Annons:
Etikettövrigt
Läst 1876 ggr
Sunflower_
1/17/19, 2:20 PM

Fodervärd för försvarsmakten

Jag har nyligen blivit intresserad av att bli fodervärd åt en av försvarsmaktens hundar. Finns det någon här som har erfarenhet utav det? Hur var det isf? Bra/dåliga erfarenheter? Är det någon som vet hur många hundar som klarar L-testet och faktiskt får börja tränas till försvaret/polisen av dem 200-250 valpar som föds? 

Sen bara i övrigt mer konkret hur mycket aktivering/träning en schäfervalp (eller annan motsvarande ras)  behöver upp till ca 1 års ålder. Försöker luska ut ifall jag har tid och ork med det 🤔

Annons:
Vixxen
1/17/19, 2:35 PM
#1

Här står att av 250 st är det ca 60 hundar som efter lämplighetstest tas ut till vidare utbildning. https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/livgardet/hundtjanstenheten/

Fisherling
1/17/19, 4:03 PM
#2

Hua, avskyr att träffa försvarsmaktsschäfrar ute, vi har en i området och även där vi har gård i norrland. Ägarna stoltserar med att de är så duktiga som har en sån hund medan den kränger och skriker i kopplet och vill loss för att attackera mina hundar 😟

Lizelda
1/17/19, 4:52 PM
#3

#2 Träffad en kasserad FM-schäfer som numera är servicehund. Går under SBK nu för den höll inte måttet någon annanstans.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Ambrose
1/17/19, 5:41 PM
#4

Jag har tyvärr bara träffad jobbiga och okontrollerbara FM hundar, men tror att det till stor del kan bero på att väldigt okunniga människor passar på att skaffa sig en "Gratis hund" för att prova på hur det är. Om du dock läser på ordentligt, sätter dig in i vad en Schäfer behöver, och räknar med att en FM schäfer kan vara mer besvärliga än normalt, så kan det gå bra…

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
1/17/19, 6:51 PM
#5

Har varit nära en FM hund och alltså är så sjukt glad att hon hade den ägaren hon hade! Det var faktiskt en hund som jag aldrig skulle vilja ha. Den stressen! Och var dålig stress! Skulle själv ALDRIG vilja ha en sådan hund, o denna hund tror jag jobbar hos ngt men är för tusan bara tack vare ägaren!

Changrila
1/17/19, 8:29 PM
#6

Med tanke på hur försvarsmakten bedriver sin avel så hade jag hållit mig långt ifrån dem även om jag var intresserad av schäfer.  Finns mycket att läsa om det om du googlar lite och läser på andra sidor än försvarsmaktens egna.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Majken!
1/17/19, 9:51 PM
#7

En schäfer av den typen behöver väldigt engagerade förare under sitt första år. Beroende på vilken kontakt man har med FM så får man mer eller mindre stöd, men du ska ha någon att be om råd. Det är hundar med väldigt mycket drifter och som inte är särskilt roliga att ha att göra med om de inte fostras ordentligt, så du ska vara förberedd på väldigt mycket jobb. Det kan nog vara en nyttig erfarenhet att få känna på hundtypen, förhoppningsvis mer inspirerande än avskräckande!

eli1991
1/18/19, 9:41 AM
#8

Jag har varit fodervärd åt försvarsmakten och skulle aldrig göra om det. Hunden var väl det jag hade förväntat mig men organisationen runtomkring gör att jag inte skulle göra om det. Om du vill veta mer kan du skriva meddelande till mig så berättar jag gärna om mina erfarenheter :)

Sunflower_
1/18/19, 5:39 PM
#9

okej… det lät ju inte så speciellt positivt, men tack för all input! 

#8 ja, tack! Det ska jag göra :)

Upp till toppen
Annons: