Annons:
Etikettbeteende
Läst 1189 ggr
Spacewolves
1/12/19, 5:06 PM

Hur hantera lös främmande hund

Idag när jag och sambon var ute och promenerade med vår hund (medium tik) lös i en fårhage kom plötsligt en lös hund (stor hane) från ingenstans. Tyvärr upptäckte vi den samtidigt som vår hund upptäckte den och vår hund var ca 5 m från oss och den lösa hunden ca 10 m från henne. Ägarnas syntes inte på långa vägar. Jag började gå mot min hund för att koppla henne men då springer den andra hunden mot henne och hon blir rädd och springer iväg med den efter sig. Då ropar jag på min hund som springer mot oss med den andra efter sig. När vår hund kommer in i vår zon vänder hon sig fly förbannad mot den andra hunden, reser ragg och kastar sig på den andra hunden och skäller och morrar argt samtidigt som hon hugger mot den, jag tror även att hon kanske biter den. Nu blev den andra hunden rädd och flydde iväg ur fårhagen och in i skogen utom synhåll. Fortfarande inga ägare så långt ögat kan nå. Allt det här gick så himla snabbt så varken jag eller min sambo hann riktigt reagera. Nu har vi många frågor angående hur vi borde ha agerat. Borde jag ha kallat in henne när hon fick syn på den andra hunden och både hon och den andra hunden frös till? Jag tvekade eftersom att jag misstänkte att den andra hunden då skulle ha kastat sig efter henne i jakt men nu blev det ju så ändå. Hur hade ni hanterat situationen och har ni varit med om liknande situationer? Har aldrig sett min hund kasta sig på en annan hund sådär förut, och blev lite chockad. Överreagerade hon eller reagerade hon naturligt? Jag tänker nu på den andra hunden och hoppas att den kom tillbaka till ägaren. 99% säker på att den inte blev skadad för min hund bet mer på ett "arg tik säger ifrån mot hane"-sätt än ett "slagsmål"-sätt.

Annons:
frijoh
1/12/19, 5:20 PM
#1

Jag blir så förbannad bara jag läser det här. Har verkligen svårt för folk som har sina hundar lösa utan någon som helst koll. Om inte något hänt och typ kopplet gått av eller liknande så är det INTE okej. (Syftar nu på ägaren till den mötande hunden, inte på TS) Till frågorna. Det svåra i alla sånna här situationer är att man aldrig vet vad den mötande hunden är ”ute efter”. Och jag skulle personligen känna mig säkrare om min hund var kopplad och då kunde skydda den mot den mötande hunden vare sig hon vill det eller inte. Men samtidigt så om den mötande hunden är fredligt inställd så blir det nog mindre bråkigt om båda är lösa. Så jag hade, om jag hade antagit att den mötande hunden var ”aggressivt” inställd försökt koppla min hund och ha henne bakom mig om den mötande hunden kom farandes i fullfart rakt emot oss och försökt ”ta smällen” själv. Om den mötande hunden hade varit mer harmonisk i sitt kroppsspråk och varit långt ifrån hade jag kopplat min hund, och lugnt gått därifrån och försökt ha koll på den mötande hunden. Jag tycker att din hund reagerade ganska så logiskt i situationen, hon kände sig hotad och när den mötande hunden kom nära er så kände hon väl för att skydda sin flock. Du kan alltid polisanmäla en sådan här händelse, vilket jag hade gjort om jag hade varit med om samma sak.

Jojaton
1/12/19, 6:40 PM
#2

#1 alltså förlåt men vad tänker du att en polisanmälan skulle leda till? TS har ingen aning om vem ägaren är eller ens hur hen ser ut? Polisen har väl vettigare grejer att fokusera på än det här?

Johanna - Instagram

Bjornberg
1/12/19, 7:14 PM
#3

Har varit med om en likande grej, jag och sambon var ute och gick med våran hund, Ziva, och min daghund, Blixa, i en skog. Båda är kopplade då Ziva är lite oberäknelig och har stora problem med tikar (hon blir snabbt irriterad och arg på dem, vill bita osv) och daghunden är väldigt rädd av sig. Helt plötsligt kommer det en hund från ingenstans och ska prompt fram till Ziva (jag vet sen tidigare att den hunden är en tik) vi hör hur ägaren ropar men det är ingen som kommer för att ta igen hunden utan det är bara rop, hunden bryr sig inte öht. Helt plötsligt springer den iväg (inte mot ägarens rop utan motsatt håll) men lika snabbt som den sprungit iväg kommer den tillbaka, med två andra hundar hack i häl. Alla tre hundar springer fram mot vårt ekipage och ska alla hälsa på Ziva. Hundarna var inte arga utan bara uppspelta men eftersom Ziva är väldigt oberäknelig, speciellt då hon känner sig trängd, var vi väldigt angelägna om att få iväg dem, det slutar med att vi sprutar vatten på dem och då vänder de tillbaka. (Vi har en vattenspruta med på promenaderna för att Ziva lätt blir fixerad och helt okontaktbar i vissa lägen, Vi sprutar då bredvid för att hon ska släppa fixeringen, ja vi har provat allt annat) Ägaren till de två nya hundarna kommer men ber inte om ursäkt utan mer skrattar bort det, tar inte heller fast sina hundar utan bara går vidare. Då vi är lite chockade tänkte vi inte ens på att skälla ut dem gällande hur oansvarigt det faktiskt är att ha sina hundar lösa om de inte är 100% på inkallning. Det hände ju ingenting denna gång men det hade kunnat. Jag vet att min hund är oberäknelig och förhåller mig efter det men om det kommer lösa hundar springande mot oss kan jag inte garantera att min hund inte hugger efter dem.

frijoh
1/12/19, 9:28 PM
#4

#2 jag vet faktiskt inte ens hur det fungerar med sånt där och jag kan tänka mig att polisen inte prioriterar ett sånt här fall. Vilket jag tycker är fel men vet att dom prioriterar annat. Alltså polisen kan ju ta dit spårhundar och spåra upp hunden tex. Kan ju vara en hund som tex sprungit bort och behöver omhändertas tills ägaren är funnen.

JoannaLi
1/12/19, 9:51 PM
#5

#2 Tänker att en enstaka anmälan behöver inte alltid ge effekt - men däremot kan varje ytterligare anmälan ge effekt. Så även om TS anmälan inte ger någon efterföljd, så om man lämnar beskrivning så kan nästa persons anmälan ge större effekt, eftersom att det är en återkommande händelse. 

Om du förstår vad jag menar? Känner mig väldigt förvirrad just nu 🤪

Majken!
1/12/19, 10:17 PM
#6

Jag fattar inte svaren här. Ingenting hände ju? Hundarna kommunicerade med varandra och de som fick upp puls var ägarna, vad ska anmälas? Det finns ingen olycka, inga offer, inga skador. Polisen spårar inte bortsprungna hundar och det hoppas jag aldrig att de ska lägga resurser på, någon måtta får det vara.

Annons:
Jojaton
1/12/19, 10:54 PM
#7

#4 Fortfarande inget jobb för polisen. För bara några dagar sedan blev t.ex. 6st valpar stulna och en kvinna misshandlad, så det finns betydligt mer brådskande ärenden att ta hand om.

#5 Förstår vad du menar, och hade hållit med om det faktiskt hade hänt någonting - men nu kom ingen till skada - så det finns ju ingenting att anmäla, inte ens upphittad hund eftersom den försvann från platsen.

Johanna - Instagram

Rafflan
1/13/19, 12:23 AM
#8

Jag brukar alltid försöka gå emellan så jag har mina hundar bakom mig och den okända hunden framför mig, så försöker jag få den okända hunden att "springa hem" och kommer den emot oss fångar jag så den inte kommer fram till våra hundar.

Chinesecrestedlover
1/13/19, 1:38 AM
#9

Jag har alltid direkt kallat in och kopplat min hund (den jag hade innan nuvarande, de jag har nu kan jag tyvärr inte ha lösa) så fort jag sett en annan hund närma sig oavsett om den mötande hunden varit kopplad eller lös. 

När det handlar om en lös hund så tar jag sedan min hund/mina hundar bakom ryggen och motar bort den lösa hunden/ev. anfallande hunden eller gör mig stor (allt är ju relativt, jag är väldigt kort, haha) och "skrämmer iväg den". (gör typ. ett aaah/morr ljud eller nåt alternativt ropar NEJ, man känner sig allt annat än normal😂 men det brukar fungera ibland i alla fall).  

Vid något tillfälle hann jag dock inte koppla min hund (en lös hund dök upp från ingenstans) och då föll all min fokus på att mota iväg den mötande lösa hunden…medan min hund gjorde allt för all hålla sig undan (han var liten och väldigt osäker och kunde agera aggressivt om en hund kom för nära så för att skydda alla inblandade så gällde det att hålla isär till varje pris). 

Gemensamt för ALLA tillfällen med min hund vs. lös hund har varit att ägaren till den andra hunden har absolut noll koll (och tyvärr i rätt många fall inte ens bryr sig)😡. 

Vid ett tillfälle ropade ägaren "Han är snäll" efter att en pytteliten chihuahua kom springande (min var en Chinese Crested så trots att han var liten så var han betydligt större) och jag gjorde då som jag brukar dvs. in med min hund bakom mig (han var kopplad vid tillfället i fråga) och mota bort den andra när den nådde fram till oss. Denna gång (till skillnad från vid många andra tillfällen) gällde det framförallt att skydda Chihuahuan från min hund. Min hund var ju som sagt inte "snäll"…fattar inte hur de som gör så tänker?! Den lilla hunden kan ju råka rejält illa ut om den kommer fram till  fel hund (som min då t.ex.) utan att någon är där för att skydda den. 

Vid ett annat tillfälle (min hund var kopplad) så kom det fram inte en utan TRE lösa labradorer (dessutom svarta = min hund var extra rädd för stora svarta hundar efter att tidigare blivit skrämd av den typen av hund) och ägaren kom sakta efter (långt bakom sina hundar) = jag ensam fick mota bort tre hundar (samtidigt som jag höll min hund bakom mig). Ägaren sa inte ett ord när han kom fram till oss! Gud va arg jag var resten av den promenaden…släppa tre hundar man inte har koll på lösa och dessutom ha mage att inte ens be om ursäkt, efter att de ställt till med besvär för andra! 

Har man hund som man släpper lös så måste man ju för tusan ta sitt ansvar och ha koll på hunden! Visst saker kan hända som man inte räknade med… jag hade ex. en långlina som gick sönder vid ett tillfälle (men som tur var så hade min förra hund, som då var under träning för att lära sig att vara lös, fattat det där med inkallning och kom direkt så jag kunde koppla honom). Man kanske har otur och hunden rymmer från hemmet i ett obevakat ögonblick eller så, det händer ju tyvärr ibland och då kan jag förstå att det blir lite kaos…men att medvetet släppa en hund vind för våg utan att ha en bra inkallning och hålla koll på omgivningen m.m. det fattar jag verkligen inte. 

Inte heller att släppa i väg ett barn med en hund de inte kan hålla i eller ha kontroll på kan jag förstå, hur tänker föräldrarna (eller/och hundägarna)? Min pappa var t.ex. ute med min förra hund vid ett tillfälle när ett barn med rottweiler tappade kontroll på hunden och kopplet och denna stora hund kom farande (plötsligt lös) mot min pappa (med dålig balans) och min lilla osäkra och dessutom nakna = oskyddade hund. Som tur var löste pappa det hela (tror han typ. tvingades smälla till rottweilern på nosen eller nåt sånt för att avbryta det hela) och både han och min hund kom hem helskinnade från den promenaden men det kunde ha slutat illa…

Det är av precis den anledningen (att man ska ha koll på hunden alltså) som jag hade min förra hund lös (han höll koll på var jag var och vände direkt och kom rusande till mig när jag ropade m.m.) men inte de hundar jag har nu. Den ena lyssnar inte alls när hon är lös ute, bryr sig bara om dofter - vi har dock en extremt nära relation inne eller då hon är kopplad. Hon är normalt matfixerad som få (kastar sig t.ex. även över sallad eller gurka om jag råkar tappa det på golvet, haha), men när hon är lös spelar inte ens det godaste någon roll, hon sticker direkt. Den andra har jag inte riktigt lagt ner så mycket tid på att kunna ha lös (inte kunnat prioritera detta p.g.a. diverse privata saker) och han har ibland fått "knäck" i öronen när han sett andra hundar (bra med långlina då…förutsatt att den håller då såklart). Gick dock nästan alltid lös som riktigt liten valp (han är ca 2,5 år nu) så kan säkert bli ändring på det. Tiken kunde inte ens vara lös då hon var valp utan att dra som en avlöning…så hennes fall är ganska hopplöst, haha (hon är snart 7 år dessutom).

[IdaSoren]
1/13/19, 12:09 PM
#10

Jag gör precis som #8. Har som tur är inte varit med om några svåra situationer ännu. En gång var det en chihuahua som kom fram till oss och skällde ut oss efter noter, den föste jag bort med fötterna för att inte bli biten i händerna, men jag tror inte att den var aggressiv egentligen. Andra gången var det en gårdshund som lite försynt kom fram och bad om att bli klappad med viftande svans, haha, så där plockade jag bort en kardborre ur pälsen på den innan jag bad den springa tillbaka till sin gamla husse som stod en bit bort och ropade.

Brukar i alla fall försöka vara noga med att inte göra någon stor affär av saken om det inte är nödvändigt, försöker tänka att Jackie ska se det som att vi människor hanterar situationen men samtidigt inte tro att man behöver försvara sig mot allt som kommer nära liksom.

Hornslandet
1/13/19, 1:39 PM
#11

Inget att anmäla eller göra nått åt - men visst blir man förbannad.

Jag försöker alltid få tag i/hålla min hund kort och "bakom" mig i dyl situationer. Han ska inte hantera den främmande hunden, det ska jag. Sen försöker jag helt enkelt stå mellan och tydligt visa den andra hunden att jag vill att den ska hålla sig borta. 

MEN - det är lättare sagt än gjort beroende på hund. De flesta är ju bara nyfikna och springer nått varv runt en kanske. Men jag har också varit med om en hane som helt enkelt var ute efter att attackera och bita min hund - då fick både jag och min hund ett par bett (inget som blev nått allvarligt turligt nog).

Sorgligt nog är man ju ansvarig för sin hund om den biter den andra även i sån situation. Därför försöker jag till varje pris hålla min hund så han inte ska kunna bita den främmande hunden. Men efter min senaste erfarenhet med en aggressiv lös hund så kan jag säga att jag kommer ha mindre tålamod nästa gång. Kommer en hund igen så nära och faktiskt försöker bita min hund så kommer jag sparka den.

frijoh
1/13/19, 3:41 PM
#12

#7 såklart polisen prioriterar de mest akuta fallen före ett sånt här fall. Men jag tänker ändå att om fler anmäler, så blir det också en större fråga för polisen på sikt än om ingen gör någonting. Alltså att det kommer anses som mer oacceptabelt att ha sin hund lösspringande utan någon koll med striktare regler möjligtvis, på sikt alltså. Sen vet man ju inte vad den där lösspringande hunden gjort för skada eller fått för skador nu om den inte är hemma hos sin ägare, den kan ha skadat vilt, blivit skadad själv av vilt osv osv. Jag tycker personligen att det absolut är ett fall för polisen, men kanske inte deras största prioritet somsagt.

hemul
1/14/19, 2:12 PM
#13

Jag tycker din tik hanterade situationen bra och hanhunden förstod vad som gällde. Skulle nog vara nöjd med det hundmötet.

Annons:
[Forest]
1/15/19, 12:12 PM
#14

Jag tycker det låter som du agera bra och din hund visa tydligt att hon inte var intresserad av att hälsa på denna lösa hund tydligt och klart det gick fram till hunden som troligen sprang hemåt.

Upp till toppen
Annons: