Annons:
Etikettutställning
Läst 1405 ggr
[Siberianstorm]
1/12/19, 10:41 PM

Ställa ut med svansknyck?

Har blivit lite sugen på att låta min 7månaders valp delta i en utställning mest som en miljöträning och en kul grej jag aldrig prövat på. Dock så vet jag inte om det är någon idé, då han har en "svansknyck"som han inte lider eller påverkas av men det räknas ju som avvikelse från standarden. 

Själva knycken eller "knorren" på svanstippen syns inte pga pälsen men man kan se att svansen är något kortare i hängande läge och bredare längst ut än på andra huskies. Detta är inget diskvalificerande fel men ska bedömas enligt graden av avvikelse enligt rasstandarden.

Kan inte mycket om utställningar och är inget jag är intresserad av att satsa stenhårt på men som sagt, för upplevelsens skull och skulle vara kul att få en allmän bedömning av vovven! Så vad tror ni som kan om utställning? Är det någon idé att ens prova eller kommer vi att bli utskrattade? Skulle det kanske funka på en enkel inofficiell utställnig?

Annons:
Jojaton
1/12/19, 10:49 PM
#1

Är det inget diskvalificerande fel så kör på, tror verkligen ingen kommer skratta ut er och det är bra miljöträning med mycket människor och hundar. Är hunden bara 7 mån går det bara att ställa ut inoff (officiella utställningar har inofficiella valpklasser 6-9mån) så ni får ju en kritiklapp men inget officiellt resultat på SKK.

Jag har ställt ut min krypta sheltiehane (han drog upp en kula efter att jag hade anmält honom) - fick inte en enda kommentar om det.

Johanna - Instagram

molam
1/12/19, 11:04 PM
#2

Pröva, och särskillt om du vill ha en kritik, har en welsh med Spalt, han ska får pröva på utställning, inte för att vinna allt, men flr att både jag och uppf, vill ha en allmön bedömning på han =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

CayKantos
1/12/19, 11:25 PM
#3

Min kille har lågsittande svans. Det anmärker dom. Men dom anmärker ju ixå allt annat som tex är bra! Så alltid kul stt få lite åsikter om hur dom ser ut enl rasstandarden. Men dom kommer ju alltid vara dom vackraste i världen 😉😍

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lord Vulcan
1/13/19, 6:23 PM
#4

Om det bara är en kul grej, kör på. Har ställt ut en gång. Jättekul!

happinessofdogs
1/15/19, 12:23 PM
#5

Är det kroksvans eller bara en liten böj? Hade en holländartik som hade en "böj" längs ut på svansen. Röntgade det hos veterinär och allt men vi kom fram till att antingen är musklerna olika långa eller så har hon en liten preferens att "spänna" den åt det hållet. Ingen domare någonsin reagerade på detta trots att jag tyckte det var tydligt. Så det bör ju gå bra för er :)

Kapitulerar
1/15/19, 5:07 PM
#6

Jag tycker att det bara är att prova. Börja på en inoff om det känns mindre läskigt!

Annons:
[Forest]
1/15/19, 8:53 PM
#7

Jag har atällt ut och den ena gången inoff då mer för träning samt få ett hum vad domaren tyckte. Det brukar finnas träningskurser som kallas för ringträning det kan man gå om man vill träna 😊 Lycka till jag tycker gott man kan visa sin hund 1 gång 😉

[Tisstassen]
1/17/19, 9:14 AM
#8

Prova! kostar lite, men som andra sagt så är det miljöträning och kul att få lite kritik :) 

jag vet att svansknyck inte är  något man avlar på när det kommer till möss i alla fall, detta för att det typ är fel på en kota och det kan vandra längre upp i ryggen och orsaka större problem i framtida generationer. men om du ändå ej ska avla eller nått så kan du strunta i det! :)

[Forest]
1/17/19, 2:43 PM
#9

8 Domare brukar känna på hunden oavsett päls så lär dom märka om det är fel på svansen.

Upp till toppen
Annons: