Annons:
Etikettövrigt
Läst 797 ggr
Hornslandet
1/16/19, 9:54 AM

Bra värmeunderlag?

Jag har inte direkt en hund som är frussen av sig. Ärligt så vet jag inte om han nånsin frusit i hela sitt liv, iaf inget som han visat (och då har vi varit ute i -30C och pulsat runt i snö också).

Men ibland nu på vintern kan vi bli lite stillasittande, eller vore bra om vi kan vara ibland. Undrar därför om tips om vad som är absolut bäst som isolerande/värmande underlag? Kan inte just tänka mig att han skulle frysa ovanifrån..men under har han ju ingen tjock päls ändå.

Annons:
Ambrose
1/16/19, 10:08 AM
#1

Det finns ju denna typen av liggunderlag, gjorda för de som tältar på vintern. Där ena sidan är täckt av aluminium för att reflektera kylan och värmen. Ett tillklippt sådant hade kanske varit lämpligt? https://www.stadiumoutlet.se/utrustning/outdoor/262535101/x-ttl.so-sleepingmat-1-2.black?cid=Adw_OutSE_campaignid=901112637_adgroupid=40395249770_creative=211496924867_keyword=_matchtype=_network=g_device=m&gclid=CjwKCAiAyfvhBRBsEiwAe2t_i2lGdv1xXHGd5uJm9_B7QgZtJ8uCZLQEa43FaJys-Ld90oBWt2OrbRoCrJIQAvD_BwE

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Hornslandet
1/16/19, 10:18 AM
#2

Mjo.. Är lite tveksam till aluminiumens funktion faktiskt, tror inte det gör nån just nytta på det där sättet. Som reflektor har det en funktion, men inte liggandes på backen.

Ambrose
1/16/19, 12:17 PM
#3

Det är extremt vanligt och nästan nödvändigt för de som vintertältar, så nog funkar det allt. Har du testat att använda de där "solskydden" i aluminium på bilen under vintern? Du får ingen is på vindrutan.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Hornslandet
1/16/19, 12:57 PM
#4

Känns som en onödig diskussion att ta upp här, men det finns oändliga diskussioner och studier om tex "nödfiltar" med aluminium och dess funktion. Oavsett så är det inget som är nödvändigt i sig för vintertältande.

hemul
1/16/19, 3:29 PM
#5

Köp ett vanligt tjockt cellplast då. Har ett avklippt medeltjockt sådant som sittunderlag och jag fryser inte om rumpan. OK, inte provat i -40, men normal vintertemp, ned till -10 kanske.

[Forest]
1/16/19, 8:23 PM
#6

Jag tycker liggunderlag funkar bra ☺ Jag har även isolerat insidan på en plastlåda gjort lucka så katten har ett krypin. Har även halm i som bädd. Han verkar trivas rätt bra i lådan när det regnar o är kallare ute 😸

Annons:
hemul
1/17/19, 1:33 PM
#7

Vad sitter du själv på förresten? Du lär ju frysa betydligt lättare än hunden.

Lona
1/17/19, 1:44 PM
#8

Jag använder ett vanligt liggunderlag till mina, ev med en yllefilt på (finns billigt på en del militära överskottslager). Mina har ju lite mindre päls förstås… 😉


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
1/17/19, 2:40 PM
#9

8 smart med yllefilt 👍 Jag köpte billiga på loppis/återvinning butik ☺

Hornslandet
1/17/19, 4:35 PM
#10

#8 Bra tips. Ja jag tror det är mest min egna noja. Tror nånstans att han skulle kunna sova ute i -10 utan vidare, egentligen. Mest är det väl när man lämnar i bil vid träning man vill vara extra försiktig eftersom man inte har direkt övervakning (nu har jag termometer och har kollat så han mått fint).

hemul
1/17/19, 5:00 PM
#11

Fryser inte du lär hunden inte frysa heller.

Hornslandet
1/18/19, 9:42 AM
#12

#11 Nä, sant. Men är det kallt nog kan jag frysa ;)

hemul
1/18/19, 1:24 PM
#13

Så klart. Man jag förutsätter att du sitter på något för att undvika det…

Annons:
Upp till toppen
Annons: