Annons:
Etikettövrigt
Läst 839 ggr
Eda
1/16/19, 9:56 AM

Om att lämna hundar ute i kylan

Det är högst olämpligt att lämna hundar ute i kylan t.ex. utanför butiker under längre tid, speciellt om hundarna är korthåriga.

I USA:s delstat Pennsylvania finns t.o.m. en lag: ”Libre’s Lag”, där det står ”Det är strängt förbjudet att lämna en hund kopplad i grader från 0 och neråt under 30 minuter eller mer.”
De som bryter mot lagen får böter eller kan hamna i fängelse upp mot 6 till 12 månader.
Se: http://se.laowl.com/nya-lagen-har-ar-det-forbjudet-att-lamna-ens-hund-ute-i-kylan-kan-ge-fangelsestraff?fbclid=IwAR2PMoIVwXSgtVJqGeDz3FG5yPVx-zcL_Okbo3O7UxMOIYV8z-fAGkZ3G0M

Själv kan jag berätta att en gång när jag var ute på skidfärd i fjällen mötte jag ett gäng skidåkare som hade stående fikapaus, det var säkert minst 10 grader kallt och de hade med sig en stackars hund som stod och trampade och skalv eftersom den stod stilla. Jag kom då på att placera mitt sittunderlag under hunden vilket jag faktiskt kunde se att hunden uppskattade!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Hornslandet
1/16/19, 10:01 AM
#1

Jamen vem sjutton kopplar fast hunden UTE i en halvtimme och går och handlar.. Fine att en polarhund lär klara det fint, men iaf.

LBB
1/16/19, 10:07 AM
#2

Att knyta fast en hund i kyla o blask utanför en affär…det gör jag inte.

att låta hunden vara ute i kylan, även ner mot 20 minus är ok. Har vi jagat så har jag en gammal militär vindrock med foder + ett 1/2 liggunderlag, där kryper hon in…så bara nos o ögon syns…hon måste ju ha koll på korvgrillning o mackor vid fikat

Det är samma sak i bilen, de kan ligga i kylan bara de är torra och kan krypa ihop under ngt värmande. En dyngsur, iskall hund återfår både torrhet o värme förbluffande fort under ett värmande täcke.

[Forest]
1/16/19, 10:09 AM
#3

1 Jobbar i butik och vet att det finns folk som gör det. Jag har ropat ut i högtalaren om att hundägaren ska komma till kassan så jag kan prata lite. Jag har liggunderlag som jag lägger ut just för att hundar ska få lite värme under sig. Vi själva lämnar aldrig hundar ute bundna utan tillsyn, det är på hundklubben o träning som man binder upp dom. Handlar vi är dom hemma.

Tant Grön
1/16/19, 10:10 AM
#4

Jag har sett hundar som kopplats utanför affärer och sitter och skakar av köld. Vet ju inte hur länge dom får sitta. Fast det är inte lika vanligt nu för tiden att folk lämnar sina hundar så.

Hornslandet
1/16/19, 10:30 AM
#5

Lämnar hunden i bilen vid träning gör jag dock. Men lägger rediga filtar och isolerande underlag.

#2 Tror det kan bero på om hunden har underull? Som bekant håller (får)ull sina värmande egenskaper även när det blir blött…samma för hund kanske?

Nettis!
1/16/19, 11:03 AM
#6

Skulle aldrig  lämna hunden utanför butiken. Men sett  många hundar som lämnas utanför butiken i kyla.

Annons:
Rafflan
1/16/19, 1:24 PM
#7

Jag tycker mer det är fel att lämna hunden utanför affären, och speciellt så länge som 30 min. Dock klarar många raser kyla bättre än man tror.

Tant Grön
1/16/19, 1:27 PM
#8

Den kan ju bli stulen också.

Sjuttan
1/16/19, 1:45 PM
#9

Minns ett skräckexempel för länge sedan i Uddevalla. En korthårg Am.Staff- valp på ca 3-4 månader satt kopplad utanför en affär, direkt på marken. Det var några få minusgrader och en isande vind från havet. Som ni vet har ju korthårsvalpar mycket tunn päls o väldigt naken på undersidan av kroppen och insidan av bakbenen. Bkev stående och trodde inte mina ögon. I detsamma kom ägaren ut från affären, det var en ung dam med barn i barnvagn. Försökte förklara det vansinniga för henne, men "snorhoppan" var bara uppkäftig o flinande påstod att jag "bara förmänskligade" valpen. Försökte en bra stund utan att få henne att fatta utan att lyckas, i vilket fall tog hon ju med valpen o gick därifrån. Själv var jag förstås ledsen o förbannad, glömmer aldrig den här insidenten. Hoppas jag aldrig behöver se något liknande igen.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Lord Vulcan
1/20/19, 12:05 PM
#10

Lämnar aldrig hund utanför affären. Varesej det är vinter eller sommar.

Fridaaaa
1/20/19, 2:32 PM
#11

Skulle aldrig lämna hund ute utan övervak, oavsett tid på året. Rädd om mina hundar.  Hoppas att fler börjar tänka så

Men ja skrämmande att folk gör det, även flera timmar i kall bil

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: