Annons:
Etikettbeteende
Läst 962 ggr
Duvethon
1/14/19, 9:23 PM

Unghund reagerar mot andra hanar

Några av er kanske har läst mitt inlägg i babbeltråden, jag skrev om att min unghund (hane) börjat reagera på andra unga hanhundar. Detta uppstår uteslutande inomhus, vi har inte detta problemet utomhus.

Nu har jag varit i kontakt med syskonen samt pappan till min hund. Dessa reagerar inte med stress gentemot andra hanar. Brodern till min hund träffar sällan andra hundar och de vet därmed inte hur han reagerar. Först var jag orolig över att det var något i linjerna men det verkar inte som så? Kan det vara "så enkelt" att det är åldern som spökar? Vi har haft det jättelugnt det senaste veckorna så detta känns lite som ett bakslag och det är inte roligt att gå på en kurs när min hund är helt omöjlig (givetvis har jag ett stort ansvar i detta)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Lord Vulcan
1/15/19, 9:23 AM
#1

Oavsett vems "ansvar" det är, är det ju på kurs du får hjälp. Min är oxå helt omöjlig. Skriker så fort vi går ut genom dörren. Skriker när hon möter andra hundar. Kurser är ju till för att få hjälp och bli bättre. Se det som en chans att få hjälp och ha kul.

Hornslandet
1/15/19, 9:45 AM
#2

Exakt #1. Nu kanske detta är en lydnadskurs, och jag förstår att man vill lyckas med momenten.. men det kanske är så att det ni har att vinna mest just nu är att jobba på kontakten med såna störningar och att klara av den miljön?

Duvethon
1/15/19, 12:48 PM
#3

Tack för svar, jag ska försöka ändra tankesätt. Jag har en vän med en hane och jag har föreslagit att vi ska träna våra hundar ihop. De ska inte få hälsa men vi ska gå promenader tillsammans med hundarna på avstånd. Tror ni det är en bra idé?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Hornslandet
1/15/19, 1:08 PM
#4

# Tror absolut inte det är en dålig idé. Då kontrollerar ni ju själva avstånden osv.

Duvethon
1/15/19, 3:06 PM
#5

UPPDATERING! När vi mötte upp den andra hunden blev min hund fullständigt galen! Han skällde och blev okontaktbar. Jag och ägaren bestämde oss för att gå till en park där de fick stå på avstånd. Min fortsatte att skälla. När han tog kontakt med mig belönade jag DIREKT och började leka med honom. Han bytte fokus till mig och skällandet upphörde direkt! Efter en stund lade han sig till och med på marken och gnagde på en pinne medan den andra hanen stod framför. Några få gånger tappade han fokus och började skälla - men för att vara första gången är jag SÅ STOLT över oss!!! Han tog spontan kontakt med mig och jag är så nöjd över hur vi samarbetade. Glad matte!!!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Hornslandet
1/15/19, 3:19 PM
#6

#5 Fint :) Det är bara att ha tålamod tror jag! Definitivt skulle vara bra för oss med sån träning, bra att du har en kompis som e på!

Annons:
hemul
1/15/19, 5:10 PM
#7

Men han hade ju inte problem med andra hanar ute tidigare? Vad var skillnaden den här gången?

Duvethon
1/15/19, 5:33 PM
#8

#7 Hej!

Han reagerar inte på hanar som vi möter utomhus. Däremot har jag märkt att han reagerat när jag träffat och pratat med min vän (ägare) till hunden. Inte genom utfall, men genom skäll/stress. Innan kursen trodde jag att han helt enkelt inte kom överens med vännens hund men nu efter kursen verkar det helt enkelt vara så att han stör sig "på hanar som han tvingas umgås med". Möten däremot är helt OK. På promenaderna möter vi flera hanhundar varje dag och då reagerar han inte, det är därför jag tror att han blir stressad av att vara i samröre med andra hanar - och detta blev väldigt tydligt på kursen då vi är inomhus med minimala störningar.

Så…. jag vill helt enkelt lära honom att tolerera andra hanhundar. Det var därför jag valde att träffa min vän, då jag har förstått att han blir stressad av att vara i samröre med hanhundar. Det visade sig ganska fort som jag nämnde i tidigare inlägg. Detta är iofs min teori som grundar sig på hur jag observerat hans beteende, du kanske har någon annan tanke Hemul? Första träningen gick dock över förväntan!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

hemul
1/15/19, 5:37 PM
#9

OK. Då handlar det ju inte om inne eller ute utan mer om att vara nära kanske, tvingas till att ineragera på något sätt.

Men det löste sig ju bra! Så du är nog på rätt väg.

Duvethon
1/15/19, 5:58 PM
#10

#9 Jo men precis! Och att vara nära blir säkerligen mer jobbigt inomhus då antalet störningar är mindre… Jag hoppas det, ska fortsätta på den här vägen. Fun fact; båda hundarna han reagerar på är av samma ras, kanske har någon inverkan?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Hornslandet
1/16/19, 7:59 AM
#11

#10 Vet inte, men definitivt kan hundar reagera olika på olika raser och individer. Min hund som kan reagera (särskilt numera som unghund) ganska mycket mot vissa tex goldens som stirrar kan också möta en tokskällande och morrande liten chihuahua, titta nån sekund och sen fortsätta nosa och gå vidare.

Inte så konstigt heller att han reagerar mer/annorlunda när du interagerar med den andra ägaren/person du möter jämfört med när ni bara går förbi nån främling på vägen..

Upp till toppen
Annons: