Annons:
Etikettdrag
Läst 1551 ggr
[Siberianstorm]
1/20/19, 9:20 PM

Hur ofta drar ni med era valpar/unghundar?

Har en husky-hane med, såklart, mycket spring i benen som nu är ca 7,5 månader som jag börjat träna drag med. Först med expander och midjebälte ca 2 ggr i veckan men har nu äntligen börjat köra så smått med kickbike. Har bara blivit fyra träningstillfällen på en månad pga underlaget men känner att vi hittat ett bra tempo och distans att utgå ifrån. Funderar dock på hur ofta jag ska sätta upp träningstillfällen nu i början av träningen? Hur ofta tränar ni drag med era valpar/unghundar?

Annons:
Fisherling
1/20/19, 9:36 PM
#1

Aldrig. 

För mig kan sånt gott vänta tills de är färdigväxta :)

hemul
1/20/19, 9:48 PM
#2

Ja, om man inte ska springa med dem innan de är fullvuxna kan det väl inte vara bra att låta dem dra? Eller blir det annorlunda därför att det inte är en stötig rörelse, belastar på ett annat sätt?

[Siberianstorm]
1/20/19, 9:51 PM
#3

Man brukar inte vänta med att sätta igång dragträningen med siberian husky och polarhundsraserna dock, uppfödare och även rasklubben rekommenderar att man påbörjar träning vid ca 6 månaders ålder, om det faller in bra på säsongen såklart.

Min uppfödare som har avlat på huskies sen 80-talet tar med sina ut i spann när de är 6-7 månader, dock väldigt korta sträckor och lugnt tempo. 

Sen kan man ju förstås inte kör med en unghund på samma sätt som man gör med vuxna hundar. Men att dra för en ung husky i lugnt tempo och inte överdrivet långt har jag aldrig hört har orsakat någon skada hos hunden.

Men förstår att man väntar med andra raser pga hälsorisken.

Fisherling
1/20/19, 9:56 PM
#4

#3 Att folk har gjort något länge betyder inte att det är rätt. 

Jag har inget emot om folk vänjer in selar tidigt eller låter unghunden springa med lös under kortare sträckor i lugnt tempo för att lära sig se skillnad på "nu leker vi" och "nu drar vi", men skulle aldrig vara okej med att lägga på vikt förrän hunden är färdigväxt.

[Siberianstorm]
1/20/19, 10:08 PM
#5

Tråkigt att rasklubben och de som avlar och tränar med rasen är så himla okunnig då.

Men en grej som folk missuppfattar med ordet "dragträning" är att det inte alltid behöver innebära att susa fram i 30 km/h med en släde i lössnö, dragträning kan också vara 500 m där hunden får trava framför en cykel med varierande slak och spänd lina för att öva in kommandon som kan vara bra att kunna tidigt i rätt situationer om man sedan vill komma nån vart i träningen :)

Hängde i många år innan jag skaffade min husky bland andra husky-ägare, uppfödare och folk med lång erfarenhet av hundspannskörning. De allra flesta börjar tidigt med sina hundar. De som börjar vid kanske 10 månaders ålder pga vilken tid på året hundarna är födda, brukar säga att det är att börja ganska sent. Har aldrig hört att någon hund tagit skada av detta.  Huskies är unika på det sättet, avlade på funktion och har inte de hälsoproblem som  de flesta andra av våra raser har. Sen, som sagt, får man ju anpassa träningen efter hundens ålder, fysik, kondition mm.

Hornslandet
1/21/19, 8:24 AM
#6

Hej!

Tror du nästan är ensam här på detta forum med en polarhund, så dessvärre är det nog svårt att få råd/diskussion om det just här. Jag vet att polarhundar börjar köras in innan året gamla, tror inte det är några större konstigheter med det med rätt belastning.

Tror det blir en konstig gräns att säga "det får aldrig vara belastning". Det belastar att hoppa runt bland stenar i skogen också. Upp/nerför trappor. Att kampa med leksaker belastar också (vem väntar med det till hunden är färdigvuxen?) osv.

Med det sagt tycker jag ju såklart man inte ska överbelasta hunden. 

Du kan nog fråga din uppfödare och andra huskyägare (som kör drag) i första hand! Tycker personligen kickbike och "distanser" _låter_ mycket för en så ung hund (även fast polarhund).

Men oavsett - jag blir glad varje gång nån faktiskt använder sin husky till det de är avlade för. Ni kommer ha grymt kul, tänk kanske bara på att inte låta det faktum att drag är så kul göra att ni skyndar för fort med träningen :)

Annons:
Fisherling
1/21/19, 8:54 AM
#7

#6 Fast jag pratar om att lägga på vikt, den sortens belastning. Inga väskor med saker i, inte dra weight pull, inte dra pulka eller sitta fast i en människa som den måste dra framåt. 

Jag är lika mycket en förespråkare av att raser ska få göra det de är framavlade till, men att dra ut med expander, kickbike och köra distanser med en så ung hund tycker jag är jätteonödigt. Då avråder jag hellre helt än ger råd som kan misstolkas och leder till överbelastning och slitage.

eli1991
1/21/19, 9:31 AM
#8

Tänker väl att alla unghundar har leder, skelett och muskler som bör värnas om oavsett ras. Jag hade väntat några månader till. Däremot hade jag promenerat med hunden i dragsele och med midjebälte och istället jobbat på att få in riktigt bra grunder och för att vänja den vid liiiiiite belastning. Jag vill att mina hundar ska hålla länge så jag hade väntat en stund till, oavsett vad alla andra gjort i 40år eller liknande.

Hornslandet
1/21/19, 10:03 AM
#9

#7 Jo, förstår. Men mitt exempel kvarstår fortfarande, vi lär i princip ALLA kampa med våra hundar innan de är färdigvuxna. Om de då får dra lite i en anpassad sele tror jag inte är hela världen direkt.

Jag reagerade också på "distanser", men det kan ju röra sig om korta sträckor också. Och jag tycker hunden låter lite ung, men innan året gamla är de polarhundar jag känner till igång och tränar drag iaf, inga större konstigheter. Men det är ju på rätt nivå.

Förstår att du tänker på att inte misstolkas. Men nånstans blir jag fundersam då om överansträngda hundar verkligen är ett generellt problem i vårat samhälle, eller om det större problemet kanske inte är underansträngda hundar så att säga.

Fisherling
1/21/19, 10:22 AM
#10

#9 Fast du kan inte jämföra kamp, som är något naturligt som alla hunddjur gör så fort de fått tänder, med människokonceptet att sätta på en sele och dra en människa framåt. 

Det finns säkert de som tycker att jag är helt jäkla galen som låter mina hundar springa lösa i skogen redan som valpar - vi kan vara ute i timmar redan när valpen är 3 månader. Men för mig är det ett naturligt beteende att ränna runt lös i terrängen, och då låter jag dem göra det. Jag har regler och koll på att valpen inte glömmer bort att vila, och målet är aldrig att komma någon speciell stans; jag vill bara att valpen på ett naturligt sätt får lära känna sin kropp. 

Däremot skulle jag aldrig drömma om att tvinga en valp gå raskt på asfalt i tio minuter. 

Och angående överansträngda och underansträngda - jag tror mer på att absoluta majoriteten av hundar idag är felansträngda och felbelastade.

Villekaninen
1/21/19, 10:54 AM
#11

Har en Wachtelhund jag drar med :) vi kör ju inte på riktigt men vi drar små tynger typ 0,5-1 kl och han är bara 7,5 månader. Vi kör lugnt och drar bara 1 gång i veckan :)

Hornslandet
1/21/19, 10:54 AM
#12

#10 Men ingen har sagt att de bör dra särskilt tungt eller länge innan de är färdigväxta. Varför kan jag inte jämföra kamp? Hur naturligt är det för ett hunddjur att som valp kampa med en fullvuxen människa? Har vi inte genom avel skapat "naturliga" användningsområden för våra hundar? Är det "naturligt" för ett hunddjur att valla tamboskap?

Ja, många skulle tycka du överbelastade din valp rejält, och inte tro alls på att du kan hålla koll på att den får den vila den behöver på det sättet. (inte jag dock).

Fisherling
1/21/19, 12:31 PM
#13

#12 Själva grejen att kampa är ju helt naturligt. Så länge människan inte är född bakom flötet och kampar på en nivå passande en valp är det väldigt normalt för en hund att få utlopp för ett så naturligt beteende.

Ja, vallning är naturligt. Det är en finjusterad form av jakt; något hundar har i sig från början. Precis som att spårhundar spårar, råtthundar dödar, vinthundar jagar ikapp och dödar ect. Alla de egenskaperna kommer från jakten. Sedan har vissa delar av jakten selekterats bort, andra har förstärkts etc för att få raserna vi har idag. Men i grunden är det helt naturliga beteenden, som vi låter dem få utlopp för på våra villkor. 

Att släpa en släde kan väl knappast kallas för naturligt. Agility är inte heller naturligt, därför finns det en 18-månadersgräns för tävling och majoriteten av kurser tillåter inte hundar under 12 månader.

Annons:
Hornslandet
1/21/19, 1:28 PM
#14

"Ja, vallning är naturligt. Det är en finjusterad form av jakt; något hundar har i sig från början. "

Men det är då jakt som är naturligt, inte vallning.

Nej, klart man inte bör kampa för hårt med sin valp. Precis som man inte ska dra för hårt med sin icke-färdigväxta draghund. Jag säger inte ens att man inte ska vänta, men jag tror heller inte att jag kan sitta och påstå att så många som äger och avlar draghundar gör stora fel.

Vad jag hört är det även jaktinstinkten som ligger som grund för draghundarna man avlat fram?

Lizelda
1/21/19, 4:57 PM
#15

Aldrig drag, agility eller dylikt innan höfter och eventuellt armbågar är röntgade.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

hemul
1/21/19, 6:06 PM
#16

Det handlar om ett naturligt rörelsemönster och naturlig belasning, snarare än om att aktiviteten i sig utfördes när hundarna vara vargar.

Springa/cykla i koppel med en människa, dra o.s.v. blir väldigt monotont jämfört med hur hunden rör sig naturligt. Därför det är helt OK att en lös valp/unghund spinger åttor omkring en i skogen men inte att den springer kopplad i joggingspåret eller bredvid cykeln.

Tror kanske jogga/cykla med hund är värre än att dra p.g.a. den stötiga rörelsen, men det är bara nåt jag antar utgående från hur vi människor belastas när vi springer.

Joyous
1/21/19, 6:57 PM
#17

#15 Varför?

Fisherling
1/21/19, 7:06 PM
#18

#14 Precis som #16 säger så försöker jag få fram att det är naturlig rörelse vs. människopåhitt.

Hornslandet
1/21/19, 8:53 PM
#19

Det är inte en "naturlig rörelse" för en hund att galoppera eller trava?

StellaAG
1/21/19, 9:33 PM
#20

(Bortser från diskussionen ovan)

Vilken distans och vilket tempo har ni kört nu? Om du vill satsa på draget och få en hållbar draghund på sikt så är min rekommendation att du är supernoga med att inte trötta ut honom för mycket - varken fysiskt eller mentalt - och att du alltid avslutar träningspassen när det är som roligast! Speciellt om du bara har en hund som du tränar med (i grupp sporrar de varandra men kör man med endast en individ så är det viktigt att behålla gnistan uppe hos hunden). 

Hur långa träningspass och hur ofta du tränar beror ju mycket på hans ålder och vilken individ du har, det känner du nog av bäst själv. Men som tumregel skulle jag säga kanske 2 gånger i veckan, och då korta roliga pass.

Annons:
Hornslandet
1/21/19, 9:48 PM
#21

Bortsett från ovanstående håller jag också med #20. Jag har gjort så att känt av hur länge vi kan köra och min hund fortfarande har dragvilja och ligger i, och vi avslutar innan vi når den punkten. Även om han kunde ha sprungit vidare, och jag kunde ha manat på mer, osv.

hemul
1/21/19, 10:18 PM
#22

#19 Men kom igen! Det är inte naturligt att springai samma takt och samma riktining hela tiden och inte heller på hårt underlag som det ofta blir. Det är det inte för oss heller.

Lizelda
1/22/19, 2:43 AM
#23

#17 Jag ser det som en självklarhet att man tar reda på vad hunden har för förutsättningar och eventuella hinder innan man börjar lägga press på den. Mina hundar rör sig extremt mycket från de är fyra veckor men fritt och naturligt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Fisherling
1/22/19, 8:11 AM
#24

#19 Men sen när har jag sagt att just galopp/trav är delen som är onaturlig?

Åter igen; det är inte naturligt att röra sig i en rak linje på hårt underlag och ha tyngd bakåt i en sele. Det blir en onaturlig belastning, vilket är jätteonödigt på hundar som fortfarande växer.

Hornslandet
1/22/19, 9:45 AM
#25

#22 När jag drar med min hund är det verkligen inte i samma takt, samma riktning och ej heller på särskilt hårt underlag.

#24 Se ovanstående, i övrigt känner jag att vi går i cirklar nu bara :) jag har förstått vad du menar, jag har heller inte sagt att det är bra att överbelasta unga hundar. Jag tror bara inte det är lika stor fara som dig (gjort rätt). Tror du bör kunna förstå vad jag menar eftersom du själv gör saker med dina unga hundar som andra skulle fördöma.

Upp till toppen
Annons: