Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 691 ggr
matildahamster
2019-01-17 10:17

Fråga vilka frågor till kennel?

Jag ska skaffa en labrador (första hund) och tänkte ringa runt till kennlar. Vilka frågor rekommenderar ni att jag ställer?

Annons:
Fisherling
2019-01-17 12:42
#1

För det första behöver du göra hemläxa med att kolla statistiken på HD/ED genom hunddata eller avelsdata, då kan du sålla bort kennlar med dålig eller väldigt lite statistik. Även bra om hundarna gått BPH/MH och är bevisat skottfasta genom det och inte har diverse rädslor. 

Men när du valt ut en kennel som verkar avla på mentalt stabila hundar med bra hälsostatistik så finns det en del att fråga.

1. Hur hanterar hundarna löp? Kan hanarna fortsätta som vanligt eller matvägrar de och gnyr om det är en löptik i grannskapet? Löper tikarna ofta eller sällan, blir de väldigt låga och skendräktiga eller på annat vis påverkade? 

2. Tycker de om andra hundar? Hanhundsaggressivitet är relativt vanligt i speciellt utställningslinjer eftersom de avlar på extra maskulinitet, vilket kan ge såna beteendeproblem. 

3. Finns det allergier, lätthet till hotspots eller andra hälsoproblem i släkten?

Sen föreslår jag att du även försöker hälsa på lite olika intressanta kennlar och träffa hundarna utanför hemmet, så du kan få en bild av hur de är i vardagen och träning.

Lizelda
2019-01-17 16:53
#2

Beroende på var du befinner dig rent geografiskt och även hur långt du är beredd att åka så vet jag en kennel med supertrevliga labbar där de flesta valparna utbildas till ledarhundar :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

matildahamster
2019-01-19 13:47
#3

jag bor i stockholm och kan tänka mig att åka vart som helst i sverige egentligen

Upp till toppen
Annons: