Annons:
Etikettbeteende
Läst 916 ggr
Anne.K
2019-01-12 14:58

Hur skapa bättre relation mellan barn och hund?

Har ju en ny omplaceringshund här hemma som är vuxen (5 år). Haft henne endast i 3 dagar nu. 

Har ett bekymmer med att hon är osäker på min dotter (som är 6 år) och morrar på min dotter när hon är bredvid. 
Hon visar inga tänder och spänner sig inte i övrigt, utan morrar bara som att hon säger "lämna mig ifred" utan att min dotter har gjort något. (jag bevakar dom båda ständigt) . 

Hunden fungerar bra med den tidigare ägarens barn och de kan gosa och krama henne och hon pussar på dom, så hon är inte barn ilsk i övrigt. Förra ägarens barn är i samma ålder som min dotter. 

Så jag tror att det bara rör sig om att hunden är osäker på min dotter som helt enkelt är ny för henne. Men hur ska jag skapa en bra grund för att dom ska kunna få en bra relation till varandra?

Jag har börjat nu med att dottern får ge godis till henne för att vovven ska se henne som något positivt ( vi har hittat en godissort som vovven verkar älska :) )  och dottern får även servera hundens måltider för att vovven ska se henne som en bra resurs som det kommer mat ifrån. Går jag rätt väg?

Andra tips på hur jag kan göra min dotter till en positiv upplevelse för vovven?

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
JoannaLi
2019-01-12 15:22
#1

Jag skulle också se till att dottern inte blir en negativ upplevelse - om hunden morrar så be henne respektera det och avlägsna sig, eller flytta lugnt på hunden genom att t.ex. erbjuda godis på annan plats. Se också till att inte tvinga på hunden dottern. Kasta en godis när man går förbi är bättre än att ge ur handen, och att bara passivt ställa ner matskålen är bättre än att tvinga vänta på ett varsågod till exempel, eftersom att det inte kräver en interaktiv motprestation. 

Jag tror att så länge dottern inte blir negativ så löser det sig med tiden! Pressa inte för mycket i början när allt är nytt :)

Anne.K
2019-01-12 15:36
#2

#1 Det blir inte negativt att flytta på dottern om dottern var först på plats och hunden kommer efter och då börjar morra, förstärker man inte då att hunden kan komma och bestämma vart min dotter får och inte får vara? Eller i den situationen kanske det då är bättre att be hunden avlägsna sig istället?

För situationen uppstår ju ofta att dottern är med mig och sedan kommer vovven och också vill vara nära, men vill då inte att min dotter är nära henne. Hunden placerade ju sig själv i den situationen. Hur gör jag i en sådan situation för att det inte ska förstärkas något negativt? Hittills så har jag bett hunden flytta på sig och gå lägga sig på sin plats (värt att påpeka att jag aldrig låter arg eller skäller på hunden när jag ber hunden gå, utan säger det med lugn röst att hon ska gå och lägga sig).

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Fisherling
2019-01-12 18:11
#3

#2 Jag är väldigt noggrann med mina hundar att de inte får som de vill om de själva orsakar problemet. Det är alltid den som orsakar problemet som ryker. Är dock väldigt glad för att det här aldrig händer. I skrivande stund ligger de båda och gnager på ben bredvid varandra.

Hypotetiskt scenario nr 1: Tinja har ett ben. Asni går fram och börjar nosa på benet. Tinja morrar för att Asni är för nära hennes ben. Då avlägsnar jag Asni (om hon inte gör det själv), eftersom hon är den som orsakar problemet.

Hypotetiskt scenario nr 2: Tinja har ett ben. Tinja går fram till Asni med benet och börjar sen morra på henne för att Asni är för nära hennes ben. Då avlägsnar jag Tinja, eftersom hon är den som orsakar problemet.

Anne.K
2019-01-12 20:09
#4

#3 Tack då vet jag hur jag ska hantera läget. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

JoannaLi
2019-01-12 21:49
#5

Jag håller mycket med #2 , så jobbar jag med. 

Dock funderar jag på om det kan vara så att hunden vill åt dig, och att då dottern blir för nära, om hon vill vara nära dig men inte dottern? Svårt när dottern är så liten och säkert vill vara nära, men det är för mig inte säkert att hon går fram till dottern i sig själv och morrar, utan hon kan gå till dig och sen morra pga avstånd? Det blir lite olika situationer för mig. Vet inte om jag hade hanterat det särskilt olika ändå. Hade nog avlägsnat hunden med att ge godis i bädd eller något, sitta med dottern, och senare gett hunden lite ensamtid med dig utan dottern.

Anne.K
2019-01-13 12:41
#6

#5 Kan nog va som du säger. Jag tror inte heller att hon aktivt går till just min dotter för att sedan begära avstånd från min dotter. Utan det är ju ofta när hon är med mig. 

Och vovven får massa ensamtid med mig på promenaderna, och även hemma. Mycket tid går till vovven på kvällarna också när min dotter har gått och lagt sig för natten. Då blir det mycket gos och mys med vovven.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
Fisherling
2019-01-13 14:20
#7

#5 #6 Jag skulle nog inte agera annorlunda. Det är fortfarande hunden som försätter sig i situationen som orsakar dess obehag. Barnet har inte gjort något fel genom att existera.

För att bättra på relationen skulle jag nog inkludera barnet i saker som hunden tycker om, utan krav på närhet eller relation. Tinja gillade inte barn som ung, så då fick jag hitta sätt för henne att lära sig att "aha, barn är också värdefulla källor till kul och gott". 

De fick till exempel kasta leksakerna till henne. Jag tog emot leksakerna så hon slapp känna sig tvingad till att gå in i barnens utrymme, men de kastade leksakerna. Barnen fick även vara de som sprang ut och gömde matrester på tomten till hundarna och även vara de som öppnade och sa åt dem att leta. Trots att det var väldigt enkla saker, och att jag hade väldigt lite och sporadisk tillgång till dessa barn, så gjorde det rätt snabbt att Tinja började tycka att det faktiskt var kul med barn. Hon började erbjuda leksakerna till barnen istället för mig till exempel.

Idag leker hon glatt med de barnen :D

Anne.K
2019-01-13 15:29
#8

#7 Härligt att läsa att det kan bli bra. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Upp till toppen
Annons: