Annons:
Etikettövrigt
Läst 814 ggr
Casper1239
2019-01-12 19:14

Importera

Hej! Jag har hittat en jätte fin hund i Norge. En Bullmastiff tik på snart 3 år Nu till min fråga , måste man betala moms vid gränsen? Tänkte åka bil och hämta vovven. Har läst många trådar på nätet att det är bara att åka och hämta hunden då det knappt finns någon tull mellan Norge och Sverige. Jag vill verkligen ha vovven men med moms på 25 % blir det ju lite dyrare :(

Annons:
Lizelda
2019-01-13 02:55
#1

Jag skulle tro att du missuppfattat lite? Om mitt svar uppfattas som att jag tycker du är korkad (för att jag försöker vara rakt på sak) så är det verkligen inte så men är medveten om att det finns en stor risk för detta så ber om ursäkt på förhand!

Tull och tull är inte samma sak. Tull som du betalar t ex när du beställt något från utlandet är en helt annan sak än tullen som man pratar om när det gäller hund. Det man syftar på när man säger att det knappt är någon tull är att det inte direkt är några hårda tullkontroller vid gränsen utan det är nästan bara att åka som man vill. Reglerna har dock blivit hårdare när det gäller import och export till Norge senaste tiden, med intyg och avmaskning.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

oh-la
2019-01-13 10:15
#2

#1, nja, man får skilja på resandedjur och handelsdjur. När det gäller resandedjur är det i princip ingen anmälningsplikt hos tullverket. Köper du ett djur i Norge får du föra det över gränsen utan att anmäla om värdet på hunden är lägre än 3000 kr (värdegränsen för alla varor i eget bagage så länge som man inte flyger i kommersiell trafik. Då är värdegränsen högre). Reser djuret själv till sin nya ägare i Sverige är det ett handelsdjur och man betalar moms på hundens värde inklusive fraktkostnaden. Då gäller inte värdegränsen.

Jojaton
2019-01-13 10:57
#3

Jag betalade ingen moms på min Norgeimport.

Johanna - Instagram

oh-la
2019-01-13 11:21
#4

#3, sökte du upp tullverket på gränsen och anmälde att du hade en hund?

Draken
2019-01-13 11:51
#5

Jag brukar åka mellan gränserna med hundarna (kommer från Norge). Det enda, vad jag vet, är att hunden skall ha pass och friskintyg för att kunna åka mellan gränserna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

oh-la
2019-01-13 12:13
#6

#5, resandehundar, alltså hundar som reser med sina ägare över gränsen och inte har köpts (eller köpts för mindre än 3000 kr) behöver man inte anmäla alls. Det är bara hundar man köpt som kostar mer är 3000, eller hundar som köpts och skickas själva somman anmäler och betalar eventuella avgifter för.

Annons:
Lizelda
2019-01-13 18:19
#7

#2 Sålt en drös hundar till Norge, aldrig varit med om att man betalar moms på dem? Inte hört från någon annan uppfödare om det heller?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Jojaton
2019-01-13 18:47
#8

#4 Nej det gjorde jag iof inte.

Johanna - Instagram

oh-la
2019-01-13 18:53
#9

#7, Norge har egna regler. Säljer du till Norge är det i så fall där man importerar och betalar avgifter. Deras regler kan jag inte. Du betalar inte svensk moms för import till Norge. Det är då också den norska importören som eventuellt betalar avgifter, inte du, beroende på hur deras regler för hubdimport ser ut. #8, då skulle det kunna vara därför, utan att veta allt. Man måste alltid själv uppsöka ett tullklareringskontor, eller tjänsteman, och anmäla sin hund. Tullverket letar inte upp dig och fakturerar.

Draken
2019-01-14 12:55
#10

Jag har köpt hundar i Norge. Och jag har aldrig behövt betala moms på dem, varken i Sverige eller Norge.

Kravet som har varit är Chipmärkning, Pass, friskintyg och ägarbevis.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: