Annons:
Etikettdrag
Läst 792 ggr
[Tisstassen]
2019-01-17 09:10

drag med liten hund

Hej!

Jag har en liten hund på 2,2kg som är snart 4 år. Jag vill träna hans ryggmuskler lite mer och har blivit tipsad om drag. Jag kan dock inget om drag mer än att det är viktigt att inte ha för tungt så man skadar hunden! 

det verkar vara mycket svårt att hitta en dragsele i så här liten storlek… vet någon kanske en annan modell som sitter bra och finns i storlek? jag kan ju sy om en aning också, men jag är inget proffs haha

kostnaden för selen får gärna inte vara galen… fattig student här! Jag vet ju ej heller om han kommer att avsky aktiviteten så vore tråkigt om jag lägger massa pengar på en dyr sele som jag sen aldrig använder

har blivit tipsad om att man kan fästa typ minsta stoleken på en strypkedja som tyngd, andra tips? nån som vet hur man kan tänka viktmässigt? vovven i fråga är rätt bra musklad, han ogillar jogging, men vi går mycket och då småspringer han ju med sina små ben :) så konditionen är rätt bra också

Annons:
Villekaninen
2019-01-17 10:04
#1

Till min Vaktel (mellan ras) använder jag en spårsele som sitter runt bringan och under magen så vikten fördelas jämt. På sidorna sitter två koppelringar jag sytt fast och jag använder ett 2-delat koppel så det drar på båda sidor så han inte blir "krökryggad" :)

Vinternos
2019-01-17 10:44
#2

Tror det du tänker på är Weightpull och inom denna grenen ser selarna annorlunda ut än dragselarna då tyngdpunkten blir lägre. Går alldeles utmärkt att måttbeställa en WP sele, givetvis kostar det lite men belastningen på hunden blir rätt vilket är väldigt viktigt i längden. Lycka till!

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Maja2
2019-01-17 10:54
#3

Dragweight, som det heter när hunden drar tex kätting är en kul aktivering som de flesta hundar verkar tycka är kul. Min dotter har en liten chihuahuamix på 2 kg som åxå drar kätting :)  Det viktigaste är som #2 skriver, att belastningen blir rätt. Det behöver inte alls vara speciellt dyrt att måttbeställa en wp-sele åt en så liten hund.

Elsis matte
2019-01-17 13:20
#4

Det bästa sättet att bygga ryggmuskler hos hund är att ge sig ut i terrängen där den måste lyfta på tassarna för att ta sig fram. Genom att regelbundet gå i kuperad terräng bygger hunden allsidiga muskler samt förbättrar sin kroppskontroll och balans, utan risk för över- eller felbelastning.

[Tisstassen]
2019-01-17 14:09
#5

Ja ni har säkert rätt! Som sagt helt grön inom området! Någon som vet nån som syr måttbeställda selar för ok pris? #3 vilken sele anvönder hon? Vilken kätting? :D #4 jo jag vet! Dessvärre har jag inte så bra terräng runt mig där jag bor, men jag försöker ständigt att leta när jag är ute, samt går långa promenader hos mian föräldrar eller på landet. Dock behöver jag något komplement! :)

Maja2
2019-01-17 15:41
#6

#5 Hon har låtit sy upp en wp-sele och han drar ca 1 kg nu, började dock med typ 500 g

Annons:
[Tisstassen]
2019-01-18 13:49
#7

Ett helt kg?? Hur lång sträcka? :o

Upp till toppen
Annons: