då :) SÅ jäkla stor skillnad är det väl inte mellan en mastiff ala broholmer och typ en 30-40kgshund i utrymmeskrav.

När jag läste tråden tänkte jag liksom på vilken typ av hund som egentligen passar bäst som just gårdshund. Broholmer är en av raserna som jag vet är direkt avlade just för att vara en sån, skrota-på-gården-hund som gillar att ligga och vakta och hålla koll. Avslappnat, inga andra större krav men kan tänka mig att den skulle älska lite spår och vardagslydnad oavsett. En tik ska tydligen vara 40-60 kg, ca 70cm mank vilket ändå ju inte är något extremt.

Gillar man mera päls skulle jag kunna tänka mig typ Landseer, Newfoundland eller Leonberger. Ett alternativ vore kanske även typ skotsk hjorthund eller irländsk varghund - men då bör man nog ha området inhägnat kan jag tänka mig.

Eller som mindre hund, kanske en DSG?

Hornslandet
1/23/19, 3:46 PM
#11

#9 Det negativa med bouvier är tyvärr att det är extremt dålig aktivitet på uppfödningen i sverige med omnejd nu. Samt att det är jäkla synd på en så pass (egentligen) kapabel brukshund att de numera ofta har blivit nån slags utställnings/sällskapsras med… Well jag ska inte snacka skit, men verkligen undermåliga uppfödningskrav. Jag studerade rasen en del förut då den tilltalade mig i övrigt och på papper, men skulle rekommendera annat.

Upp till toppen
Annons: