Annons:
Etikettövrigt
Läst 1243 ggr
Maleficum
1/19/19, 7:51 PM

Behöver tips och råd för nyinflyttad hund.

Så idag flytta min nya hund in. Är en omplacering på 8 år (Chihuahua/Phalène blandning, lite tibetansk spaniel och lhasa apso finns i släkten också).

Finns det något bra att tänka på eller göra för att han så fort som möjligt ska känna sig hemma? Lär ju såklart ta ett tag innan han inser att han bor här nu och att hans gamla ägare inte kommer hämta honom. Vill ju han ska känna sig trygg och glad här!

Sen är han väldigt skällig så fort han tror sig höra dörren (är väl värre nu dessutom då han väl tror han ska bli hämtad) och även skällig när han ser andra hundar (och ibland människor) ute på promenad. Något bra tips hur jag ska hantera det eller bara låta det vara såhär i början? Just nu lyssnar han ju (såklart) inte jättemycket på mig (han känner mig ju inte även om jag faktiskt träffade honom som valp).

Han ska vara väldigt lekglad (men inte riktigt värmt upp än till mig och vi har bara lekt lite under väldigt kort stund än så länge) men lite kinkig på mat (och godis vad jag förstått) så blir väl att testa sig fram för vad som kan funka som bra belöningar.

Just nu äter han Royal Canins digestive care mini (tydligen har han inte velat äta nåt annat de testat), bara att fortsätta med eller värt att testa byta i framtiden eller bara köra på när man nu vet han äter det? (Skulle, för min del, helst villa ge magnussons, bla för det är svenskt och dessutom närproducerat och föredrar att hantera den maten själv).

Sen behöver jag lite tips på bra tuggben och liknande till honom. Han var på hälsobesiktning i onsdags och fick dra ut några läsa tänder och rensa tandsten (annars var besiktningen ua) och har tidigare tappat tänder (saknar 20 tänder sammanlagt) så behöver ju vara något bra tugg som passar en liten hund som har tappat tänder (och väl i framtiden riskerar att tappa fler). Och hur stort (och ofta) man kan ge (inte alls van med så liten hund :P).

Tidigare familj har kunnat lämna honom själv hemma utan problem också men när skulle han kunna tänkas gå att vara själv här hemma (vill ju inte lämna honom det första jag gör precis men i framtiden kommer han nog behöva vara hemma själv ca 3 timmar 2-3 dagar i veckan).

Kommer säkert dyka upp mer funderingar men detta är nog dem jag har just nu (senaste hunden jag tog över kände jag ju redan och hade redan passat honom flertalet gånger innan så det var ju mycket lättare process).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
StellaAG
1/20/19, 9:25 PM
#1

Mitt enda tips är att ta det lugnt och bara låta hunden vara i början. Inte träna eller uppfostra, inte söka kontakt för ofta, inte byta foder. Satsa på mycket motion och däremellan bara ta det lugnt tillsammans, så ska du nog se att hunden börjar känna sig hemma hos dig snart och börjar söka mer kontakt med dig osv. Först då kan du börja träna hunden och sätta lite regler.

Maleficum
1/21/19, 10:59 AM
#2

#1 Tack :) Var lite min plan så är skönt att få det bekräftat. Han har själv sökt mer kontakt med mig redan och vill leka och gosas annars har vi mest gått massa promenader. Skällandet inne har också minskat rätt mycket av sig själv nu när han börjat känna igen en hel del av ljuden runt omkring.

Förra vuxna hunden jag övertog kände jag ju redan sen innan (och hade passat flera gånger) så där vart det ju mer naturligt när han flytta in.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Werifesteria
1/21/19, 11:20 AM
#3

Vad roligt med en omplacering! Jag har själv en och mitt råd är också att bara ta det lugnt. Eventuella problem han har kan verka större i början då han kanske känner sig mer osäker i det nya hemmet. Satsa på att bygga en riktigt stark och rolig relation till hunden. Min omplacering skällde på alla ljud i början, tog ett tag innan hon insåg att det var vanliga ljud som man hör hela tiden :) 

Lycka till!

Maleficum
1/24/19, 6:05 PM
#4

#3 Tack :)

Mycket av skällandet har som sagt minskat redan. Men han är väldigt osäker på nya människor och skäller ut dem ordentligt. Samt att han direkt är på och skäller och vill "attackera" vår labbe när de träffas (och hon tycker småhundar är obehagliga så hon tycker det är superjobbigt). Har nu bara helt enkelt tagit och lätt puffat bort honom när han börjat och när vi suttit och ätit och liknande har det gått bra och de har legat i varsin del av rummet utan problem. De funkar super att gå med båda på promenad också men just inne så kan han helt plötsligt få för sig att gå till attack. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det mer än att bara separera dem för stunden.

Han verkar rätt osäker på både människor och hundar över lag och ser han hundar ute så ska han skälla på dem också (vilket jag just nu mest bara gått åt ett annat håll om det varit möjligt). Annars är vi mest bara med varandra just nu, gosar, leker, promenerar och jag har börjat att ge en pluttigbit godis (köpte torkad kycklingstrips för katt som var lätt att dela i minibitar) när han spontant stannat till och kikat på mig när vi är ute och går.

Dock vet jag inte om maten kommer bli problem. Han åt de första dagarna men igår ville han inte alls äta sin mat och idag vill han inte heller röra den (är ju dock inge fel på aptiten eftersom han gärna vill ta godis ute). Har ju som sagt gett minipluttbitar av godis för vill ju inte han ska "bli mätt" på det och därför inte äta sin mat. Men är ju inte så van med en sån liten hund heller över hur mycket godis man faktiskt kan ge (nu har det väl blivit max 1 tsk godis under en dag).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: