Annons:
Etikettdrag
Läst 3057 ggr
frijoh
1/18/19, 5:16 PM

Kickbike

Någon här som tränar drag med kickbike med era hundar? Jag är sugen på att skaffa en och testa med min BC. Vill ha en som funkar att köra med på skogsvägar (sand/grus) och helst skogsstigar också. Är så dyrt bara de jag kollat efter, någon som vet någon superbra kickbike? Ska helst ligga under 5-6000kr. Annars får den som vill gärna berätta allt ni vet om drag med kickbike 😃.

Annons:
luckysheltie
1/18/19, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag började träna drag (kickbike) med min sheltie i höstas. Vi kör bara på hobbynivå och har inga tävlingsambitioner, men för oss har denna kickbike funkat bra. Kört på både grusväg, skogsstig med rötter/stenar och på asfalt. Kanske inte är något som håller på tävlingsnivå, men kanske bra som första kickbike när man vill testa och se om det är något som passar? Dessutom billigare jämfört med andra modeller.🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

frijoh
1/18/19, 8:47 PM
#2

#1 fiiin vovve 😍! Tack snälla för tipset. Har kollat på den kickbiken men står ingenting om vilket underlag den klarar, men om du kört på stigar med rötter så funkar den ju 😁.

Lizelda
1/19/19, 1:39 AM
#3

#1 Vad kör du för sele till? :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Ambrose
1/19/19, 9:51 AM
#4

Jag har precis skaffat en från Jollyroom. Tyvärr är hunden skadad så jag har inte testat den, men den ser bra ut! Liten och smidig, och varianten men skivbromsar ska funka på flera olika underlag. Duger utmärkt till hobbykörning(men inte till tävling). Kostar ca 1700 tror jag(om man ska ha skivbroms), 700nått om man ska ha vanlig broms.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

luckysheltie
1/19/19, 10:07 AM
#5

#2 Tack! :) Ja, för oss har den funkat jättebra överallt, även när det varit blött ute. #3 En nomesele från Björkis i strl. 1. :)

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Lizelda
1/21/19, 4:57 PM
#6

Vad är skillnaden mellan skivbroms och vanlig broms?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
hemul
1/21/19, 6:14 PM
#7

Skivbroms är effektivare. Och så sliter den inte på fälgen. En klassisk cykelbroms kniper åt som en tång på var sida om fälgen när man trycker in bromshandtagen. Särkilt med moderna fälgar som ofta är alu slits fälgen av detta. Så mycket att det till slut går hål.

Med en skivbroms sitter en skiva monterad liksom på sidan av hjulet.Mina är massiva skivor, men det behöver inte vara så. Det är bromsskivan som ser ut som en perforerad krans runt naven på kickbiken det länkades till. Men den sitter alltså på ena sidan om navet och ekrarna.

Sen är principen densamma, bromsen kniper om skivan. Men bromsbeläggen och anläggningsytan brukar vara ganska mycket större på en skivbroms, likaså kraften som utvecklas. Därför är de effektivare. Ochså mindre risk att bromsskivan ska vara nersmort med lera och guck som gör att bromsen tar dåligt.  Väldigt liten risk att bromsen inte ska ta jämfört med fälgbroms. Bromsskivan slits precis som fälgen, men är oändligt mycket billigare och lättare att byta.

Sen finns ju fotbroms också (trampa pedalen bakåt), men det är väl knappast aktuellt på en kickbike. 😉

Ytterligare en variant är trumbroms där bromsmekanismen sitter som i en cylinder på navet. Vet inte riktigt hur de funkar och om de är bättre eller sämre än skivbroms. Jag tror på skivbroms! Om inte annat är de enkla att underhålla. Skivan byter man lätt själv. Beläggen också, men det kan vara lite trixigt att justera bromsen efteråt beroende på märke. Min cykelhandlare brukar ta under hundringen för att göra det om jag inte får till det själv. En bromsskiva kostar kanske 150 spänn och den håller några år för mig som cyklar runt 500 timmar per år.

Vad kul att det går att få tag på en så pass billig kickbike förresten! Är ju jättebra för att prova på. Dumt att köpa nåt dyrt innan man vet om man fastnar för det. Är omåttligt avundsjuk. Älskar att cykling, men har taskig balans och skulle nog inte klara att flyga fram efter en hund på en sån.

Ambrose
1/21/19, 10:48 PM
#8

#7 Wow! Spännande info om bromsar.. hur vet du så mycket?!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

hemul
1/21/19, 11:29 PM
#9

Jag har en cykel. 😛

Jag vet inte så mycket. Kan inte meka med alla grejer och så, men jag vet skillnaden på olika bromsar ivf. 😉

Skivbroms är som sagt bra, men det innebär inte att alla skivbromsar är lika bra. Sedan finns det både mekaniska (det lär det vara på kickbiken och det är också vad jag har) och hydrauliska. Priset på cykeln bestäms till stor del av komponenterna som sitter på. På en billig cykel sitter inga top of the line-grejer, det kan man räkna med. Men de enkla varianterna är ofta bra nog. Och de kan alltid bytas ut mot bättre om man skulle vilja.

frijoh
1/22/19, 5:00 PM
#10

Så vilken broms är bäst för kickbike på grusvägar/skogsstigar med 1 hund på ca 15-17 kg? Ni som verkar kunna sånt 😅.

hemul
1/23/19, 12:05 AM
#11

Jag tycker en skivbroms är bäst - alltid. Ekakt vilken skivbroms som är bäst kan jag däremot inte svara på.

Ambrose
1/23/19, 9:16 AM
#12

#10 När jag passade en dobermann körde vi drag med en kick som hade vanliga bromsar… Vi var på väg ner i sjön mer än en gång.. och mötte vi andra hundar hade vi en stoppsträcka på 20m innan jag kunde hoppa av kicken och hålla emot… inte kul!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

frijoh
1/23/19, 3:51 PM
#13

#12 oj jäklar vad läskigt 😩. Jag satsar nog på skivbroms 😬

Annons:
hemul
1/23/19, 4:34 PM
#14

#12 Låter som bromsarna var slitna.

#13 Jepp. Det ska du. Kan tänka mig att det är viktigt att kunna stanna på en femöring med ett sånt ekipage. Det tycker jag iofs att det alltid är. Om cykeln du vill ha inte har skivbroms, se till att det är förberett så det går att montera det.

Ambrose
1/23/19, 10:17 PM
#15

#14 Nästan helt nya. Bytte det första jag gjorde när jag lånade hem cykeln. Men hunden var grym på att dra. Hade aldrig gjort det innan, men körde efter några få pass 6km full galopp, höger, vänster, passera folk, bytte sida på vägen utefter hur jag lutade mig på cykeln etc.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

hemul
1/23/19, 10:55 PM
#16

Det var inte så att hjulen låste sig (d.v.s. de rullade inte längre), men hunden orkade ändå dra cykeln framåt?

Hornslandet
1/24/19, 10:40 AM
#17

#16 precis så måste det väl ha vart.  särskilt på grusväg skulle min hund kunna dra cykeln en bit med låsta hjul också haha!

Ambrose
1/24/19, 1:23 PM
#18

#16 Inte bara nää.. :/ Tillräckligt med tryck på så rullade hjulen ändå. Hon var väldigt svår att bromsa generellt.. det gick med en jäkla fart :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

hemul
1/24/19, 9:41 PM
#19

OK. Skitbromsar då. 😂

frijoh
3/9/19, 1:08 PM
#20

Har nu fått hem min kickbike, men fattar inte hur man ska sätta draglinan i dragfästet, någon som kan förklara ? Har köpt en likadan som #1 :)

Annons:
Ambrose
3/10/19, 8:11 PM
#21

#20 Linan fästs i cykeln, och löper sedan genom dragfästet.
Dragfästet är till för att linan inte skall fastna i framhjulet, vilket är stor chans om man bara har den fäst i cykeln och hunden bromsar/cykeln går för fort :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

frijoh
3/11/19, 6:56 AM
#22

21# tack! Förstår dock inte hur, hahah jag ska fästa i cykeln? Draglinan har en hake på ena änden som man fäster i selen, och i den andra en ögla, ska jag knyta fast den i cykelramen då?

Ambrose
3/11/19, 9:09 AM
#23

#22 Lägg öglan på mitten av styret, och trä linan genom :) Om du förstår hur jag menar? Vissa väljer ibland även att göra en egen fästannordning med en panikhake om något skulle hända och man behöver få loss hunden snabbt :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Ambrose
3/11/19, 9:15 AM
#24

#22 Lägg öglan på mitten av styret, och trä linan genom :) Om du förstår hur jag menar? Vissa väljer ibland även att göra en egen fästannordning med en panikhake om något skulle hända och man behöver få loss hunden snabbt :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

frijoh
3/11/19, 3:46 PM
#25

#23 jag tror att jag förstår, alltså att jag lägger öglan emot styret/stången liksom, och sen trär linan runt och igenom öglan så den blir som låst typ? Hehe, inte så bra på sånt där. Vore ju skönt med en panikhake, vet du hur man gör en sån?

Ambrose
3/11/19, 6:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#25 Låter ungefär som att du tänker rätt 😅 Panikhakar finns t.ex. att köpa på Hööks. Du får själv köpa ett rep och göra lämpliga knutar för att fästa den i styret, därefter är det bara att koppla draglinan i haken :) Bifogar en bild på panikhaken jag har på min uppbindningslina då vi tränar skydd.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: