Annons:
Etikettbeteende
Läst 2712 ggr
AHj
1/22/19, 7:48 PM

Skällande valp

Jag har en Leonbergerhane på 14 veckor som senaste tiden börjat skälla väldigt mycket inomhus. Aldrig om någon kommer eller om det ringer på dörren utan jag upplever att det är för uppmärksamhet. I situationer då vi har promenerat, lekt och vi vet att han inte är nödig, trött eller hungrig, gör vi vårt allra bästa för att ignorera skällandet. Jag undrar om det finns andra alternativ då jag känner att det funkar så där? Om vi tex rör oss i köket för att laga mat kan han sitta på golvet och bara skälla under vad som känns som en evighet. Jag tänker att han i ett sådant läge skulle kunna sitta på golvet och titta på vad vi gör, utan att skälla. Har jag för höga förväntningar på att han ska kunna ”chilla” utan att för den skull sova? Kan ibland ligga och tugga på ben för att sedan resa sig och dra igång en skällattack. Tycker inte att han är varken under-eller överstimulerad, han har en lugn plats där han lägger sig och vi har redan en del rutiner under dygnet som funkar bra. Detta är inte vår första hund men vår första Leonberger. Våra tidigare terriers har inte haft den här grejen för sig. Vad har jag missat?

Annons:
Hornslandet
1/22/19, 9:46 PM
#1

Tror inte du missat nått. Du har bara en valp som har lätt till skall och vill ha uppmärksamhet, om jag fick gissa. 

Min hund var likadan som valp. Kunde komma och börja skälla på en rakt av, kunde hålla i 5-10 minuter säg (vilket känns som mycket längre). Om han började så, då körde jag med regeln (ungefär):

Har han fått lek/aktivitet? (ja/nej)
Har han fått rasta? (ja/nej)
Mat och vatten? (ja/nej)

Om ja på alla så slog jag dövörat till och ignorerade honom tills han gav sig. Körde fingrarna i öronen, tog på hörlurar, vände mig bort.. allt för att bara hålla mig lugn och ignorera honom medans han skällde. När han tystnade så kunde jag ta kontakt med honom igen. Jag körde helt enkelt med metodiken att ställer man sig och skäller på husse för uppmärksamhet så får man det inte, då blir han tråkig och slår av.

iaf.. jag tror det kommer växa bort med tiden ska du se. Valpen är ju fortfarande superliten.

AHj
1/23/19, 12:00 PM
#2

Tack för svar! Vi får helt enkelt införskaffa hörselkåpor och fortsätta att vända ryggen till 😉 Och som du säger så är han väldigt liten fortfarande, om man inte tänker storlek 😃Tror att mitt bekymmer mest handlar om att jag är rädd att skällandet ska "spilla över" på andra situationer, typ grannen, dörrklockan etc.

Hornslandet
1/23/19, 12:46 PM
#3

Min har från start på dörrklockan. Han har ett ALARM när nån plingar på. Men ärligt talat - vad gör det? Viktigare isf att träna på vad han ska göra när folk kommer in då. Tex - får han hälsa direkt eller vänta tills folk klätt av sig? Osv.

Vet vad du menar..min valp var också rätt stor fast han var liten ;) De med småhundar vet inte vad vi gått igenom i valptiden 😂

hemul
1/24/19, 5:37 AM
#4

Hoppas du inte bor i lägenhet, AHj. Jag är skitskraj för sånt där, för jag har lite sura grannar.

Hornslandet
1/24/19, 10:36 AM
#5

#4 det jag gjorde var att jag pratade med alla närmaste grannar när jag skaffade valpen, och hälsade på dem med den. Gav dem nummer till mig och sa att de skulle ringa om de någonsin blev störda så kunde jag tex gå ut eller göra nått annat som fick valpen att bli tyst. Ingen hörde nånsin av sig.

hemul
1/24/19, 2:10 PM
#6

Jovisst, det är klart man pratar med grannarna. Men får man en skällig hund och har lättstörda grannar…

Annons:
AHj
1/24/19, 9:12 PM
#7

Bor i hus, men ibland undrar jag om det hjälper 😅

hemul
1/24/19, 9:33 PM
#8

Lite hjälper det nog. Lycka till förrsten. Hoppas det fixar sig. 🙂

Majken!
1/25/19, 9:14 AM
#9

Man kan också fostra valpen tidigt i att det inte är okej att skälla, det föredrar jag. Jag bor i lägenhet och att ignorera en hund som skäller har jag absolut inte tålamod till. Skäller man så får man veta att det är fel, sedan är jag tydlig med vad valpen kan göra istället. Mina vuxna hundar får bara veta att de ska hålla truten, de behöver inte vidare instruktioner men med valpen kan man vara lite mer pedagogisk.

Hornslandet
1/25/19, 9:25 AM
#10

#9 Kanske det, men då kommer alltid frågan i hur långt du är beredd att gå med "fostringen" ?

Majken!
1/25/19, 9:27 AM
#11

#10 Tills hunden avbryter det oönskade beteendet, annars finns det ju ingen vits med tillsägelsen.

Hornslandet
1/25/19, 9:50 AM
#12

#11 Jo jag vet att du säger det, men hur långt är du beredd att gå om valpen inte bryter? 

Säg såhär. En valp som skäller på dig för uppmärksamhet/aktivitet. Den slutar inte skälla för någon slags verbal tillsägelse. Den slutar inte skälla för nån slags knuff (snarare mer). Vad gör du då?  Håller du i käkarna så den inte kan skälla, eller kan du förklara hur du tänker?

hemul
1/25/19, 9:50 AM
#13

Men exakt hur gör du, Majken? Om man ryter i blir de ju bara ännu mer till sig, ivf om de skäller t.ex. för att det går nåt i trappen.

Annons:
Majken!
1/25/19, 10:17 AM
#14

#12 #13 Att hålla i käken och fysiskt förhindra att den låter lär inte hunden någonting. Jag korrigerar med röst och med att vara fysisk som inte ökar aktiviteten i hunden. Jag kan ta fast den i nacken, korrigera i halsband, vara hotfull, vad som än behövs för att den ska lägga av. Att kasta runt en hund (med kamplust som min typ av hund har) ger bara större bekymmer. Jag förstår inte att det är viktigt att veta exakt hur jag korrigerar mina hundar? Det finns inte universallösningar, men det är viktigt att veta att det finns andra vägar att gå förutom att ignorera. Behöver man lära sig exakt hur man ska göra så rekommenderar jag att gå kurs, det finns många som är duktiga på att fostra hund.

Hornslandet
1/25/19, 11:07 AM
#15

#14 Det är inte viktigt att veta exakt vad du gör med dina hundar. Men när du skriver saker som att man helt enkelt bara skall "fostra" valpen så den håller tyst - följt av "jag gör så mycket som krävs för att valpen skall bli tyst" så är det ju naturligt att man ställer följdfrågor då det är ett väldigt generellt uttalande som inte säger nånting alls i praktiken.

Nej, att hålla i den i käken kanske inte lär hunden nånting. Men det får hunden att inte kunna skälla för stunden. Rent teoretiskt är det ett sätt att "få hunden tyst".

Min fråga blir helt enkelt om hur hård man är villig att vara i "fostringen". Alla har vi kapaciteten att tex använda tillräckligt våld för att få en valp tyst. Men det är ju knappast ett generellt bra råd att använda "använd tillräckligt våld mot valpen till valpen blir tyst" - kan jag tycka. Min egna valp hade inte slutat skälla av en hotfull röst, ej heller av att man rycker runt den i halsband (om vi inte pratar med sån pass stor kraft att man lyckades skrämma skiten ur den då).

"vad som än behövs för att den ska lägga av" låter jäkligt konstigt. För tror faktiskt ingen av oss skulle slå skiten ur en valp om det var vad som krävdes för att den skulle tystna.

Din sista mening blir bara fjantig. Ingen kurs (nåväl, kanske det finns nån enstaka i hela landet) kommer lära ut till dig att helt enkelt använda det våld som krävs för att få tyst på en valp.

Majken!
1/25/19, 12:26 PM
#16

#15 Det är du som skriver att våld ska användas, inte jag. Men alla brukshundklubbar ska kunna lära ut fostran, det finns tydligt med i drrssyrpolicy och den nya filmen som berättar om policyn. Att använda våld och fostran är verkligen inte samma sak! Men jag rekommenderar alltid att man har en relation till sin hund som tillåter att man kan hindra den från dumheter, både nära och på avstånd. Har du den typen av ledarskap så har du också möjlighet att ge din hund massor med frihet! Hundtypen och mentaliteten avgör hur pass kraftfulla korrigeringar och dominans som behövs, det är därför det inte går att specificera så tydligt. Att du tycker mina åsikter är larviga får stå för dig, jag tycker det är viktigt att hundägare får se att det finns val att göra som inte innefattar att köpa hörselkåpor utan att man istället kan ha förbud som i förlängningen ger en möjlighet att ha ett hundägande som tillåter frihet och kontroll.

Hornslandet
1/25/19, 12:59 PM
#17

#16 Alla fysiska korrigeringar hör självklart till ordet våld. Med det menar jag inte att man inte kan korrigera fysiskt alls, men det vi pratar om är fysiskt våld, även om det kan vara allt från väldigt lite till väldig mycket.

Sen att du vill undvika de orden för att du kanske tycker de är otrevliga, och istället säga "fostran" och "korrigering" - fine. Men det ändrar inte faktum. 

Vidare har ingen sagt att man inte kan/ska/får korrigera en hund, dvs mha fysiska tillrättavisningar. Jag var tydlig med min fråga som var hur långt man är villig att gå i den fysiska korrigeringen innan man tex tänker "jag kan inte använda mer våld, nu måste jag istället försöka nån annan metod". Oavsett hundtyp eller individ finns det alltid rimligtvis en sån gräns, även om den såklart varierar. Det är väldigt enkelt att säga "korrigera tills beteendet slutar" men om man spelar ut det scenariot fullt ut (som jag gjorde ovan) blir det helt befängt. Dvs, om hunden inte slutar med det oönskade beteendet förrän du i princip misshandlar den, så är det ju knappast en vinst eller en bra metod att rekommendera. Tycker det blir väldigt oansvarigt att därför säga "jag går så långt som behövs för att hunden skall sluta". Tänk om jag inte lyssnat på nån annan och tagit det rådet? Då hade jag helt enkelt behövt slå eller på annat sätt skada min valp rejält för att han skulle bli tyst, och det vill nog ingen av oss, eller hur?

I det sista stycket nu skapar du en halmgubbe. Jag ansåg att ditt sista "råd" var fjantigt eftersom (sannolikt) i princip ingen brukshundsklubb kommer rekommendera det du säger på valpkurserna (vilket är att fysiskt "korrigera" (använda våld) på valpen tills den blir tyst. Om den inte blir tyst, då behövs det mer/starkare "korrigering". Om den inte blir tyst då heller, ännu mer. Jag tror inte nån kommer få jättebra råd på den linjen på brukshundsklubbens kurser faktiskt.

Lika självklart kan man ha förbud osv, precis som du säger. Låtsas inte nu plötsligt som att jag sagt nått annat.

Majken!
1/25/19, 2:20 PM
#18

#17 Vi kommer inte kunna diskutera vidare eftersom vi har så vitt skilda definitioner av vad en korrigering är. En korrigering behöver inte betyda att bruka våld, men det kan betyda att bruka våld. Jag rekommenderar inte att man ska spöa en hund tills den blir tyst, det leder ingenvart, jag rekommenderar att man fostrar sin hund och lär den när du är missnöjd och att den då ska avbryta sitt beteende.

hemul
1/25/19, 4:19 PM
#19

Majken, jag förstår helt enkelt inte vad du gör. Det var därför jag frågade. Det rör ett problem jag haft förut och inte kom tillrätta med. Klart det är intressant att veta vad andra gör.

Men som du utrycker det är det ungefär som om en kock säger till en icke matlagningskunnig att det är bara att sno ihop en bearnaise. Det blir gott till köttet. Utan att lämna vidare instruktioner.

Majken!
1/25/19, 4:49 PM
#20

#19 Nja, en bearnaise kan inte skada någon om du fattat fel. Men eftersom vindar som att ”ignorera hunden när den gör fel” blåser så är det jättesvårt att förklara sin ståndpunkt utan att stöta på stort motstånd, särskilt på internet. Men det är också jättesvårt att vara konkret i text, det är därför det är så vansinnigt viktigt att ta hjälp. Men det finns andra sätt än att ignorera, särskilt medan de fortfarande är valpar och lättare att påverka, det behöver också lyftas fram.

Annons:
Joyous
1/25/19, 5:38 PM
#21

Jag kan dock förstå varför Majken är lite ”svävande” i svaret hur hon korrigerar, det kan bli så väldigt fel om man korrigerar hunden på fel sätt. Och ja jag tycker korrigeringar kräver kunskap, därför är rekommendationen om att gå en kurs inte helt fel. Jag är förövrigt ganska övertygad om att de flesta vet på ett ungefär vad de känner för att använda korrigeringar. Känner man att det kan vara ett lämpligt alternativ så får man ju själv se till att ha tillräckligt mycket kunskap och känna sin hund tillräckligt väl för att veta vilken typ av korrigeringar som kan vara lämpliga på just den hunden. Ser ingen större mening med att Majken ska redogöra för hur långt hon skulle kunna gå, troligtvis behöver hon inte gå särskilt långt pga hon har hittat en korrigeringstyp som fungerar på sin hund. Skulle jag försöka få tyst på min hund genom fysisk korrigering så skulle jag behöva ha ihjäl honom, för en annan kan det räcka med en liten knuff. Men därför väljer jag heller inte den typen av fysisk korrigering, det ger oss inget annat än kamp och konflikter. Att korrigera utan att fysiskt ta i honom svarar han bättre på och det i sig innebär också att jag sällan behöver korrigera särskilt hårt.

hemul
1/26/19, 5:48 AM
#22

Ännu mer fel lär det väl bli om man försöker Majkens metod, att korrigera, men inte har en aning om HUR det bör göras.

Majken!
1/26/19, 6:55 AM
#23

#22 Är det på riktigt så kontroversiellt att säga nej till sin hund, tycker du? Det finns ingen ”Majkens metod”, men det finns gränssättning och det har alltid funnits.

hemul
1/26/19, 7:41 AM
#24

Nej, det har jag heller inte sagt .Det är nog du som tror att alla ska vara emot det du säger för att du inte gullar. Stämmer inte.

Jag menade att om man vill försöka göra som du men inte vet hur är det ju ganska stor risk att det blir fel och inte funkar.

Majken!
1/26/19, 8:03 AM
#25

#24 Och då är ju rådet att ta hjälp av instruktör.

hemul
1/26/19, 8:09 AM
#26

Tråden startades av en person som behöver hjälp med hur hon ska göra. Vad är det för idé att säga att man använder en fungerande metod om man inte vill beskriva den närmare? Instruktör? Hur ska man ens veta en denna gör som du, om det nu är det man är intresserad av?

Jag har INTE kritiserat hur du gör och jag tillhör inte dem som tycker att man aldrig får säga nej till eller ta i sin hund. OK? 🙂

Majken!
1/26/19, 8:28 AM
#27

#26 Det finns ingen metod, det handlar bara om uppfostran. Precis som när det gäller andra djur eller barn, man sätter gränser. Exakt hur är svårt att säga exakt eftersom ingen ser ekipaget, det är ju extra viktigt om hundägaren inte ens kan föreställa sig hur en korrigering går till. Jag har tre hundar i huset just nu, alla behandlas helt olika och får olika tillsägelser. Jag är precis samma person men de är helt olika individer och därför går det inte att skriva en instruktion från steg 1-5. Har man bekymmer i vardagen eller i träning så är det bara att vända sig till någon som kan hjälpa en vidare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: