Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2043 ggr
Äppelsnäckan
1/17/19, 10:11 PM

Inget är "perfekt"

(Förlåt om jag skriver väldigt flummigt och rörigt, är väldigt trött.)

Jag gör allt jag kan för att kolla upp mängder av kennlar som föder upp leonberger. Men nu när jag trodde jag hittat två bra tikar som ska ha kullar i sommar så kollar jag upp MH:n på tikarnas kullsyskon. Den enas syskon visar sig vara väldigt svaga i MH:t, alltså generellt knappt något leklust, socialitet når knappt över rasstandarden och rent generellt väldigt låga värden. Den andra tikens syskon har 1 av ca 7 syskon ett BPH och that's it.

Anledningen till att jag blir besviken på såna MH:n är att jag vill ha mycket hund, en hund som har leklust och är nyfiken av sig. Jag tänkte att leos skulle vara lite mer att jobba med, men det kanske bara är vissa individer? Jag vill ju ha något att jobba med. Hjälp mig, är så ledsen och förvirrad nu. 

Det känns som att det är omöjligt att hitta någon tik som är perfekt. Vad ska man göra då egentligen? Blir rätt ledsen nu då jag kämpat med att kartlägga kennlar och tikar och nu när jag kollat de bästa extra noga så visar det sig att de kanske inte var så himla bra trots allt.

FÖRLÅT för extremt flummigt inlägg.

Är du bra på MH och/eller leonberger så snälla hör av dig.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Changrila
1/17/19, 10:18 PM
#1

Vill du ha "något att jobba med" och där det finns gott om MH/BPH att kolla på, då får du nog titta på någon ras som inte beskrivs som "lugn familjehund" (vilket är det enda jag ser folk beskriva leonbergers som. Det enda jag sett någon jobba med när de haft just leonberger är typ att få hunden att gå ordentligt i kopplet på promenaderna. Visst, de kan säkert uppskatta att göra mer osv, men vill du ha en hund att träna hundsporter med så finns det nog många mer lämpade raser och framförallt många raser där det är lättare att hitta de bra hundarna.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Rafflan
1/18/19, 1:35 AM
#2

Kolla hälsotester och träffa föräldrahundarna, om dem är friska och du gillar dem mentalt skulle jag köpa valp efter dem, det ligger såååå otroligt mycket i uppfostran och träning, så den hunden som fick ett dåligt MH kanske inte fått så bra social träning tex.

Sedan lite som #1 säger, Leonberger är ingen aktiv hund med "go" i, dem har dock inga problem att hänga med på joggingturer, långa promenader i skogen, mm.

apportbocken
1/18/19, 8:00 AM
#3

Det här med hur mycket leklust man vill ha i hundar som används i avel beror väldigt mycket på ras. I en brukshund är det nästan förödande med en hund som bara har 1:or på lekmomenten då detta ofta innebär att hunden är svårbelönad, brister i drive ELLER kanske t.o.m är socialt osäker vilket. Ingen av dessa egenskaper är eftersträvansvärda i brukshundar. Stora sällskapshundar däremot behöver sällan leken i sitt ”arbete” och sällan det de är framavlade för. Om de dessutom är vakthundar i grunden (leonberger är väl till viss det det?) vill de inte leka med främmande människor. De undrar säkert varför den måste leka med den konstiga leksaken som inte ens piper med den konstiga människan som inte ens har godis, utan att det ses som ett misslyckande av uppfödaren. Alltså, det är SUPERBRA att du kollar på MH:n och har gjort research och en bild av vad du vill ha. Men om du känner att du inte hittar vad du vill ha någonstans inom rasen kan du kanske kika på andra raser med? Du måste inte överge leonbergern helt, men bara ha lite fler alternativ. Lycka till!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Fisherling
1/18/19, 8:39 AM
#4

Det låter som väldigt typiska MH för Leonbergers. De är inte nyfikna, lekfulla hundar. De är lugna giganter som helst vill hänga med familjen och vara ute på långpromenader. 

Kanske bättre att titta på andra raser? Alltid svårt att hitta de egenskaper man vill ha i en ras som inte generellt sett har dem :)

Hornslandet
1/18/19, 9:44 AM
#5

Skulle rekommendera dig också att försöka ta det hela lugnt, låt det ta sin tid. Det tog mig nog 2 år att få tag i en valp sen jag började leta, av olika anledningar.

CayKantos
1/18/19, 10:29 AM
#6

Säger också som resten och som #5 sa. Det tar tid.. här tog det 5år..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Ambrose
1/18/19, 5:44 PM
#7

Den perfekta hunden finns inte. Alla individer har någon typ av problem, hälsomässigt eller mentalt. I en kombination försöker förhoppningsvis uppfödaren att hitta en hund som kompenserar upp bristerna hos den andra, men avel är långt ifrån simpelt. Man kan likagärna få valpar med båda föräldrarnas brister, eller ploppar något upp som ligger långt bak i generna. Du får helt enkelt göra en prioriteringsordning på vad som är viktigast, och se till bad du tror att DU kan kompensera för med rätt träning.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Äppelsnäckan
1/18/19, 6:47 PM
#8

Tack för era svar. 

Jag har hittat en kombination nu som jag möjligen tror på. Arbetande pappa som tävlar i många grenar (blev tydligen utvald till Finlands arbetande hund) samt en mamma som simmar och kör godissök i skogen, och hon har föräldrar som tävlar i spår.

Jag ska göra mer research nu och så får vi se om jag tingar en valp eller inte. Nu är det jag som får prioritera och överväga. Antingen satsar jag på en arbetande leo-kombination eller så blir det att jag söker efter en ras med mer krut i.

Problemet är jag vill kunna plugga på högskolan om något år samt ha några vilodagar ibland utan att känna en enorm press för att jag valt en hund med (för) mycket krut i. Det kan vara jag som tänker svart eller vitt här men de jobbande raser jag annars är intresserad av är schäfer och det känns inte som det säkraste att skaffa en sådan dels som första hund och dels när man vill ha utrymme för studier/vilodagar osv.

Vad tänker ni?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Belimas
1/18/19, 11:38 PM
#9

Det finns leonberger-kennlar som avlar mer på arbetande hundar, det är inte många då majoriteten ställs ut eller är bara till sällskap. Sedan finns det vissa linjer som du bör undvika då det finns individer som har avlats på trots att de var tvungen att bryta MH:t pga stark rädsla. Om du vill så kan du PMa mig vilka föräldradjur du har kollat på så kan jag se om jag känner igen linjerna, det är ett par år sedan jag ägde en leonberger så jag är inte uppdaterad på rasen men vissa namn känner man igen oavsett.

Fisherling
1/18/19, 11:58 PM
#10

#8 Alltså, även min brukshund som jag tränar och tävlar aktivt med klarar utan problem att chilla i en vecka. En sund hund, oavsett ras, ska kunna ta det lugnt mellan aktiviteter. 

Kanske kolla på t.ex Shapendoes, Bearded Collie, Lapsk Vallhund, Bullmastiff? Aktivare hundar än Leonberger, men inte renodlade arbetshundar.

Changrila
1/19/19, 9:55 AM
#11

#8, jag tror inte det finns någon som tränar sin hund varje dag, året om, hela hundens liv. Med andra ord: hundar fixar vilodagar och kortare viloperioder. De hundar som inte gör det är sådana som är stressade av någon anledning eller på annat sätt inte bra mentalt.

Alla människor blir sjuka någon gång, eller får tokigt mycket med jobb, eller har hund som någon gång skadar sig på ett sätt som gör att den inte kan tränas fullt ut någon dag/vecka. Det fungerar ändå.

Sedan är det klart. Vet man med sig att man vill leva ett lugnt liv och bara träna lite ibland, då är det dumt att välja en väldigt aktiv hund. Men om man som person är väldigt aktiv är det dumt att välja en "slö" hund bara för att man vill kunna vila någon dag ibland. Även hundar behöver vilodagar.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Ambrose
1/19/19, 10:00 AM
#12

#8 Min uppfödare sa en vis sak till mig när jag skaffade min hund. Jag talade om för honom att jag alltid har velat ha en Rottweiler, men att jag aldrig hade haft hund innan, och att jag hade hört att man inte kunde ha Rottweiler som förstahund. Så jag funderade på att skaffa en Labrador innan, för att lära mig mer. "Om du skaffar dig en Labrador, så kommer du att behöva leva i 10 år med en hund som du egentligen inte vill ha. Vad lär du dig på det? Att mata och rasta en hund. En Rottweiler är inte samma sak, de kräver andra typer av kunskap, och dessutom är det inte speciellt rättvist mot labben, som du egentligen inte vill ha. " Han trodde på mig, och jag var ärlig mot både mig själv och mot honom i vad jag trodde att jag kunde erbjuda en hund. Han hade rätt. Min skrotunge är numera den mest meriterade hunden i hela kenneln, och vi satsar mot toppen. Så var ärlig med dig själv. Se dina kortkommanden, absolut, men nedvärdera och underskatta inte dig själv. Vad är det du verkligen vill?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Äppelsnäckan
1/19/19, 7:34 PM
#13

Jag är så himla frustrerad och det känns som att jag varken vet ut eller in just nu. Gråter tillochmed på grund av det här. 

Att ha hund har varit min dröm i hela mitt liv, började läsa på som en galning om aussien redan när jag var 14 så redan "från början" har jag velat träna med min hund, inte bara "sitt och ligg" utan TRÄNA, men har alltid tvekat på detta med att komma upp på tävlingselitnivå. Tänker inte binda upp mig på att komma dit men däremot vet jag att jag kommer träna på hemmaplan. Tävlingsbanan är ett annat kapitel för mig och jag kan inte lova mig själv eller någon annan att jag kommer dit, eller att jag kommer långt upp. Kanske är det att jag nedvärderar mina förmågor men jag tänker inte lova en uppfödare att jag kommer tävla seriöst om jag inte själv är säker på att jag kommer det.

Att det ska vara så helvetes svårt (förlåt för uttrycket). Folk har varnat mig för att vara väldigt noga i hur jag väljer kombination av leonberger, och om tillochmed en "lugn familjehund" som leon kan bli ett monster att ha att göra med i värsta fall om man inte är supernoga, hur i helsike ska jag kunna hitta en vettig schäfer?
Det finns ju risker med allt känns det som och I VÄRSTA FALL, ja då står jag där med en ostabil hund jag inte kan kontrollera och ska leva med denna i 10 år. Men hur långt ska man tänka "i värsta fall", "har jag otur blir det så", "risken finns att det går åt helvete" osv osv? 

Förlåt om jag låter otroligt negativ, det är inte menat mot någon ALLS utan jag vill bara få ut vad jag känner. Hatar att vara såhär förvirrad och vilsen. Trodde jag hittat min ras och har kontaktat mängder med uppfödare, pratade i en timme med en samt har sagt att jag ska höras med en annan nästa vecka. Och nu vet jag inte om jag är inne på rätt spår eller inte.

Ursäkta att ni får stå ut med mina negativaste tankar och nojigaste nojor just nu. Snälla bli inte sura och tro att jag är oseriös. Tror inte många 14-18 (snart 19) åringar (eller en del vuxna för den delen) sitter och tittar på MH:n, kontaktar hundkunniga, uppfödare och läser på på alla möjliga hundrelaterade ämnen tills man blir tokig.
Jag GÖR mitt "jobb" som framtida valpköpare, men det är sjukt svårt när jag tvivlar på mina egna förmågor trots att jag faktiskt har ambitioner. Vet inte hur många här som läst min andra tråd om att skaffa leonberger vid 19-års ålder, men där tog jag iallafall upp att jag lider av psykisk ohälsa samt social ångest. Så det är även det som får mig tvivla. Vill inte ha en schäfer som inte får det den behöver för att jag kanske blir sängliggandes i vissa perioder för att jag jobbat för mycket/träffat för mycket folk.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
apportbocken
1/19/19, 7:58 PM
#14

#13 Det kommer bli bra! Och med din ambitionsnivå (tror det är rätt ord?) i att det ska bli rätt tror jag faktiskt att det kommer bli det till slut. Jag tycker att du ska ta dig en funderare i hur mycket du vill tävla. Jag ska faktiskt också göra det för det är viktigt i mitt rasval med, så du är inte ensam om det. ÄR det leonbergern du älskar och brinner för tycker jag du ska ha en, då får du nöja dig med att hunden saknar det ”klipp” en schäfer har i träning och tävling. Känner du dock redan nu på dig att du kanske vill ha en hund där du kan tävla så att du konkurrerar mot andra än bara dig själv ska du inte ha en leonberger. Om du inte vill jobba väldigt hårt på att hitta de bitar bruksraser eller andra hurtigare hundar redan har. Sedan beror det på vilken gren du vill tävla i (du kanske skrivit det någonstans men jag har glömt). Är det rallylydnad är sällskapsraser vanligare på SM och som champions än inom tävlingslydnad och bruks. Så fundera kring de olika grenarna, läs på, kolla på videor på Youtube och Instagram och känn efter vad som verkar kul, välj sedan ras utifrån gren + nivå + önskade egenskaper (och även storlek och pälsvård). Hoppas det ordnar sig och att du känner dig bättre till mods snart!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Fisherling
1/19/19, 7:59 PM
#15

Det finns en väldigt stor skala mellan Leonberger och Schäfer. Bara för att den lugnaste familjehunden inte passar dig betyder ju inte det att en bruksavlad Schäfer är nästa alternativ. 

Det finns massvis med mellanaktiva hundraser att välja mellan :)

Changrila
1/19/19, 8:21 PM
#16

#13, man behöver ju inte tävla heller om man inte vill det, hur bra hundar man än har. Tycker man att tävlingsplanen är skitläskig/ångestframkallande/negativ, då går det utmärkt att "bara" träna på hemmaplan. Du tävlar inte för hundens skull, tävlar du så är det för att få din träning utvärderad och för att eventuellt meritera hunden. Men, mental utmaning osv går det utmärkt att ge hunden ändå!

Kan tex nämna att jag i dagsläget sitter med två kanonhundar hemma. De båda har presterat nästan löjligt bra när de tävlat. Inom "sin" gren står de på prispallen i princip varje gång de tävlar och de får för rasen bra resultat även i andra grenar. Förra året tävlade jag inte alls. Inte en endaste gång. För jag ville inte. Hundarna var dock glada ändå ;) Även om de inte tävlades så fick de sin dagliga motion, bra mat, mental stimulans på en nivå de trivs med osv. Att vi inte åkte kors och tvärs över landet för att visa upp oss för andra sket de fullständigt i.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[134643]
1/19/19, 10:37 PM
#17

Jag känner rent spontant att det finns en hel del hundraser som ligger mitt emellan leonberger och schäfer, om nu den ena saknar driv och den andra kanske har för mycket. Varför just dessa två raser? Det känns som att du borde fundera ett varv till på vad du verkligen kan och vill ge din hund, istället för att leta efter individer som kanske kan passa i en ras som egentligen inte gör det. 

Vad vill du träna? (har du skrivit det så ber jag om ursäkt!) Det finns många käcka hundar som mer än gärna vill lära sig saker som inte är utpräglade brukshundar.

Kanske låter hård och det menar jag inte, jag förstår din känsla till 100%. Jag förstår frustrationen och osäkerheten och framförallt den längtan du känner.  Det är skitjobbigt, men det är värt att låta det ta den tid som det behöver.

Äppelsnäckan
1/19/19, 10:56 PM
#18

Tack för era svar.

Lydnad är nummer 1. Fastnade för det direkt när jag fick reda på vad det var. Även drag och sök vill jag testa på och eventuellt köra om vi fastnar för det. När jag skriver t.ex. sök nu så tänker jag på hobbynivå först och främst. Inte för att det ska vara oseriöst för det men ni fattar nog. Sedan vill jag även åka på fisketurer (fiske från land då) och gå mycket i skogen och då vill jag ta med hunden.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

jenmjao
1/20/19, 6:52 PM
#19

Jag har en malle och jag är INTE sugen på att tävla, Däremot är jag jävligt sugen på att träna och bli bra på det vi gör.
Men att tävla betyder att stå framför främmande som stirrar på mig och min hund, något jag är helt obekväm med och faktiskt fruktar. 
Men det finns inget roligare än att "dansa" i lydnaden eller att träna min malle.

Och vilodagar är något du lär in din hund, iallafall om du köper en bruksras med en "svår avknapp". Min malle kan ta det lugnt i flera månader om jag inte klarar av att träna, Om jag blir sjuk och inte kan gå långa promenader klättrar han inte på väggarna. 

Det värsta kan alltid ske, man kan få en extrem individ, Men det kan även de som redan ägt rasen i årtal få. Man kan förbereda sig på det värsta, Det i mitt tycke är bara något bra om man gör. Men det kommer förmodligen inte bli så.

Äppelsnäckan
1/20/19, 9:37 PM
#20

#19 Oj, det låter ju jättebra. Har av någon anledning trott att mer än typ 1-2 vilodagar i veckan är inget vidare. Känns som att alla tränar med sina brukshundar varje dag i timmar, förutom kanske 1 dag i veckan. Fast jag kanske fått fel bild av brukshundslivet, det verkar ju lite så.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Kaonashi
1/21/19, 7:50 AM
#21

Hoppas du inte tycker att jag låter negativ eller dum nu :) Lydnad går att träna med de flesta hundar på hobbynivå, det finns många raser som gillar att träna och att samarbeta utan att vara brukshundar. Det är din första hund och du har inte, som jag förstått det, provat de grenar/aktiviteter du är intresserad av nu. Jag vet inte heller om du varit hundvakt i långa perioder och verkligen känt på hur det är att ha hund. Därför skulle jag starkt avråda från en bruksras. Jag har en bruksschäfer och om jag bara tar promenader med henne i 2 veckor så börjar hon smygandes  bli jobbig. Det går inte heller då att typ  lägga ett spår och trycka på "reset" och inte aktivera henne ordentligt i 2 veckor igen och förvänta sig att hon ska vara normal. Detta är min bild av de flesta brukshundar(mestadels schäfrar och mallar) som jag tränar med och känner. De lever för att arbeta. Du skriver att du trodde att de flesta med brukshund tränar sina hundar nästan varje dag och det är ju såklart väldigt individuellt men det är ju anledningen till att man köper en brukshund - för att man vill träna mycket och på en seriösare nivå. Annars kunde man kanske nöjt sig med en annan ras. 

Att använda nosen är en väldigt uttröttande aktivitet och är något som bruksshundar behöver. Vissa tycker att det är meckigt att lägga spår, det är inte någon riktig spontanaktivitet. Min syster och hennes familj har en Flatcoated Retriever och de tänkte att de skulle lägga massa spår men nu blir det aldrig av för att de tyckte det var för jobbigt.. Du skrev i en annan tråd att en mardröm för dig var att ha en hund som skäller på andra hundar och det kan vara bra att veta att brukshundar är bra mycket mer hund än många andra raser. De har ofta  mer "jävlar anamma" och skärpa. De flesta är definitivt jobbigare än en typ Cavalier eller Sheltie som unghund. 

Om detta är din första hund och två av det viktigaste sakerna för dig är att hunden inte ska göra utfall/inte vara så reaktiv och att den inte ska bli understimulerad/kräva för mycket så hade jag inte valt en brukshund. Det är vanligt att understimulerade hundar gör utfall och det är inte jätteroligt med en huggande och arg schäfer i kopplet :) Det finns massor av raser som du kan träna och ha roligt med utan att du har någon press på dig. Jag vill även tillägga att även icke arbetande raser kan bli understimulerade när de inte får tillräcklig mental stimulation - de behöver också sitt men på en mer "lagom" nivå.  Jag antar att de som skriver i tråden att deras brukshundar har hundar som verkligen tränas och aktiveras ordentligt,. därför kan de ta en längre vila från arbete. Om hunden däremot alltid är "utsvulten" på mental stimulans/får det "bare minimum" så kommer en vilopaus antagligen inte fungera lika bra. 

Om du inte vill tävla eller träna speciellt seriöst så har jag väldigt svårt att se att du skulle bli besviken med en raserna jag listat nedanför. Om man inte har fått ett tråkigt exemplar så kommer inte hunden att tacka nej till arbete. Den kommer att älska det, men den kanske inte orkar hålla på i flera timmar som en brukshund och slutresultatet i t.ex lydnaden kanske inte är lika "perfekt" som när en Border Collie gör det men det är vad jag förstår det, inte dina prioriteringar ändå. Hoppas du inte tagit illa upp av mitt inlägg utan vill bara ge min syn på saker för att hjälpa dig få ett så roligt hundägande som möjligt. 

Tips på raser: Shetland Sheepdog, Lancashire Heeler, Welsh Corgi Cardigan, Västgötaspets,  Finsk Lapphund, Engelsk Springer Spaniel, Welsh Springer Spaniel, Labrador Retriever, Golden Retriever, Pudel, Bichon Havanais, Papillon & Phalene

Hornslandet
1/21/19, 8:39 AM
#22

#20 Så är det verkligen inte. Särskilt inte när man tänker på att "brukshund" inte bara är bruksschäfer och malle.

Sen… träna och träna. Jag har briard. Just nu har det blivit lite mindre träning för mig, vi kör ofta person/räddningssök en gång/vecka och lydnadspass 1/vecka.. sen kör vi ju lydnadsmoment, fotgående, lek o sånt av och till på promenaderna och hemma. Försöker köra drag iaf en gång i veckan med men inte alltid vi hinner. Men min hund blir ungefär lika trött och nöjd av långa promenader i skogen (säg en timma iaf med åtminstone "lösspring" i lina som av nått lydnadspass.

Jag tycker vilken hund som helst bör klara en vecka med typ "gå runt kvarteret". Man kan få rejäl feber/influensa och då är det så. Märker på min hund att om jag blir för inaktiv med honom så ligger han inte riktigt och sover, vilar så ordentligt..han mer ligger och "väntar" :)

Werifesteria
1/21/19, 11:39 AM
#23

Hej!

Ger mig in i disskusionen här :) Jag har en amstaffblandning som behöver mycket motion och som jag spårar med 1-2 gånger i veckan utöver vardaglig klickerträning. Bara för att någon har en brukshund som klarar av att göra ingenting en lång period eller som har samma träningschema som typ min amstaff(som inte är en brukshund) så förstår jag inte varför man skulle rekommendera en t.ex Schäfer eller Aussie till TS?  Jag tänker också att det blir lite jobbigare när man har social ångest, som jag själv hade enorma problem med när jag var i tonåren. Då kanske det blir svårare att hälsa på massor av uppfädare, gå på tävlingar och träningar för att titta på rasen  och snacka med ägare/uppfödare. Då känns det ännu mer som att det är bra att ta ett mer säkert kort när det kommer till rasval. Som andra sagt så finns det flera andra raser som skulle passa dig, TS, som inte är lika slöa som en Leonberger en inte heller lika krävande som en Schäfer eller Aussie :D Vad är det får dig att vilja ha en t.ex Schäfer eller Aussie?

Ambrose
1/22/19, 4:18 PM
#24

#20 Håller verkligen inte med dig. En bra brukshund(så som de var tänkta) har en bra av och på knapp. Den vet vad som gäller och finner sig i det, men är mer än villig att träna så fort det erbjuds. Jag har en Rottweiler. Min första hund. Vi har aldrig haft hund i familjen, jag hade aldrig varit hundvakt etc. Hade gått ut med några enstaka när jag var liten, och min första pojkväns mamma hade hundar(men dem interagerade jag inte så mycket med eftersom pojkvännen var helt ointresserad av hund). Jag fick också höra att: Rottweiler som första hund går inte. Ingen säljer en brukshund till en nybörjare. Jag känner inte en Rottweiler som aldrig tuggat sönder halva huset. Etc etc etc. 4.5 år senare står jag här med en av Sveriges mest arbetsmeriterade Rottisar. IPO1 IPO2 BSL1 BSL2 FH1 IPO-FH BH UHP LP1 LD1 RLDN RLDF RLDA RallyCh Uppflyttad till lägre klass spår. Hon blev även årets rallyhund, vinnare av ras SM i lydnadsklass 1, första Rottisen i Sverige som någonsin tagit pinne i agility(vi har 2). Och förhoppningsvis kommer vi även tävla IFR VM iår… med lite flyt i 2! Grenar. (Något som jag inte tror att en Rottweiler i Sverige har gjort innan). Och nu har hon varit i koppelvila i snart 1 månad p.ga. en jättedumt placerad muskelinflammation. Helt kolugn inne, bryr sig inte ett dugg. Något jobbig ute eftersom hon måste gå kopplad. I vanliga fall är hon alltid lös och därmed helt värdelös på att gå i koppel. Från att träna 5-6 dagar till total vila i 2 veckor, och därefter lite NW och detaljpill i lydnaden hemma i vardagsrummet. Om man är seriös och verkligen vill ha en ras och är medveten av vad man ger sig in i så är allt möjligt! Men då ska man baskemig vara seriös, och inte måla upp ett rosa drömscenario för sig själv!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Kaonashi
1/22/19, 5:47 PM
#25

#24 Det är ett fantastiskt jobb du och din hund gjort! Men jag tror du missuppfattade mig eller så uttryckte jag mig dåligt. Jag menar inte att man inte kan skaffa en brukshund som förstahund eller att man automatiskt misslyckas om man gör det. Jag tycker också att man ska skaffa den ras man vill ha om den passar till det man vill göra och man kan ge den vad den behöver. Men eftersom TS har varit helt inne på en hund åt mer sällskapshundshållet och det hon tror blir hundens huvudsyssla är lydnad på hobbynivå så tycker jag inte att en brukshund passar. Jag tycker inte att lydnad räcker som huvudsyssla för en typ schäfer, som TS skrivit att hon varit intresserad av. Menar absolut inte att förstagångshundägare inte kan skaffa brukshundar.

Ambrose
1/22/19, 10:01 PM
#26

#25 När jag träffade uppfödaren första gången frågade han vad jag ville gör med hunden. "Träna och kanske tävla lite lydnad…" "Kul! Vilken typ av lydnad? Bruks eller lydnadslydnad?" Eftersom jag inte hade någon aning om vad bruks var så blev svaret: "Eeeh… vanlig lydnad.." Bara för att man inte kan allt, eller har stora mål från början så betyder inte det att man inte kan utvecklas. Men som jag skrev tidigare så gäller det att man är ärlig mot sig själv innan man skaffar en hund. Oavsett ras. Jag ville ha en Rottweiler. Det hade varit min dröm i nästan 10 år… jag gav mig fan på att jag skulle kunna ge hunden vad den behövde, och sedan sveptes jag liksom bara med och blev helt fast i hela tävlingshundgrejen 😅

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: