Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1861 ggr
Mitchika
2019-01-22 18:43

Aktiveringsmatskål för glupsk valp?

Jag har en extremt glupsk valp som inte tuggar sin mat. Han inhalerar den. Jag tror inte ens han sväljer, jag tror han har en dammsugare specialinbyggd i halsen för det syftet. 😃

Det är jätteskönt med en matglad hund ur träningssynpunkt, men tre deciliter torrfoder inhaleras och är borta på några sekunder. Hans mamma är likadan så det är definitivt något han fått av henne medan hans gammelmorbror åt i godan ro och tog tid på sig (samt tuggade). 

Jag har en massa aktiveringspussel och leksaker som jag brukar stoppa hans mat i för variation och stimulering, men jag skulle vilja ha något enklare för dom dagarna/måltiderna då jag verkligen inte orkar. Är det någon som har testat aktiveringsmatskål till era valpar/hundar? Vilken och hur fungerade det? Har ni några tips? 🙂

Det behöver inte vara just en matskål, men den får gärna vara lätt att förbereda och lätt att rengöra efteråt. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Ambrose
2019-01-22 22:03
#1

Funderat på en snuffelmat?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Mitchika
2019-01-22 22:20
#2

#1 Åh, en sån kommer inte överleva länge. 😂

Han är i en period där han äter allt, inklusive tyger och fleece.. Han får inte ha någonting i tyg längre eller något som har delar han kan bita, slita eller tugga loss efter att han käkade upp den stackars sälens fena, tyget på insidan av en handske (RIP det paret med handskar), tonvis av trådar på ett kamprep, "plockade" gosedjurs-anden genom att ligga och dra loss den längre pälsen från den och svälja samt det gröna på en tennisboll. Han har även försökt smyga iväg med strumpor när han tror att jag inte ser och även sno dom från mig när jag försöker ta på mig dom. 

Det är underbart att ha valp… 🤦‍♂️

Den vore dock perfekt att ha när han kommer över den fasen och blir äldre. Det ser jätteroligt ut. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Lona
2019-01-22 22:28
#3

Hur funkar det om du strör ut maten över en stor bricka? Då kan han inte inhalera på samma sätt.
Jag har haft slow-feed-matskålar med piggar/upphöjningar och annat i för att hundarna skall äta långsammare men tycker bara att de blev mer stressade av att inte kunna äta maten som de brukar (sex labradorer, just sayin' 😉).

Jag tycker i vilket fall att även om matintaget kanske går ännu snabbare med maten uppblött så är det bättre än att de äter den torr. Att "inhalera" torrt torrfoder är ingen hit.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Mitchika
2019-01-22 23:12
#4

#3 Det funkar sådär. Han är bokstavligt talat en dammsugare. Det tar på sin höjd en halvminut extra om jag noggrant och strategiskt placerar ut maten med mycket mellanrum, men inte mer än så. Jag provade att sprida ut det på vardagsrumsmattan, men ja, det gick undan ändå. 🤦‍♂️

Jo, det är det jag är lite rädd för. Att en sån skål ska hetsa upp honom ännu mer. Aktiveringspusslen har en tendens att göra så också, även om han lugnat sig lite med dom. Det hjälper om han får äta lite ur skålen först så att han inte är utsvulten när vi börjar. Jo, min kille har retriever i sig, så glupsk och matgalen är han. 😃

Det är ett alternativ, även om jag inte är speciellt road av att behöva blöta upp fodret igen. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

eli1991
2019-01-22 23:34
#5

Blötte upp fodret och fyllde i kongar åt min unghund. Frös det ej utan gjorde det bara till en smet som jag tryckte in i en Kong. (brukar ta ca 45 minuter). Jag brukar även strö ut maten i gräset/snön och låta hunden jobba för maten, tröttar dessutom ut dom rejält. ( brukar ta runt 20 minuter att äta upp allt). Eller så sprider jag det på golvet på hela nedervåningen. (brukar ta runt 7 minuter att äta upp allt). Blir lite smutsigt dock men det kan jag ta😂 Vet dock inte hur ung din valp är men dessa grejer har funkat bra för oss 🙂

Mitchika
2019-01-23 00:03
#6

#5 Tipset om kongarna var jättebra! Jag tänkte inte ens på att blöta upp och mosa fodret och ha i kong. Det kan bli en kul aktivitet ibland, om än stökigt och kladdigt. 😃

Det där med att strö maten i snön brukar vi göra på helgerna när vi åker ut i skogen på långturer! Det är lite omständligt (men inte omöjligt) att få till under vardagarna. Otroligt kul och uppskattat av valpen och det blir perfekta roliga paustillfällen i vandrandet. 🙂

Hmm, att sprida ut maten över hela lägenheten kan vara en idé. Jag måste bara ha koll på honom så att han inte springer till marsvinen och stjäl hö eller grönsaker… Han är blandras, hälften hund, hälften marsvin. 😃

Han har nyligen fyllt 6 månader, så snart är han ingen valp längre. 😍

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
eli1991
2019-01-23 06:45
#7

Då är han absolut nog gammal för Kong osv🙂 när hunden blivit snabb att få ut maten kan du frysa den fyllda kongen ett tag för då blir det aningen knepigare. Min fick börja med Kong vid 9 månaders ålder och då tog det 1.5 timmar första gången😂 plus att dom brukar blir lugna och trötta av att ligga och slicka 🙂

Zadeira
2019-01-23 07:45
#8

Min kompis med en snabbätande har en sådan här: https://www.djurmaxi.se/buster-dogmaze-lime-29222.html

Den fungerar bra, hon kan inte suga i sig maten utan måste jobba lite för den. När de lär sig hur den funkar så går det lite anbbare, men fortfarande är det inte alls samma hetsätning som innan, inte samma "dammsug" som du säger.

[Tisstassen]
2019-01-23 08:31
#9

Kanske ändra i kosten så den mättar mer? Bukfylla liksom… vet att många skrivit inlägg och frågat just om det till sina hungriga vovvar Kanske ge mindre portioner oftare? Så vovven ej blir lika hungrig? Ge hela portionen som godis under promenaden istället? Typ träna inkallning vartannat steg du tar haha

CayKantos
2019-01-23 08:50
#10

Man ska tänka på att det är vanligt med slowfeeder skålar till hundar med lågt matintresse då man måste jobba för maten och det då stiger i värde

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

kinjelooo
2019-01-23 09:02
#11

En snuffelmatta är kanon men har man en hund som dreglar lite så blir det jätteäcklig fort och luktar illa. den är inte jättesmidig att tvätta i maskin. En sån kanske? Lätt att diska av och blir garanterat långsammare måltider :) väntar själv på en sådan just nu. https://vetzoo.se/northmate-green-aktiveringsplattamatskal

[Avenbok]
2019-01-23 13:22
#12

0# Min glupska hund får torrfodret utspritt på en stor badhandduk, det gör att han äter mer långsamt och tuggar ordentligt. Han tuggade inte när han var liten, men har lärt sig med tiden.

Mitchika
2019-01-23 13:58
#13

#7 Låter jättebra! Kong skulle jag införskaffa oavsett och ha ihop med en annan aktiveringsleksak när jag fasat över honom på färskfoder längre fram, så det gör inget att köpa den tidigare än planerat. 😃

Dock blir min valp inte trött av att ligga och slicka. Eller tugga. Eller någonting, faktiskt. Det finns ingenting som gör honom trött. 🤦‍♂️

#8 Det är en av två modeller som jag har funderat på faktiskt. 😃

Min ena oro där är att han kommer tappa tålamodet, köra in tassen i en av skårorna och helt enkelt dra omkull skålen. Fast gillar han det och tycker det är kul så brukar han inte "fuska" så att säga, även om det tar tid. 🙂

#9 Alltså, han är inte överdrivet hungrig eller fanatisk kring mat. Han är bara väldigt, väldigt glupsk/hälften dammsugare utöver hälften hund och hälften marsvin. 🙂

Han försöker inte stjäla mat, han blir inte vansinnig när jag har godis i fickan eller händerna, hans torrfoderpåse står öppen på golvet i köket och den rör han inte etc. 

Jag kan alltid prova att utöka till tre mål igen, men han tappade intresset för eftermiddagsmålet och det var därför jag tog bort det och delade upp det på två måltider istället. Han har för övrigt alltid varit lika glupsk vid alla måltider, även när han åt fyra om dagen. Tills han tröttnade på en måltid, vill säga. 

Bukfylla provade jag också. Eftersom han äter allt så var det inga problem att riva lite vitkål och hacka upp lite andra grönsaker (han älskar torkad selleri) och ge honom. Jag gav honom även ben att äta emellan måltiderna den dagen, men det gjorde ingen märkbar skillnad när det gällde dammsugandet av maten. 

Han äter maten ute, men det är inte tillräckligt motiverande som träningsgodis för inkallning och annat. Det blir mer som ett "Åh, måste jag verkligen? Åh, okej då, jag kommer. Okej, jag äter den där om du verkligen vill att jag gör det, får jag gå nu?" 

#10 Jasså? Det kände jag inte till. Jag antog att termen slow feeder som används för att beskriva det används just för att det ska slöa ner hetsätare. 😮

Det du säger låter ändå logiskt för jag har använt aktiveringspussel många gånger genom åren för att göra maten roligare för hundar jag passat som inte varit ett dugg intresserade av att äta sitt foder annars. 

#11 Ånej, och min är världens dregelpelle.. Speciellt när mat är inblandat. Vad tråkigt, den verkade så bra annars. 😕

Det där är den andra modellen jag har kikat på. 😃

Du får hemskt gärna berätta vad du tycker när den kommer och ni hunnit prova den några gånger. Då min är valp och väldigt tuggig av sig fortfarande är jag rädd att han ska börja tugga på plastpinnarna som sticker upp på den. 😂

#12 Handdukar tycker min om att bita tag i, dra runt med, gräva och bädda med. Det kan faktiskt bli en kul upplevelse för honom om inte annat, så jag ska ta och testa det. 😃

Tugga tror jag dock inte att han någonsin kommer göra. Åtminstone inte sin mat. Hans mamma gör det som sagt inte heller. Hur och var jag än sprider ut maten så är det bara inhalering av den som gäller. Det är samma med godis, inklusive stora bitar oxlunga. 🤦‍♂️

Jag: "Här, ta den här stora, svårbrutna, sega biten oxlunga och sitt och tugga på den medan den mötande hunden går förbi." 
*Everest tar den i munnen och sen är den borta.* 
Jag: "Men.. va?! Var är den!? Tappade du den? Du… säg inte att du svalde den hel!?" 
*Everest sitter och tittar upp på mig förväntansfullt med viftande svans.*

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Zadeira
2019-01-23 16:25
#14

#13 Jag upplever inte den skålen som särskilt lätt att tippa omkull, men det är klart att hunden kan lära sig göra det 😉

Mitchika
2019-01-23 16:39
#15

#14 Den kanske är tyngre och stabilare än vad jag tycker den ser ut att vara? 🙂

Jag får fundera, jag har fått massa bra tips och saker att prova och fundera på här i tråden. Tack så hemskt mycket, alla som tog er tid att skriva! 😃🌺

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

MoonysElin
2019-01-23 21:53
#16

Min hund är 9 månader, en cocker spaniel, och jag har "aktiveringsmatat" honom sedan han var 12 veckor. Han älskar det och jag upplever absolut inte att han blir stressad av det utan bara gillar aktiveringen. Han kan gärna lämna mer lättåtkomlig mat och gå direkt på den som ger en utmaning. 

I skålväg så har han en dogmaze. Han har inte kommit på att kan kan välta den utan slickar ut maten. Den fungerar bra och jag använder den ganska mycket. 

Han har också en "mat-matta", typ snuffle mat, klart bästa inköpet jag gjort och den används dagligen. Jag upplever inte att den blir smutsig snabbt.

Jag använder vanliga trasmattor att gömma mat i och under också. Kan rulla och vika ihop dem hur mycket som helst nu när han lärt sig, han får upp allt. Från början la jag bara maten ovanpå, sedan vek jag mattan en gång och efter det har jag gjort det allt svårare. 

Ibland sprider jag ut maten över golvet i hela lägenheten, tar en liten stund extra i alla fall. 

Aktiveringsboll/godisboll där det trillar ut lite i taget fungerar också bra för honom och tar en bra stund dessutom. Jag gömmer även i kartonger (äggkartong är jättebra, tar tid!) och t.ex. toarullar. Populärt det med!  

Blötlägger även torrfoder och fryser i kong. Det är helt klart det som tar längst tid för honom, ca 45 minuter för att äta allt i kongen så det är perfekt aktivering att använda när man själv vill vara ifred en stund ;)

kinjelooo
2019-01-24 19:24
#17

Jag har nu testat den gröna ”taggiga” skålen och är helt såld, den kommer användas flitigt! Den är svår att välta, min har krafsat lite med tassarna mot slutet men den flyttar sig bara i sidled :) tog doggen en kvart att äta upp sin middag.

jenmjao
2019-01-24 19:35
#18

Min malle är rätt glupsk sens kastreringen, gillar inte hur snabbt han äter i vanlig matskål så han får torrfoder i en äggkartong 😂
Byter ut äggkartongerna varannan vecka ungefär. (det är sådana där stora ark, brukar köpa färska ägg ifrån en bonde så tar några extra ark då)

Upp till toppen
Annons: