Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 5774 ggr
Äppelsnäckan
1/17/19, 4:15 PM

Hämta hem valp - Bur?

Jag kommer förmodligen behöva åka en bit när jag hämtar hem min valp (inte bestämt mig riktigt än för uppfödare då jag fortfarande gör research) men de jag fastnat för ligger iallafall 25 mil bort, ca 3 timmar. Jag insåg att jag bör ta med mig någon annan som kan köra bilen, om man inte kan ha en bur i passagerarsätet fram (?) så att jag och valpen kan se varandra hela tiden. Vill ju helst inte att valpen ska sitta ensam i bakluckan i 3 timmar. 

Hur gjorde ni när ni åkte en längre bit? Det är ju olagligt och dessutom inte trafiksäkert att ha en hund lös i bilen. Det är en leonbergervalp jag kommer skaffa. Om jag har valpen i framsätet i bur (om det ens går?) måste jag troligen skaffa en mindre bur först, för att sedan köpa en stor till bakluckan för de blir ju jättestora. Är det onödigt att köpa två stycken?

Hur ska jag göra?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Hornslandet
1/17/19, 4:33 PM
#1

Jag hade haft nån med mig som fick köra, och så hade jag suttit i passagerarsätet fram med valpen på golvet framför mig mellan benen. Tryggt och säkert, bara man ser till att den håller sig där och inte får klänga upp i knät eller så.

Alternativt hade jag haft den i bur bak i bagaget, bara stannat då o då och rastat o så. Tror nog den klarar sig - beroende på bil kan man ju då även sitta i baksätet och ha kontakt med valpen om man har med sig nån som kör.

Oavsett hade jag fått med mig nån (bara det gick). Skönt att inte behöva tänka på att köra också och kunna fokusera/ha koll på valpen!

(visst, inte heeelt lagligt kanske så "gör inte som jag säger" men.. känns inte som världens största risk). Det är oavsett bättre än en plastbur eller dyl som sitter fast med ett säkerhetsbälte (som jag ser folk göra).

Storleken på bur man ska ha är krångligt med snabbt växande valp av stor storlek. Vissa burar är lite ställbara eller så går det möjligen att skärma av. Jag fick inte plats med bur som räckte för min valp som fullstor så jag köpte helt enkelt grind så har han "hela bagaget" (typ 110x80-90cm). Som liten valp var det lite stort men han blev rätt stor redan som halvåring..så det funkade.

Alternativt kan du ju alltid åka buss/tåg med nått planerat byte där du kan rasta lillen. Planera isf och ta med dig grejer för att städa upp ev. olyckor bara.

Lona
1/17/19, 4:38 PM
#2

Om jag ska vara ärlig så har jag haft mina valpar i knät medan någon annan har kört, just när jag hämtat dem alltså. I vilket fall tycker jag att du ska ha någon med dig, det kan behövas att någon har full koll på valpen om den är väldigt vild eller ledsen. Du kan kanske låna en bur som du kan ha i baksätet med valpen i och så sitter du bredvid? Det finns ju selar också men det rekommenderar jag inte till en valp - möjligen om hunden har selen men ändå sitter i ditt knä i baksätet. Det smartaste är nog att fråga uppfödaren, h*n lär ju ha fått frågan förr…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

taxarärbäst
1/17/19, 4:49 PM
#3

jag hade Valentin i famnen hela vägen hem

Äppelsnäckan
1/17/19, 5:06 PM
#4

Tack för era svar!

Vore ju hur mysigt som helst att ha valpen i knät eller vid fötterna, men är hyfsat nojig av mig då inget av det verkar lagligt och inte heller trafiksäkert. Vet inte om man kan bli av med körkorten ifall man skulle bli stoppad (tog körkort i april 2018 så antar att det är prövotid) men i vilket fall blir det ju en dryg böter. 

Det är en bra idé att låna en mindre bur av någon bara för den resan. Det tänkte jag inte på!

Tåg känns tråkigt nog inte som det bästa alternativet då jag inte vill att hunden kissar och bajsar ner tåget som dessutom kan vara väldigt fullt vissa sträckor. En av uppfödarna jag fastnat för hittills bor i Skövde och har åkt den sträckan massor av gånger och det är en sträcka som tåget är fullproppat. Dessutom lider jag av social ångest vilket inte gör saken lättare. :/ Låter så negativ men men, haha. Blir förmodligen bil. Men kan ju ha saken i åtanke!

Får fråga uppfödaren sen hur jag ska göra, men då jag inte spikat uppfödare än så känns det inte så naturligt att fråga någon av dem hur jag ska ta hem valpen, så frågar hellre här så länge! Vill vara ute i god tid med all planering! 😃

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Maleficum
1/17/19, 5:58 PM
#5

När vi hämta vår labbe på Arlanda så fick hon sitta nere på golvet vid mina fötter (mamma körde, var väl dock innan de nya reglerna kom då det var 14 år sen).

Får du någon annan som kan köra skulle du ju kunna ha en sele som du förankrar hunden med nere på golvet mellan fötterna (bruka åka så med Fjant då han inte gilla att sitta uppe på sätet och när vi åkte med labben också fick hans bur inte plats i bilen). För då sitter ju hunden fast men samtidigt kan du ha bra koll och hålla hunden lugn samtidigt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Äppelsnäckan
1/17/19, 6:03 PM
#6

#5 Läst något på nåt annat forum om att sätta fast i sele (antar att det menas med hundbälte(?)) och någon skrev om att det inte var säkert då det är för långt avstånd från där hunden sitter fastspänd. Vad tycker du?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Maleficum
1/17/19, 6:35 PM
#7

#6 För hundens optimala säkerhet om de ska sitta fast i sele ska de sitta fast direkt i bältet (så de sitter upprätt hela tiden) om något skulle hända. Men skulle något verkligen hända är ju bur (som klarar krocktest) det säkraste alternativet då de får mindre skador av det. Sen finns det väl idag enbart två selar som faktiskt håller hunden helt på plats och inte riskerar att gå sönder vid en krock och väl då även orsakar minst skada på hunden.

Lagmässigt behöver hunden egentligen bara sitta fast så den inte kan flyga iväg och skada övriga passagerare (precis som allt annat man fraktar i bilen ska sitta fast).

Sitter hunden nere på golvet så sitter de ju rätt säkra också (så länge bilen inte börjar volta massor såklart) för de kommer ju ha stöd av framsätet (om de sitter bak på golvet) eller framkanten om de sitter nere på golvet i framsätet och kommer ju inte kunna åka iväg nån längre sträcka.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hemul
1/17/19, 8:19 PM
#8

#4 Det är också olagligt att köra med en t.ex. en väska eller läskburk slängd på sätet. Gör du inte det heller? 😉

Det är inget speciellt med hundar, som lagen ser det. De är gods. Det är förbjudet att köra med löst gods i bilen. Men nästan alla gör det.

taxarärbäst
1/17/19, 8:44 PM
#9

#8 jag kör med Valetin i famnen och vi vinkar åt alla poliser vi möter

Äppelsnäckan
1/17/19, 9:16 PM
#10

#7 Okej, då vet jag! Tack! :)

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Äppelsnäckan
1/17/19, 9:32 PM
#11

#8 Skicka gärna en länk på vart jag kan hitta att det är olagligt att ha en läskburk eller en väska på sätet. Och att lagen ser hundar som "gods" stämmer inte om jag har tolkat saken rätt, Jordbruksverket själva (som du säkert vet står för djurens hälsa) säger att man ska ha bur eller bälte till hunden.

Tycker inte att den jämförelsen med en hundvalp är helt rimlig, möjligen att polisen inte bryr sig så mycket (dock har flera har fått böter för lös hund i bil), men det handlar ju om säkerheten också. Både människor och valp råkar illa ut om något händer. Jag har kollat runt och det verkar som att folk har sina hundar i knät på väg hem, får väl se hur jag gör, ska nog fråga uppfödaren. Kan vara jag som övertänker kring detta, men känns dumt att skita i regler och säkerheten för min första valp.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

hemul
1/17/19, 9:42 PM
#12

Ja, det är klart att man ska ha en bur eller sele. Man kan ju inte gärna spänna fast hunden på takräcket eller slänga in den i bakluckan. Djurskydd kommer ju också in. Men det som gör att hunden måste vara säkrad på något sätt beror på att gods ska vara packat eller rurrat på ett sådan sätt at det inte kan flyga omrking vid en krock och skada människor.

Det är alltså INTE för hundens bästa. Det finns filmer som demonstrerar vad som händer med en hund i en hundbilsele om bilen verkligen krockar. Det går inte bra, kan jag ju säga. Men jag tror jag har läst att man nu försöker utveckla grejer som ska skydda hunden också. Nån annan kanske vet om det stämmer?

Jag tror inte att du riskerar att bli av med körkortet. Möjligtvis får du böter, men troligen bara en tillsägelse om ens det.

Jag tycker du ska försöka få med dig någon. Jag har kört ensam närmare 40 mil enkel resa för att hämta valp. Det var inte lyckat och jag kommer inte att göra om det.

Honestyisdead
1/17/19, 11:11 PM
#13

Att ha hunden lös vid sina ben är inte säkert för fem öre. Den flyger som en vante. Jag hade kört med bur.

Annons:
Duvethon
1/17/19, 11:14 PM
#14

Det finns tygburar på ÖB och Rusta. Man kan ta bilbältet och sätta fast buren i sätet, tror (med betoning på tror) att det är okej ur juridiskt perspektiv.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Hornslandet
1/18/19, 9:41 AM
#15

#13 Flyger som en vante - vart då tänkte du?

Jag hade chansat böter och haft valpen vid mina fötter fram. Säkrare än en plast/tygbur i baksätet (de går lätt sönder om man krockar, sett filmerna?).

Eller så hade jag direkt kört en bur i bagaget. Man kan sitta i baksätet och vara nära valpen, tror inte det är nån fara alls en såpass kort sträcka.

Zadeira
1/18/19, 9:55 AM
#16

#11 "Enligt polisen räknas hundar och andra djur som osäkrad last och det innebär att en lös hund i bil kan utgöra en trafikfara vilket i sin tur kan ge böter." https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/krav-pa-saker-djurtransport-i-bil

De flesta vet att man inte bör ha en lös hund i bilen när man åker. Vad inte alla känner till är att det kan resultera i rätt så kännbara böter. Kör du omkring med två lösa hundar i bilen och blir stoppad får du betala 3000kr. Detta då bötesbeloppet per hund är 1500kr. Alltså samma belopp som för en person som inte använder säkerhetsbälte i bilen. https://www.sakerhund.se/los-hund-i-bilen/

Men konstigt nog hittar jag inte någon lagtext där det faktiskt framgår. Kanske bara är dålig på att googla.

Här framgår vad hunden väger vid krock i olika hastigheter, då förstår man varför hunden ska säkras i bilen https://www.sakerhund.se/sa-mycket-vager-din-hund-vid-en-krock/

Dock ska jag erkänna, när vi hämtade en kompis valp hade vi valpen i famnen i baksätet. Själv har jag åkt bil med daghunden en gång utan att ha bälte till honom (pga oplanerad biltur med lånad bil).  En 15 kilos cocker spaniel och det kändes inte bra alls. Hunden satt fint mellan benen på golvet i framsätet mellan mina ben, men jag tyckte ändå det kändes obehagligt och är inget jag vill göra om.

Sugar Mist
1/18/19, 10:51 AM
#17

Jag hade valpen i en bilsele bredvid mig när jag hämtade senast, det funkade superbra, men vi satt i baksätet medan min mamma körde, vi åkte ca 4,5h :)

-

Chinesecrestedlover
1/18/19, 10:57 AM
#18

Hej! 

Jag har hämtat två av mina hundar med tåg och min första hund med bil. 

Första hunden satt i Allsafe sele (krocktestad sele/bälte för hund) https://www.mimsafe.se/sv/sakra-produkterhusdjurfordon/tillbehor/all-safe-harness/ i baksätet med mig när min pappa körde och den andra två (de hundar jag har nu) har jag hämtat med tåg, då satt de i en ryggsäck på magen (små hundar) och båda klarade hela resan utan att kissa ner sig eller så¨(ena var 8 veckor och den andra 14 veckor). 

Jag skulle aldrig åka i bil utan att hunden satt fast ordentligt med antingen krocktestad sele eller krocktestad väska (ja sådana finns…men det är ju då för små hundar) eller krocktestad bur. 

Dels för att hunden såklart kan skada sig vilket ju inte är någonting man vill, men också för att en lös hund kan störa föraren (och orsaka en olycka) eller skada andra människor vid en olycka (även en liten chihuahua blir tung när den hamnar i nacken vid en krock liksom). 

Krocktestad sele kan rädda hundens liv även om andra sagt i denna tråd att så inte är fallet, det gäller dock att den sitter som den ska osv. Vet bland annat om en som voltade med sin hund (hunden hade Allsafe) och hunden klarade sig utan skador. 

Även en bra krocktestad bur som har rum för "att bli hoptryckt" ex. https://www.mimsafe.se/sv/sakra-produkterhusdjurfordon/variocage/  kan ju såklart rädda livet på hunden…men typ. en stålbur (en sån där vanlig hopfällbar bur för utställning m.m.) eller vanlig (icke krocktestad) väska eller plastbur kommer inte göra det. Stålburar av utställningstyp kan istället gå sönder och skada hunden mer vid en olycka (spetsa hunden ex.). Plastburar och vanliga tygburar kommer mosas sönder vid en krock och slunga iväg hunden = inte säkert någonstans. 

Bur i framsätet är ingen bra idé speciellt inte om du har krockkudde inkopplad = kan döda valpen (precis som med en bebis måste i så fall krockkudden kopplas ur). Ska buren spännas fast i baksätet så ska den vara testad för detta, vanliga burar klarar inte detta utan går sönder och slungar iväg både bur och djur vid en olycka. Säkraste platsen (om du nu väljer att ha en bur placerad någon annanstans än i bakluckan) är på golvet bakom ett framsäte (i bak alltså) med framsätet bakskjutet så att buren "låses fast" av sätet (om det nu inte rör sig om en bur/väska som är krocktestad då den är fastspänd i ett bälte och som bevisligen klarar detta). 

Om jag var du så skulle jag satsa på riktiga grejer på en gång och se till att även valpens första resa görs säker för alla inblandade.

Lycka till med valpköpet.

Mvh/Chinesecrestedlover

Maleficum
1/18/19, 11:48 AM
#19

#18 "Krocktestad sele kan rädda hundens liv även om andra sagt i denna tråd att så inte är fallet, det gäller dock att den sitter som den ska osv. Vet bland annat om en som voltade med sin hund (hunden hade Allsafe) och hunden klarade sig utan skador. "

Vet inte vem som skrev att sele inte kan rädda livet på hunden. Men vill man ha det absolut säkraste alternativet med minst risk för skada på hunden är det krocktestad bur som gäller.

Av hundar som kommer in till veterinär efter krock så är i princip alla som suttit i säker bur utan några större skador medan hundar som suttit med sele har kommit in med bla ryggskador (såklart är det ju inte alla som sitter i sele som får några större skador heller men risken är större än i bur).

Sen är väl tyvärr majoriteten av bilselar som säljs (och många burar) inte alls säkra för hunden (eller övriga passagerare) då de kan gå sönder vid krock. Är synd det inte utförs mer tester och finns bättre regler för vad de ska klara och hur de ska märkas (som det görs med tex bilbarnstolar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

taxarärbäst
1/18/19, 11:51 AM
#20

varför har ingen valpen i famnen??? ha den ner vid fötterna låter ju hemskt!

Annons:
Honestyisdead
1/18/19, 12:04 PM
#21

#20 Det har folk tyvärr. Men det är farligt. Även vid fötterna är det farligt. En hund ska vara fastsäkrad och inte lös i bilen.

Chinesecrestedlover
1/18/19, 12:05 PM
#22

#19 t.ex. så skrev #12 "Det finns filmer som demonstrerar vad som händer med en hund i en hundbilsele om bilen verkligen krockar. Det går inte bra, kan jag ju säga." men det beror ju som sagt på vilken sele och hur man sätter fast den osv. 

#20 Det finns det säkerligen de som gör, men det är ju inte säkert någon stans. Skulle aldrig falla mig in att bara ha hunden i knät (om den inte var fastspänd med en bra krocktestad sele då). Ha den vid fötterna är antagligen något säkrare (den flyger kanske inte exakt lika lätt då)…men som sagt att ha hunden säkrad med hjälp av en krocktestad sele eller bur är ju definitivt det bästa och säkraste sättet (oavsett om det nu låter hemskt).

Mvh/Chinesecrestedlover

taxarärbäst
1/18/19, 12:14 PM
#23

#22 väldigt svårt att hitta en sele för en 7veckors dvärgtax valp så min hade inget val än att sitta i min famn

Chinesecrestedlover
1/18/19, 12:32 PM
#24

#23 Jag har alltid haft bur/väska till mina minsta, absolut inte haft de lösa i knät…kan säga att en liten chihuahuamix på 8 eller 14 veckor (vilka mina var vid hämtning) inte heller är så stora. Min tik (som var 14 veckor) vägde runt ett kilo då hon kom och fick plats i en hand typ. Min hane (8 veckor vid hämtning) vägde runt 1,4 kilo har jag för mig. De väger nu 2 kilo (tiken, hon är snart 7 år) och 4 kilo (hanen, han är ca 2,5 år). Att de är små är ingen ursäkt för att inte ha de sittande säkert då de åker bil.

Honestyisdead
1/18/19, 1:13 PM
#25

#23 Det finns burar även i finland.

Hornslandet
1/18/19, 1:42 PM
#26

#20 Vad är "hemskt" med att valpen ligger på en filt eller i en korg nere vid dina fötter?

Hur ska de f.ö. flyga runt så livsfarligt så det är stor risk att de skadar en passagerare om de ligger på golvet framför passagerarstolen fram? Skulle nån tänka så om en liten väska de slängt ner där?

taxarärbäst
1/18/19, 4:01 PM
#27

#25 burar finns ja men onödigt att köpa en bur för en gångs användning min hund är idag 6kg och använder selen i bilen #26 jag vill kunna pussa och gosa med valpen! inte att den ska lära känna mig via mina skor

Annons:
Honestyisdead
1/18/19, 4:04 PM
#28

#26 En kraftig inbrpmsning kan räcka för att den ska flyga på den som sitter i stolen. En krock gör även en valp väldigt tung. Samma sak med en väska med ett par kilos innehåll.

taxarärbäst
1/18/19, 4:07 PM
#29

#28 hemligheten är att köra under hastigheten! kör alltid 40 och om någon tycker att det går sakta så är det bara att köra om. Inga älgkrockar och inga dikeskörningar. Funkat sedan jag var 18år

Hornslandet
1/18/19, 4:17 PM
#30

#27 Det rör nån timme av valpens liv då den ändå har närkontakt med dig. Valnpen ligger liksom inte där och tänker "vilken hemsk människa, nedvärderande att jag måste ligga här nere!!"

#26 Allt kan hända, men som sagt, det är inte troligt. Isf måste valpen "skvalpa" upp. Visst är det samma sak med en väska, vilket liksom visar än mer på att den reella risken är relativt låg.

Honestyisdead
1/18/19, 4:17 PM
#31

#29 Det är inte lagligt att köra långt under hastoghetsgränsen för det första. För det andra är en krock i den hastigheten också förödande för en lös hund i bilen. Och övrig trafik håller hastighetsgränser. Du är en trafikfara med din bil om du kör 40 oavsätt vilken kastighet vägarna har. Det är riktigt illa!

taxarärbäst
1/18/19, 4:41 PM
#32

#31 1 inga poliser åker hitåt någonsin 2 folk kör alltid under 40 här för att undvika älgar och vargar

Zadeira
1/19/19, 7:12 PM
#33

Jag tänker att eftersom du troligtvis kommer åka bil med din hund flera gånger även som liten, så kanske det inte är helt fel att investera i en hundbur även om hunden är valp nu? Eventuellt bilbälte till hunden och att du tar med dig någon som kan åka med hunden i baksätet tex (tycker själv det är lättast när hunden ska åka bil, upplever det inte lika säkert att ha honom i framsätet även om han har bälte).

ipopuma2
8/18/22, 3:09 PM
#34

Hade min i bakluckan. 7 timmars bilfärd.

Annons:
J
9/4/22, 6:31 PM
#35

Skaffa en säkerhetsbälte, och ha din nya vän i knät.

Draken
9/6/22, 12:13 PM
#36

Tråden är 3 år gammal och knappast aktuell i dagsläget 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: