Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1961 ggr
Hornslandet
1/10/19, 2:22 PM

Detangler - kammar - kardor - osv?

Oooookkkejjjj.

Nu vill jag veta vad era bästa råd för tovutredning/kamning är. Har ni råkat hitta nån j*vligt bra detangle-spray? Tycker de jag köpt funkar…typ, men det är inga mirakelmedel direkt.  

Vad använder ni för annan utrustning, särskilt som varit bra för att fixa ulltovor? har flera olika kammar/kardor som gör jobbet. Men ALLT som gjorde jobbet mer effektivt och lättare skulle jag köpa direkt.

Annars typ, tillskott/whatever som kan hjälpa? Nått särskilt schampoo ni använder eller nått? Jag kanske låter desperat, det är jag väl inte..men jag känner som jag spenderar på tok för mkt tid att bekämpa tovor. Kan väl tillägga att jag varit dålig på att vara superkonsekvent och kamma jätteofta..men ändå!

Borde duscha hunden oftare antar jag, eller? Läser så mkt olika saker om detta..ibland har jag tänkt att det inte är så bra att schamponera ofta heller, att det pajar lite av naturliga oljor osv i pälsen.. Men undrar nu om inte "skitigheten" orsakar mer tovor ändå. Nåja.

Annons:
Kapitulerar
1/10/19, 5:20 PM
#1

En skitig päls tovar lättare än en ren päls. Vi badar i Iv San Bernard Caviar line eller Iv San Bernard traditional line en gång i veckan. http://www.deedog.se/iv-san-bernard/atami-line/h270-utredningfinish-spray Den här sprejen är magi på flaska för tovor.

Hornslandet
1/11/19, 8:05 AM
#2

Hujj… en gång i veckan 😃

Tack för tipset… men herre min skapare.. literpris 1330:-

Vettesjutton om det funkar för min hund :)

Namiko
1/11/19, 8:59 AM
#3

När vi hade Bichon Frisé var det bad en gång i veckan som gällde under skitiga perioder ute, speciellt på våren när det är grus överallt och hans ben blev gråa på 1-2 dagar. Det bästa tipset jag har utöver att hålla pälsen ren är att klippa bort tovorna. Har pälsen väl börjat tova så nöts den bara mer och tovar ännu lättare och det blir en konstant kamp mot tovor. Klipp bort tovorna och borsta oftare för att förhindra nya tovor.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Kapitulerar
1/11/19, 10:01 AM
#4

Haha, ja det är en del pengar. Chris Christensen har bra produkter annars.  Jag tycker du ska kika på sprejen jag länkade iallafall, den är verkligen super.

Borsta inte en torr päls, utan blöt ner den med någon sorts balsamsprej. Dela på tovorna med fingrarna och borsta åt alla håll och kanter.

Hornslandet
1/11/19, 10:27 AM
#5

Antar att det blir till att testa att duscha oftare först och främst. Började även klippa bort/isär tovor särskilt på svåra ställen iaf.

[Forest]
1/11/19, 10:39 AM
#6

Ts vad har du för ras? Ska du ställa ut och lång päls är viktig del?

Annons:
Jojaton
1/11/19, 10:59 AM
#7

https://www.4dogs.se/bad-palsvard/styling/spray-stylingprodukter/psh/psh-fit-ends-repairing-creme Den här använder en kompis till sin sheltie (och till sig själv), på sheltiepäls behöver hon knappt kamma ur tovorna utan de löser nästan upp sig själva. Hon har bra erfarenheter av schampo och balsam därifrån också 😊

Johanna - Instagram

Hornslandet
1/11/19, 1:12 PM
#8

#6 Briard, nä bryr mig inte så värst om ställ men tycker inte det är fel att behålla looken heller - och pälsen är funktionell mot kasst väder när vi är ute mycket i kyla och rusk.

Hornslandet
1/11/19, 1:15 PM
#9

#7 Tack för tipset. Verkar som den inte behöver sköljas ur eller nått va?

Kan vara värt ett test.

Jojaton
1/11/19, 2:29 PM
#10

#9 Nej precis, är en leave-in kräm så ingenting som behöver sköljas ur 😊

Johanna - Instagram

Hornslandet
1/11/19, 3:42 PM
#11

#10 beställde, så nu är jag väl lite ruinerad men värt ett försök ;) De hade lite andra grejer på den sidan som jag ändå tänkt köpa så det blev lite passande.

hemul
1/12/19, 7:01 AM
#12

Klipp bort skiten och borsta och eller kamma i fortsättning ofta, typ dagligen,  de ställen där det bildas tovor. Du behöver ju inte borsta hela hunden, om du inte vill. Hade en cavlier när jag var liten och han fick enorma tovor bakom öronen. Men reds pälsen ut varje tag hinner de ju inte bildas.

Hornslandet
1/12/19, 3:46 PM
#13

#12 Haft ett helsike på sistone, vet inte om det är smuts eller en försenad tov-ålder eller vad sjutton det är.. Men hur mycket jag än har kammat har det fanken bildats tovor överallt om och om och om… Och själv kamningen har vart svår. Pälsen är ju under utveckling så får väl se vad framtiden bringar.. Aja. Fått bra tips här iaf.

Annons:
[Forest]
1/13/19, 11:54 PM
#14

13 Vi har pudlar och 2 har vart fullpälsade. Ena börja vi spara på tidigt å fy för tovåldern 💩 Viktigt var bada och föna underkätta då hölls pälsen skapligt i några dagar borsta var A och O. Jag fick en hundfön i julklapp den är jag tacksam för. Våra raser är helt olika pälsar och visst vill man att hunden ser rastypisk ut så förstår att du inte vill raka av allt 😊 Mitt tips är kolla med uppfödaren om tips be om allt från schampo till borstning. Lycka till 👍

Hornslandet
1/19/19, 1:54 AM
#15

#7 den där var THE SHIT. Körde på lite tovor (dock skitig päls men som ett test bara) och jävlar vad med bättre det där var än de vanliga detangler-sprayerna.

Maleficum
1/19/19, 10:16 AM
#16

Vad jag lärt mig ska man aldrig bada en tovig hund så bästa är att försöka reda ut tovorna innan dusch (eller klippa bort om de är helt hemska), sen duscha och borsta efter hunden är torr igen.

Själv gjorde jag ju enkelt för mig (och hund) och höll Fjant nedrakad när han blev äldre så vi båda skulle slippa slita med borstning och tovning (han var ju dock pudel/powderpuff blandning och gillade inte att bli borstad).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jojaton
1/19/19, 10:40 AM
#17

#15 Va bra att den funkade 😃

Johanna - Instagram

Hornslandet
1/19/19, 11:03 AM
#18

#16 Jo, hört samma. Men av erfarenhet så vet jag iaf att min hund inte får värre tovor av att duschas, sålänge man kanske förstås inte gör sitt absolut bästa för att tova till pälsen när man schamponerar eller så. Vet eftersom jag vid tillfälle helt enkelt behövt duscha hunden omgående utan att ha tid att kamma först. Så jag vet inte, tror inte HELT och hållet på det, men samtidigt ligger det nått i det.

#17 Ja, märkte att om man tog lite mer av det precis på en tova och gnuggade lite med fingrarna så löser tovan upp sig! Enda problemet är priset då… Och att det luktar total jäkla blom-salong här inne.

Maleficum
1/19/19, 11:55 AM
#19

#18 Kan tänka mig pälstyp kan spela en viss roll också. Men väta och tovbar päls är ju egentligen ingen bra kombo (märks tydligt på min angorakanin om det är väldigt blött ute under en längre period och han har lite längre päls för det tovar sig mycket fortare då än om det är torrt eller han håller sig inomhus.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Hornslandet
1/19/19, 3:33 PM
#20

#19 Det kan säkert variera. Och jag menade inte att det är bra för min hund, det är det säkert inte, egentligen. Men det är ingen just katastrof heller verkar det som. Förstås mycket bättre om man kammar ut helt före.

Annons:
Upp till toppen
Annons: