Annons:
Etikettbeteende
Läst 729 ggr
Anne.K
2019-01-16 09:02

Utfall mot andra hundar

Hejsan!

Har problem med att min tik gör utfall mot andra hundar och skulle behöva träningstips mot detta. 

Det jag gör just nu är att sätta henne och sedan ge henne massa mumsigt godis som hon älskar när vi ser en annan hund komma mot oss. Det fungerar ibland. Vissa möten så är godiset helt klart mer lockande än den andra hunden, medans andra gånger så kan hon bara inte låta bli att försöka komma åt den andra hunden.

Men godis metoden minskar iaf. ner hennes intensitet vid hundmöten. Hon blir lugnare. Råkar jag glömma godiset hemma någon promenadrunda så är det kört, då lyssnar hon inte alls och börjar skälla och morra mot den andra hunden. 

Jag försöker hålla avstånd till mötande hundar där det är möjligt, men tyvärr finns det inte alltid utrymme för det då man ibland måste gå igenom tunnlar och då är det svårt att förebygga och se en hund innan det är försent. Eller smala trotoarer och promenadvägar. 

Vi bor i stan. 

Så jag tar gärna emot tips på hur jag kan jobba med detta på fler sätt så att hundmöten kan bli en lugnare upplevelse. :) 
Eller om jag bara ska fortsätta så som jag redan gör?

Tack i förhand!

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
Sugar Mist
2019-01-17 08:57
#1

Alltså, ni har inte haft hunden så länge och tycker du att godismatandet fungerar så var konsekvent med det så ger det större resultat. 
Det finns tyvärr ingen mirakelkur till utfallsproblematik, utan det är konsekvent träning som tar flera veckor/månader :)

-

Kaonashi
2019-01-17 09:04
#2

Det du gör är jättebra men jag hade bytt ut godiset till något ännu mumsigare - köttbullar, korv, skinka osv. Och bara ge det till henne vid hundmöten. Inget annat godis på promenaderna. Det hjälpte mig när min tik ville kaxa med alla andra tikar när hon var yngre. Som ovanstående säger, det är ett långt arbete - kan till och med ta år. Bara att fortsätta som du gör så kommer du sakta men säkert se förbättringar och då är arbetet värt det.

Anne.K
2019-01-17 10:31
#3

Ja jag förväntar mig självklart inte att problemet ska lösas snabbt. Jag är väl medveten om att hundträning tar tid. Ville mest få en bekräftelse på om jag hanterade situationen rätt eller om det fanns andra tips att tillgå. :) 

Jag har hanterat hundar sedan barndomen, men aldrig haft en utfalls hund innan, så ville bara dubbelkolla så att jag inte hanterade situationen tokigt. :) 

Tack så mycket för era svar. Och ska försöka fixa fram ännu godare godis för enbart hundmöten. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Herveaux
2019-01-17 11:31
#4

Skvallerträning har hjälpt mig och min hund mycket.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: