Annons:
Etikettvalpar
Läst 2740 ggr
Hundfia
1/22/19, 11:19 AM

Träna bort rädsla efter trauma?

Hej!

Tänkte höra lite om hjälp om hur man kan träna bort/underlätta rädsla hos en valp? Jag har en liten valp på 4 månader och hon blev väldigt rädd över nyår och sen dess så är alla höga ljud extremt otäcka, vi bor till exempel ganska nära en flygplats och har märkt att det är något som skrämmer henne mycket om vi är ute och ska bara kissa. Vad som händer är att hon helt ignorerar allt och vill bara dra i kopplet hem igen.

Vad jag har försökt är att prata lugnt med henne och jag har tagit med hennes favorit godis så att jag har haft det nära till hands om ett flygplan börjar cirkulera nära oss men det har ingen effekt och jag vill inte ''utsätta'' henne för det som gör henne rädd mer än nödvändigt så vi har inte använt oss av något inspelat ljud eller så.

Vill helst inte experimentera innan jag rådfrågar lite här? Vad tror ni kan vara bästa sätt att hantera sådan situation lugnt och sansat så att jag inte riskerar att göra det värre.

Jag tackar så mycket för alla goda råd jag kan få! Vill på bästa sätt hjälpa henne.

Annons:
Chinesecrestedlover
1/22/19, 2:32 PM
#1

Hej!

Om den blivit chockad på riktigt så krävs "chockterapi", mitt råd är därför att ta kontakt med en IMMI ansluten hundinstruktör/hundpsykolog som såklart tränar med mjuka och trevliga metoder. 

Mvh/Chinesecrestedlover

hemul
1/22/19, 3:14 PM
#2

Vag jag läst och hört så brukar man ta sig längre bort från det skrämmande ljudet (så det blir lägre), så långt bort att det inte skrämmer längre,  och träna ungefär som du gjort med godis och sedan sakta ta sig närmare. Över tid alltså, inte samma dag. Verkar dock lite besvärligt med flygplan om de inte kommer väldigt ofta.

Och så tråkigt att det skulle behöva hända. Jäkla raketer! 😡

hemul
1/22/19, 3:16 PM
#3

Skrämmer ljudet av planen henne när ni är hemma också? Om inte kanske ni kan börja där. "Hör du, ett flygplan! Vad kul! Här får du godis!". Avancera till öppet fönster, sedan till att vara precis utanför huset o.s.v.

Bara en tanke. 🙂

Elsis matte
1/22/19, 4:07 PM
#4

Fy, så trist - dessa jädra fyrverkerier! Jag tycker att du tänker helt rätt, sätt inte igång med någon ljudträning innan hon kommit över den värsta rädslan och litar på omvärlden igen. Det jag tycker du ska göra nu direkt är att skaffa dels Adaptilhalsband, dels Zylkene eller liknande kosttillskott från Apoteket. Båda är milt orosdämpande utan några direkta biverkningar och även om de inte magiskt tar bort rädslan kan de kapa den värsta oron. Om du har möjlighet, åk regelbundet med valpen till en plats utan flygplan eller andra oljud, så att hon får uppleva avslappning utomhus. Lek och nyfikenhet motverkar rädsla, så se till att fylla på med roliga lekar och nosövningar inomhus. Eftersom hon blir såpass rädd som du beskriver (födoblockerad och vill fly) och du inte kan kontrollera när hon blir utsatt för skrämmande ljud, rekommenderar jag också att du tar kontakt med en instruktör som har utbildning och erfarenhet av denna typ av problem.

Joyous
1/22/19, 5:26 PM
#5

Utöver tips du redan har fått kan jag också tipsa om 1. Bygga självförtroende hos valpen. Kan vara genom lek, miljö, självständigt arbete så som nosövningar och klickerträning osv. 2. Ha bra verktyg att hantera rädslan med. Exempelvis bra belöningar (googla belöningsutveckling) som kan funka som avledning och/eller uppmuntran. Jobba upp bra belöningar på lugna platser först och se till att ha olika alternativ. Lära in användbara beteenden som skapar trygghet och som hunden tycker om att utföra. Bra verktyg kan också vara att se över sitt eget agerande, hur bör man hantera hunden när den blir rädd. Samt att bygga en bra relation och Tillit i olika situationer och miljöer för att valpen ska känna sig trygg med dig. 3. Ljudlekar. Du kan exempelvis använda kastruller, bestick, flaskor, tomburkar och annat och låta hunden själv framkalla ljud för att få sin belöning. Alltså ge valpen kontroll över ljuden och förknippa dessa med positiva ting. Saker som jag försöker tänka på när jag jobbar med rädslor är: • Återhämtning - Att inte jobba för långa stunder åt gången med det som är obehagligt och att hunden däremellan helt slipper det obehagliga. • Kunna läsa av hunden - Alltså hitta en nivå där hunden fortfarande är mottaglig och hålla sig där. Det kan också handla om att bryta övningen i tid, innan hunden hinner gå upp för mycket i stress. Ibland kan en övning gå super de första 5 minutrarna och sen blir det för mycket, trots att det fungerade så bra innan. • Planering - Att jag har en bra plan över hur vi ska jobba med rädslan. Kan vara saker som hur jag ska hantera hunden om den blir rädd, hur ska jag kunna hjälpa hunden att hantera sin rädsla. Hur vi ska stegra träningen (lämpligt avstånd/ljud/övningar att börja med och hur vi på en rimlig nivå kan utöka), vilka hjälpmedel behövs, hur vi ska kunna undvika sånt som den inte är redo för osv. Önskar dig lycka till med din valp!

hemul
1/23/19, 12:07 AM
#6

Nummer 3 låter som en smart grej. Den ska jag komma ihåg om behov uppstår.

Annons:
Hundfia
2/14/19, 9:25 PM
#7

Hej alla ! Det var ett tag sen jag skrev det här och sen dess så har vi fått hjälp av en hundpsykolog och det har verkligen hjälp massa samt råden jag har fått av er alla :) Så vill säga tack, nu när det kommer ett flygplan kan hon titta sig omkring osv men hon flyr inte längre och hon kan tänka på annat så att säga om man ber henne göra något roligt istället :) Så vill bara säga tack!

hemul
2/14/19, 10:37 PM
#8

Men vad roligt att det gått så bra! Och tack för att du berättade.🙂

Chinesecrestedlover
2/15/19, 9:41 AM
#9

#7 Va roligt att höra att det går framåt

Upp till toppen
Annons: