Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 837 ggr
Äppelsnäckan
1/16/19, 12:44 PM

Vad ska man akta sig för hos uppfödare?

Håller på att leta uppfödare för fulla muggar och undrar vad ni anser att man ska backa för om uppfödaren gör. Då jag är rätt ny på att ha kontakt med uppfödare så är det rätt rörigt. (Letar efter leonbergeruppfödare förresten.)

Inseminering - ok/inte ok?

Avla på C-höfter - ok/inte ok?

Avla på individer vars kullsyskon består av några oröntgade, 2-3 st C/D-höfter och 2-3 st A/B-höfter - ok/inte ok?

Lägg gärna till om det är något annat ni tycker man ska se upp för.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Hornslandet
1/16/19, 12:55 PM
#1

1. Kan inget om.
2. Nej, tycker jag inte.
3. Skulle inte välja den själv men kanske inte så det är rent dumt att avla på.

Fisherling
1/16/19, 5:58 PM
#2

1. Okej om
A) Sparad sperma från en av ålder/olycka avliden hane 
B) Tiken har haft en tidigare kull genom naturlig parning

2. Inte OK, ens om resten har A. Finns ingen anledning till att välja den med sämst resultat. Om det är för att resten av kullen är dåliga/otrevliga/etc är det inte OK att avla på kullen i allmänhet. 

3. Inte OK. Risken för HD-problem är mycket större i en sån kull. Spelar ingen roll om man väljer en i kullen med A-höft; den ärver inte bara ner sina gener, utan även sina syskons.

Sugar Mist
1/16/19, 6:17 PM
#3

Inseminering - ok/inte ok?
I min ras är det hyffsat vanligt, framförallt sparad semin från bortgångna framgångsrika hanar, och hanar som bor tvärs över haven, och i de fallen tycker jag att det är okej. 
Inseminering 'bara för att' är inte okej.

Avla på C-höfter - ok/inte ok?
Nä, inte ok.

Avla på individer vars kullsyskon består av några oröntgade, 2-3 st C/D-höfter och 2-3 st A/B-höfter - ok/inte ok?
Nä, egentligen så är det ju 1/3 bra höfter, 1/3 dåliga höfter och 1/3 ovisst, så egentligen är det 50/50 på vad som kan ploppa ut utav generna. 

Kika på rasklubbens hemsida ifall de har någon sida ang. hälsa, där brukar det finnas lite matnyttig information som man bör tänka på. 
Läs på om rasbundna sjukdomar och hur det ser ut med arvbarhet, att välja uppfödare som meriterar sina hundar i annat än just utställning kan också vara klokt. 
Läs på om Mentalbeskrivning Hund(MH) och vad de olika siffrorna står för, så du vet vad det betyder om uppfödaren valt att beskriva sina hundar. 
Hunddata är en jättebra sida där man kan se viss hälsa, tävlingsresultat, släkt etc.

-

ipopuma
1/16/19, 6:31 PM
#4

1 ok i vissa omständigheter som ovan säger 2 inte ok 3 inte ok

CayKantos
1/16/19, 6:39 PM
#5

1 Enligt mig NEJ. Tiken har ingen chans att tacka nej i en insemination. Med det sagt tyvker jag även med "vanlig parning" att man ska respektera om en tik tackar nej. För med dagens avel betyder det nog att tiken känner ngt allvarligt fel med hanen eller helt enkelt inte har lust. Det äe något man alltid bör respektera enligt mig iaf. Resterande håller jag med övriga. Sen beror det på raser oxå iom vissa raser är aå små att det knappt finns annat än c o b höfter

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

IngaTrnqvist
1/16/19, 7:16 PM
#6

Inseminering - Tveksam till det faktiskt, tror inte jag skulle tycka det var ok.

Avla på C-höfter -Inte ok. 

Avla på individer vars kullsyskon består av några oröntgade, 2-3 st C/D-höfter och 2-3 st A/B-höfter - Inte ok.. Samma sak med ED, PL och ryggdefekter.  Om alla kullen var röntgade, samt eventuella halvsyskon och föräldrarnas kullsyskon var fria och någon enstaka hade C men inte som påverkar hunden negativt, hade jag tyckt det var ok. Men absolut inte kullsyskon som har D-höfter.

Annons:
Lizelda
1/16/19, 8:52 PM
#7

Inseminering - Tycker det är okej men det ska finnas en anledning till det, t ex att hanen är död, bort långt-bort-i-stan eller dylikt.

Avla på C-höfter - Ja, MEN, du ska kunna backa det helt och hållet! Rasen får inte ha problem med höfterna vanligtvis, de egenskaper hunden besitter för övrigt ska verkligen vara utomordentliga och det är även godtagbart i raser med minimal avelsbas, t ex Sussex.

Avla på individer vars kullsyskon består av några oröntgade, 2-3 st C/D-höfter och 2-3 st A/B-höfter - Inte D-höfter, tveksamt även med C. Oröntgade är fruktansvärt svårt att göra något åt för det har man som uppfödare ingen som helst makt över. Man kan önska, fråga, böna och be men du kan inte kräva något alls. Samma sak med ögonlysning och dylikt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Äppelsnäckan
1/17/19, 3:33 AM
#8

Tack för allas svar och tankar! Det ger mig mer kött på benen i kennelletandet.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Upp till toppen
Annons: