Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1066 ggr
Zadeira
2019-01-16 19:04

Dåligt med kennel-hemsidor?

Har börjat kolla runt lite på uppfödare här i Skåne för att planera hund om något år, och inser hur dåligt det är med uppdaterade hemsidor. Jag vet inte om det bara är rasen (cocker spaniel) eller om det är generellt, men är det så att uppfödare nuförtiden mest finns på Facebook? Eller är det telefon eller andra sätt som gäller?

Jag har inte facebook och känner inte för att skaffa det, men om uppfödarna finns där är det såklart dit jag får söka mig ändå för att få uppdaterade sidor när det blir aktuellt med hund. Har kollat på rasklubbens hemsida, och gått genom listan på uppfödare där men det är där man skickas till o-uppdaterade eller inaktuella hemsidor. Hur hittar man, som inte har kontakter inom hundvärlden, uppdaterande och aktuella uppfödare?

Annons:
Duvethon
2019-01-16 19:07
#1

Mitt bästa svar - Facebook :P det finns säkert en officiell cocker spanielgrupp på Facebook, många uppfödare brukar vara medlemmar i dessa grupper :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Lona
2019-01-16 19:52
#2

Ja, många kennlar har gått över till FB. Rasklubbarna brukar också ha en FB-grupp, likaså de lokala avdelningarna. Där kan du även kika lite på SSRKs sidor, jag har visserligen en känsla av att en stor del av aktiviteterna och infon är om retriever och inte spaniel, men nåt finns det säkert. Ett tips för statistik, resultat mm är att kika på rasdata.nu Samma uppgifter som på SKKs Hund- och Avelsdata men mer lättnavigerat. Rasdata är dock lite senare med uppdateringarna.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Zadeira
2019-01-16 19:58
#3

Tack för tips! Är inte aktuellt fören möjligtvis nästa år att faktiskt ta tag i det på riktigt, men jag tänker att ju mer jag kan kolla upp i god tid, desto bättre är det när det faktiskt blir dags hundköp. Så mycket som möjligt att grunda sina val på tänker jag!

[Forest]
2019-01-16 20:18
#4

Detta fenomen har vart i 8 år tror som du säger ts mer o mer är mer alerta på fb. Jag tycker det är jätte synd då jag och många fler ratar fb 💪

Jojaton
2019-01-16 20:39
#5

Tyvärr är det vanligt med dåliga hemsidor hos de flesta raser!

Jag använder Facebook och uppskattar den snabba uppdateringen och kommunikationen man kan ha med bla uppfödare där, men tycker att en väl uppdaterad och snygg hemsida är guld värt! Så mycket enklare att kunna sitta och läsa om föräldradjuren, avelsmål, tidigare kullar osv på en hemsida. 

Förutom FB och rasklubbarna kan du ju även hålla lite koll på Köpahund.se, inte alla kullar som kommer ut där, men du får en liten humm om vilka kennlar som är aktiva!

Johanna - Instagram

Lizelda
2019-01-16 20:47
#6

Många uppfödare, åtminstone de "äldre" (både i ålder och tid) är inte så tekniska. Själv har jag ingen hemsida för jag har inte fått tummen ur och har skyllt på att kennelnamnet nyss blev godkänt 😂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Nettis!
2019-01-16 20:51
#7

Hemsidor som inte finns eller inte har uppdaterats är ett problem, särskilt om man som jag inte vill ha Facebook.

Lona
2019-01-16 20:55
#8

Sen vet jag inte hur det är med just cocker, men i vissa raser så är det rätt många uppfödare som medvetet väljer att stå utanför SKKs och rasklubbarnas listor och valphänvisningar. TS, jag förmodar att det inte är en jaktcocker du tänkt dig?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Zadeira
2019-01-16 20:59
#9

#8 Nej, precis, inte en jaktcocker 😉

Zadeira
2019-01-16 21:03
#10

Jag är väl van vid att det ska vara enkelt och lätt att bara leta på nätet, så därför känns det så annorlunda för mig att uppfödare inte använder sig bättre av hemsidor. Har man inte några kontakter inom avelsvärlden känns det som det kan vara svårt att hitta uppfödare om de inte har bra och tydliga hemsidor. Men det är väl kanske också ett sätt att sortera ut de som verkligen är seriösa valpköpare som faktiskt anstärnger sig för att hitta rätt.

Upp till toppen
Annons: