Annons:
Etikettaktivering
Läst 1347 ggr
frijoh
2019-01-21 15:05

Spår

Ni som spårar regelbundet, hur ofta och hur långa spår lägger ni till era hundar? Har som längst lagt ett spår på 500m till min hund än så länge, men undrar lite hur ni lägger upp er träning ni som spårar :).

Annons:
Werifesteria
2019-01-21 15:46
#1

1-2 gånger i veckan, oftast 2. Vanligtvis 400 meter och liggtiden är 1-2 timmar. Vi har kört längre spår och med längre liggtid men det sker inte så ofta. Vi har inget mål med spårandet, vi ska inte tävla, utan det är bara för att aktivera henne :)

frijoh
2019-01-21 18:21
#2

Vad kul :)! Vad kör ni för spår? Person/vilt?

JoannaLi
2019-01-21 20:09
#3

När Arrak spårade som mest där i våras la vi nog typ 4-6 spår i veckan, oftast runt 1200m, men beroende på vad vi fokuserade på så kunde det vara ner på 330m eller upp på 1800m. Just nu spårar vi exakt 0 spår i veckan. Generellt skulle jag vilja hålla mig till ca 3 ggr i veckan i alla fall? Men jag gillar att spåra, och tycker att det gör mycket bra för hundarna, så ju mer vi hinner och orkar desto bättre.

Villekaninen
2019-01-21 21:00
#4

Har en wachtelvalp på 7,5 månader här hemma han går ungefär 400 M spår minst varannan dag i veckan faktiskt. Han spårar vilt och kronhjortsklövar ev med blod som får ligga i 3-4 timmar 😊

frijoh
2019-01-21 21:24
#5

#3 jag tkr också det är sjukt kul att spåra, speciellt när jag ser hur nöjd min hund blir efter. Men det jag hatar är att lägga spåret innan, vill liksom ha med mig henne som sällskap typ haha. Vad kör ni för typ av spår?:) #4 åh vad kul! Gillar han det?

Werifesteria
2019-01-21 21:54
#6

#2 Viltspår. Lägger alltid spår i samband med att vi är ute i skogen på promenad, så lägger jag spåret medan pojkvännen väntar med hundarna, sen tar vi en fika(termos nu på vintern :D) och låter spåret ligga. Därför det inte blir så lång liggtid :)

Annons:
Ambrose
2019-01-21 22:52
#7

Jag kör IPO och FH spår. När jag tränade info IPO-FH tävling i Danmark(för att ta kvalpoäng till IFR VM) så tränade jag mycket intensivt. 4-5 dagar i vecka och målmedveten träning. Lättast är att träna alla delar separat. Vinklar, liggtid, apporter, spårkondition, olika underlag, förledningar, vind. Ca 1300m var ganska vanligt(och väldigt långt för att vara IPO spår).

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

JoannaLi
2019-01-21 23:36
#8

#5 jag hatar också att lägga spår! Vi kör personspår

Hornslandet
2019-01-22 09:46
#9

Har haft så svårt att få till spåret.. Han är disträ, håller huvvet högt, lätt att falla ur.. Trist, för jag skulle älska om det funkade att dra ut. Tycker tvärtom jag haha, skönt att lägga spår, få gå en vända själv i lugn och ro. Sen ta sig en fika, liten promenad, gå spåret.. hund nöjd - hem. Älskar hela proceduren!

Frida B
2019-01-22 10:42
#10

Just nu tränar vi FH spår. Så det beror helt på vad vi behöver träna på. Avstånd och uthållighet är inte direkt ett problem, snarare att hålla sig i kärnan, att gå mitt i vinkeln och inte gå över etc, men detta går nu också bra. Nu tränar vi på markering av föremål, vi lär om från apporterande till liggmarkering. Så lär bli mycket fokus på föremål, vilket innebär att vi inte fokuserar på längden av spåret. Liggtid mellan 20 min och 3 timmar.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

frijoh
2019-01-22 16:58
#11

# 6 vad smart! Önskar att jag hade någon som kunde lägga spåren åt mig eller åtminstone turas om med. #7 okej, du verkar erfaren av spårning. Har du något bra tips på att få hunden att hålla fokus även förbi viltspår? Jag kör mest personspår och min hund är extremt intresserad av att spåra vilt, och kan ibland tappa fokus när det kommer för nära vilda spår, och det finns det ju överallt så svårt att komma ifrån dom helt och hållet. #9 åh vad trist att han inte är lika motiverad som dig att spåra. Du kan få komma hit och lägga ut spår åt mig om du vill, haha ;). #10 kul :), hur ofta tränar ni?

frijoh
2019-01-22 17:03
#12

Alltså den bästa nosaktiveringen tycker jag är kantarellsök, för då är liksom svampen redan i skogen och jag kan bara hämta hunden och låta henne jobba. Skulle så gärna vilja göra så med viltspår från vilda djur också, men är rädd att det skulle öka hennes redan extremt höga intresse för vilt och vara ännu svårare att bryta. Nu när det är snö är det ju enkelt att se vad för djur som gjort spåren men lite klurigare andra årstider. Men är det någon som gör det här i forumet och vill berätta hur det fungerar för er ? 😃

Kaonashi
2019-01-22 17:46
#13

#12 Ingen man kan garantera såklart men jag känner folk som kör viltspår med sina jaktgalna hundar just för att de ska få ordentligt utlopp för sina drifter och inte vara lika galna i det annars. Men som du säger kan det väl lika gärna ha motsatt effekt.

Annons:
frijoh
2019-01-22 18:15
#14

#13 nu menar jag inte ett viltspår som en människa lagt, utan ett spår från vilt i skogen. De du känner, kör dom viltspår som en människa lagt eller såsom jag beskrev? :)

Kaonashi
2019-01-22 18:28
#15

#14 Okej, då missförstod jag :) Ägarna lägger villtspår till hundarna vilket gör dom mindre benägna att följa vilda djurs spår i naturen.

Ambrose
2019-01-22 19:51
#16

#11 Jag hade lagt spår på fält, gärna jord eller annan mark där man kan se viltspåren.. där hade jag lagt belöningar direkt efter viltspåren så att hunden får en vinst i att strunta i viltet. Jag hade även gått väldigt nära hunden, ca1 meter så att jag kunde hålla emot om hunden valde att plocka viltet. Sedan bara vänta tills den väljer rätt och berömma massor. Och sedan självklart belöna upp spåret generellt. Det ska inte finnas något som är bättre än det spåret hunden plockar i starten. I IPO spåren är det enkelt att belöna upp och öka motivationen i spåret. Bara placera belöningarna(godiset) på lämpliga ställen :) Har man en svårbelönad hund får man vara lite mer kreativ, leksaker, gömda grejer, "pop-up" belöningar osv!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: