Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 687 ggr
frijoh
1/12/19, 1:28 PM

E-vitamin

Min hund får i nuläget mush och fiskolja några gånger i veckan, behöver man tillsätta e-vitamin när man ger fiskolja utöver maten? Hur mycket i sådana fall?

Annons:
JoannaLi
1/12/19, 2:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag gav E-vitamin ett tag. Gav från Granngården. Visst är det för att öka upptag av Omega-3? Minns inte riktigt. 

Det är inte livsviktigt att ge vit E,  men det är en sån "om du vill så kan det vara positivt" typ. Jag tror att jag gav ca 1 krm till Arrak, 25 kg, och tror inte att jag gav dagligen. 

Kolla dock så din fiskolja inte har vitamin E tillsatt! 

Edit: Hittade mitt gamla inlägg när jag själv frågade om E-vitamin i Barfgruppen på FB!

frijoh
1/12/19, 3:06 PM
#2

#1 precis, om man ger omega 3 (fiskolja) så ökar e vitamin behovet som jag förstått det. Är så svårt bara att få allting i balans när man ger något tillskott tycker jag. Har iaf förberett två äggulor nu för att jag fick typ värsta paniken över att hon har brist på E-vitamin haha, vet att det inte funkar så att det blir akut så fort men aja. Ska kolla om min fiskolja har E-vitamin i sig, tror inte det dock, köpt från granngården den också. tack!!! Jag har haft hjälp av Sara med barf gällande min katt och henne litar jag verkligen på :D.

hemul
1/14/19, 12:14 AM
#3

Det där stämmer inte. Pansteatit är en inflammation i fettvävnaden. Den ruttnar inte…(jösses). Men sjukdomen kan leda till döden och den är plågsam.

Man tror att E-vitaminbrist kan vara en av flera faktorer som orsakar pansteatit. En diet som baseras på fisk en annan, stor konsumtion av oxiderat (härsket) fett en ytterligare.

Men att det skulle vara så att omega-3 skulle orsaka brist på vitamin E eller att man måste ge extra vitamin-E om man ger fiskolja låter helflärpigt.

E-vitamin tillsätts t.ex. omega-3 för förhindra att oljan härsknar. Fleromättade fetter härsknar väldigt lätt. Det är alltså där för att skydda oljan från att härskna innan man äter den man tillsätter E, inte för att det skulle ha någon skyddande effekt i kroppen.

Men omega-3 olja man köper är ofta härsken, eller blir det ivf innan man gjort slut på den. Det finns tester på omega-3 för människor som visar det.

Varför inte ge hunden sill eller makrill istället om man tycker den behöver omega-3? Inte lax. Det finns ju bara den odlade norska snusklaxen nu och den har låga halter av omega-3. Man behöver äta väldigt lite fet fisk för att det ska motsvara den rekommenderade dosen fiskolja (för människor). Det är mycket billigare att äta fisken, det är mindre risk att den är härsken är att oljan är det och man blir dessutom mätt.😉

Upp till toppen
Annons: