Annons:
Etikettaktivering
Läst 961 ggr
Duvethon
2019-01-20 20:37

Nosework!

Är det någon här som tävlat i Nosework och kan svara på lite frågor? Jag läste att miljön kan vara stökig - på vilket sätt undrar jag då? Läste detta på den officiella hemsidan. Tävlar man inomhus eller utomhus beroende på säsong?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
CayKantos
2019-01-21 08:56
#1

Om du tävlar i TSM blir det ett utomhus, ett inomhus, ett behållarsök och ett fordonssök :) alla i en klass. TEM däremot är tex 4inomhus, 4utomhus, 4behållarsök ELLER 4fordonssök. Som tur är NoseWork cirkeln rätt bra på ideen med GULA BAND :) det är något som ständigt lärs ut både till instruktörer och kurser :) iom tävlingaområden ofta kan vara små. Man kan ha hunden i bilen, det är som vilken annan tävling, vissa är mer stökiga än andra.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Ambrose
2019-01-21 09:12
#2

I NW är det ofta många hundar på en liten yta, och sporten utövas till stor del av "sällskapshundar"och "rektiva hundar". M.a.o. hundar som kanske har ovana/svårigheter/problem. Detta försöker NW klubben tackla med ett s.k "Gult band" som man knyter i hundens koppel och signalerar att just den hunden behöver mer utrymme! I NW kan man tävla i TSM(tävling samtliga moment). Då tävlar man i Inomhus, Utomhus, Behållare och Fordonssök. 1 av varje. Det finns även TEM(tävling enskilt moment). Då tävlar man i t.ex. bara Utomhussök och då 4 st utomhussök på en tävling. Eftersom många NW tävlingar sker i hyrda lokaler för att få roliga sökområden(t.ex. på en golfklubb, kring en verkstad, på en camping) så är det ofta inte möjligt att sitta inne någonstans medans man väntar på sin tur. På vintern innebär det att man kan behöva spendera 8 timmar i bilen, eller ute på promenad medans man väntar på de olika söken. Prisutdelning sker oftast sist, så det kan bli en lååångt väntan(såvida man inte ber en kompis med senare startnummer ta priset åt en)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Duvethon
2019-01-21 11:39
#3

#1 Man behöver alltså inte vara på planen förutom när ekipaget ska söka? Idén med gula band låter bra :)

#2 Ja okej nu förstår jag upplägget lite bättre. När jag läste på hemsidan stod det att en hund som visar olämpligt beteende kan bli rapporterad till SKK och diskvalificerad från tävlingen? Jag tänker spontant att om jag skulle tävla idag skulle min unghund säkert balla ur några gånger :P Är nyfiken på upplägget då jag vill veta vad som förväntas av hund och förare.

Jag vill prova på antingen agility, nosework eller rallylydnad. Vi testade NW och han var duktig på det, det var roligt att se hur han släppte en stökig omgivning och fokuserade på att dofta. Agility tycker han också är roligt men han drar igång på andra hundar som är i aktivitet. Spontant tänker jag då att NW är en bättre aktivitet. Rallylydnad verkar även det intressant. Läser på om alla sporter just nu då jag vill få en klar bild om vad som kommer passa oss bäst :) Planen är att gå en kurs på den lokala hundklubben och därefter tävla någon enstaka gång om vi känner oss redo. Jag kommer flytta hemifrån inom en snar framtid för vidare studier och då kommer hunden bo kvar hos mina föräldrar, det vore därför optimalt om vi väljer en aktivitet som mina föräldrar kan fortsätta med på hemmaplan :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Ambrose
2019-01-21 23:03
#4

#3 Ja. Oacceptabelt beteende gäller samtliga tävlingar i samtliga sporter, och även utställning etc. Vissa grenar är tyvärr sämre än andra på att rapportera hundar. T.ex. Agility. Där har jag sett en hund rusa av banan mitt under sitt lopp och rakt på en annan hund.. bet etc. Den blev inte rapporterad. Rent bedrövligt. En hund som flänger runt och stissar i kopplet är inga problem, men en hund som visar att de vill orsaka en annan hund eller person skada bör bli rapporterad. Att tävla är inte en rättighet för någon, och man ska inte innebära en fara för andra deltagare :) Min hund har flera gånger hoppat på domare eller TL på tävling, men av glädje. Det är inget man rapporteras för. Vi var däremot på en lydnadstävling där hundarna låg plats. När 3 minuter hade gått reser sig en Schäfer och springer ett varv, sedan rakt mot min hund och morrar. Sådan tur var så är min hund duktig på hundspråk, så hon vände rumpan till. Den andra hunden blev så pass att den började sniffa på henne. När ägaren kommer och tar tag i halsbandet får det ett utbrott. Den blev rapporterad, och jag som vittne fick skicka in min uppfattning av händelsen till SKK.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: