Annons:
Etikettaktivering
Läst 1039 ggr
Hornslandet
1/14/19, 2:09 PM

Tips - kul aktivering - whatever?

Jag har idétorka. Tänkte om nån kunde ge inspiration, utmaning eller tips om nått att göra hemmavid/i närheten typ kvällstid? Det är mörkt och kallt när jag slutar jobbet, och på lunchpromenaden har jag inte så mycket tid så det blir bara rasta och lite lek. Mörkt innan jobbet med..

Går inte att springa så vettigt på kvällen i mörker och halka.. spår är lite krångligt med snö överallt (för att inte tala om mörkret).. Hemma har jag förut kört lite uppletande och börjat träna nosework, men jag har ingen större lust till det nu. Eventuellt kanske lite klicker/markeringsträning. Kan inte nån ge mig en utmaning eller nått och säga hur det ska gå till? :) Bästa är om jag får till lite man kan köra inomhus å..

Annons:
Jojaton
1/14/19, 4:11 PM
#1

Vi kör mycket balans/styrketräning på balansbollar nu på vintern. Dels bra för att bygga muskler och balans, men ökar även självförtroendet - och de blir rätt duktigt trötta av att använda alla små muskler som annars är svåra att komma åt! :)

Johanna - Instagram

CayKantos
1/14/19, 5:34 PM
#2

Tipsar om facebook gruppen Hund - antar du utmaningen Eller ngt likn. Roliga trix varje vecka

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
1/14/19, 7:42 PM
#3

#1 Skitbra!! Vi har tränat lite sånt förut, men definitivt jättebra sak att köra inomhus. Dessutom jäkligt värdefullt sen i övriga saker man gör att hunden fattar att den kan röra sig på en rad olika sätt - och dessutom då har styrkan att klara av det. Vet att de blir trötta av sånt:) Ska skaffa nått att köra med, det blir bra träning inför SUP-säsongen :D

#2 Grymt, ska kolla upp det!

Hornslandet
1/15/19, 8:21 AM
#4

Började lära honom "backa" på riktigt igår via shaping. Har liksom bara kunnat det när jag går framför mot honom vilket inte är riktigt riktigt.. mer att han går ur vägen då. Shaping är kul!

CayKantos
1/15/19, 9:17 AM
#5

#4 Avis. Kantos fattar noll med shejping

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
1/15/19, 9:43 AM
#6

#5 Hm.. hur mycket har du väntat ut? Tog rätt länge för mig.. han gnäller och har sig för att han inte fattade. Kanske hjälpte det att det första jag "lärde" via shaping var ett beteende han redan liksom hade och gjorde när man håller i en godis? Dvs, det första beteendet var att vänta ut tills han la sig ner, belöna.. sen kasta bort en godis så han var på benen.. repetera.

Sen la vi på att vänta ut tills han la ner hakan i golvet.. belöna, samma sak, repetera.. Sen att lägga sig på sida.. sen började jag lägga på kommando på "hakan-i-golvet" och "liggasida"..

Sen hade vi inte kört på flera veckor före igår. Så han ville ju bara lägga sig ner, blev frustrerad och gnällde när han inte fick belöning. Svårt att erbjuda andra beteenden då när han ligger platt på golvet känns det som så jag ställde honom upp så han skulle göra nått från stående position. När han blev frustrerad av att stå där tog han ett litet steg tillbaka. Så började jag belöna det.. efter 10-15 repetitioner började han fatta att han skulle ta ett steg bakåt verkade det som. Nån gång lyckades han få till två sammanhängande steg bakåt, men längre än så kom vi inte.

Fördelen med shaping annars tycker jag verkar vara:
Hunden blir trött oavsett eftersom det blir en hel del tänka, oavsett vad den lyckas göra eller ej..
När det väl lyckas att man får till att hunden börjar repetera ett beteende och man lär in ett kommando på det sen så sitter det bättre än om man lärt in det genom att visa/leda (för oss är det så, kanske inte för andra).

Annons:
CayKantos
1/15/19, 10:22 AM
#7

#6 nä grejen är att belönar jag en sak gör han inget annat.. Jag vet hur drt går till o allt. Men han går in i vanor du fruktansvört fort

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
1/15/19, 11:13 AM
#8

#7 Fast det räcker väl om du belönar på ett beteende per session liksom?

CayKantos
1/15/19, 12:49 PM
#9

#8 nope. Gör han samma sak nästa gång. Saken är att han 1 inte har fattat konceptet, vilket är svårt då han inte har någon fantasi och bjuder på max 3 beteende, läggande, ställande och tittande till höger/vänster

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
1/15/19, 1:07 PM
#10

#9 Har funderat massa själv hur man ska göra för att det skall bjudas på fler beteenden. Min vill mest lägga sig ner, sen lägga sig ner på sidan..som sagt. Eventuellt skälla, så vi har (typ) shejpat in skall också (men han har nära till skall så..).

Det jag gjorde igår som jag tror kan hjälpa är att försöka sätta dem i olika utgångslägen, och med olika saker att interagera med runtom. Min gillar att sätta tassarna på saker så en sak som ger beteenden är att sätta en pall intill (och kanske titta på den) - tex. 

Vad händer om du gör så? En stol intill..en dyna? En leksak? En låda? Eller kanske försöka med flera lådor varav en med en specific doft i? (tänker man borde kunna shejpa in markering på olika dofter?).

Hornslandet
1/16/19, 1:58 PM
#11

#1 Tack för tipset om balansträning! Körde balansbräda igår, utmanande och definitivt trött hund efteråt :D

Skivling
1/16/19, 4:10 PM
#12

Kul vet jag inte, men min hund blir supertrött av att åka buss till järnvägsstationen och åka hiss.. så sitter vi en stund och glor och struntar i folk. Även så att gå och hälsa på hemma hos främmande och kanske ett litet letande där blir han härligt seg av. Eller nu i blixthalkan har vi tränat jaktfot till skogen och gjort roliga övningar på stenar och sedan hem igen.

Jojaton
1/16/19, 4:44 PM
#13

#11 Vad bra! :D Tycker också det är toppenaktivering, aktiverar både fysiskt och mentalt samtidigt som det stärker kroppen - winwinwin!

Johanna - Instagram

Annons:
Duvethon
1/16/19, 7:10 PM
#14

Vart köper ni dessa balansbollar?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Jojaton
1/16/19, 7:35 PM
#15

#14 jag har bara en liten hund (sheltie) så jag har köpt balansdiscar på Clas Ohlson. Funderar på att köpa en peanutboll eller K9Fitbone men plånboken håller inte riktigt med om det just nu. Söker du på ”hund balansboll” får du säkert upp massa bra tips! 😊

Johanna - Instagram

Duvethon
1/16/19, 8:57 PM
#16

#15 Tack så mycket! Min hund är i samma storlek så jag tror en sådan ska passa. Köper imorgon!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Upp till toppen
Annons: