Annons:
Etikettbeteende
Läst 908 ggr
jufredriksson
2019-01-20 19:15

Hundvakt till en understimulerad och ouppfostrad

Hej! Hoppas ni kunniga människor kan hjälpa mig här :)

Jag och min sambo är hundvakt till en Cocker Spaniel som verkligen är jättemysig, MEN den är verkligen inte uppfostrad på det sättet som jag har vana vid. Den kan inte vanliga kommandon som "Fot" eller "Sök", och verkar mycket understimulerad både mentalt och fysiskt tyvärr. Eftersom hon inte kan vanliga aktiveringslekar, vet jag inte riktigt hur jag ska börja jobba med henne.

När vi är ute skäller hon på både hundar, vuxna och barn, och jag vet inte orsaken till varför. Hemma kan jag inte gå en meter utan att hon följer efter, tror dessutom hon alltid sover i ägarnas säng osv. 

Kan någon hjälpa till med några kloka råd hur jag ska gå tillväga? Vill främst få henne att sluta skälla på promenader, samt kunna stimulera henne mentalt då hon verkar behöva det.

Tack 🙂

Annons:
eli1991
2019-01-20 19:54
#1

Har själv haft en hund som krävde mycket stimulans och förutom att träna in enkla kommandon kan jag verkligen tipsa dig om att köpa några Kong leksaker och fylla med godis eller mat. Det tog min hund ca 1h att äta sin middag ur kongen och slickandet har en väldigt lugnande effekt på hunden samt att det tröttar ut hunden. Då min hund åt torrfoder gjorde jag såhär: Blötlade maten kanske 1h, hällde ner maten i en mixer tills den blev en sörja och sen fyllde jag kongen och gav till hunden. Eftersom hunden blir skickligare kan kongen frysas och det tar då längre tid.

hemul
2019-01-21 02:02
#2

Förutsätt att hunden är matglad så borde väl allt med godis funka. T.ex. godissök. Kan ju vara bra att göra något där hon får interagera med dig också. Gillar hon det kan du ju avancera till trick eller att lära in nyttiga saker.

Changrila
2019-01-21 06:06
#3

Först och främst: kolla så att ägarna är ok med att ni tränar hunden.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

CayKantos
2019-01-21 08:53
#4

Prata med ägaren. Man gör inget med någons annans hund utan tillstånd.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Werifesteria
2019-01-21 11:18
#5

Jag var hundvakt åt en väldigt understimulerad BC i 2 veckor för massa år sedan, var en smärre mardröm xD Som de andra sagt, fråga ägarna hur de känner, ägarna till Border Colien ville inte att jag skulle träna deras hund utan de tyckte han var bra som han var.

Zadeira
2019-01-21 11:42
#6

Min tanke är också att prata med ägarna. Fråga dem hur hunden är hemma och hur de brukar aktivera/stimulera och träna hunden. Fråga hur de tycker du kan aktivera hunden och om du får lov att börja träna lite.  Det kan vara lite svårare med lånad hund om det inte görs konsekvent och på samma villkor hela tiden, men det går.

Tänker att om du får grönt ljus av ägarna så kolla på skvallerträning för att underlätta promenaderna. Klickerträning kan också vara något kanske.

Annons:
Elsis matte
2019-01-21 11:52
#7

Att hunden beter sig som hon gör kan ju bero på att hon är stressad av den nya miljön och att inte ha sina ägare där. Det är inte ovanligt att hundar man passar är mycket mer "på tårna" i början än vad de normalt är hemma, både inne och ute. Aktiveringsmässigt är det enklaste sättet att gömma hennes foder, så att hon får söka efter det. Man kan stoppa godis i små askar och ihopvikta toarullar, som hunden får öppna. Men påbörja ingen egentlig träning utan att ha fått okej från ägarna. (Förresten har mina två senaste hundar varken kunnat orden fot eller sök, jag tycker att de varit normalt uppfostrade ändå?)

Lizelda
2019-01-21 17:02
#8

Har själv spaniel och föder upp. Av det du skriver så ser jag inga direkta tecken på att den skulle vara understimulerad? En spaniel är typ definitionen av svans, de följer med sin ägare så mycket de kan hela tiden för att de vill vara nära. Mina hundar kan varken fot eller sök. Som tidigare sagt så gör ingenting utan att prata med ägaren, det är inte din hund. En del hundar är väldigt skälliga och det är inte alltid man kan göra något åt det men som sagt, det är inte din hund. Skitjobbigt, absolut.

Min fråga är framförallt, vad får dig att säga att hunden är understimulerad både fysiskt och mentalt?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Upp till toppen
Annons: