Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 672 ggr
Frida B
2019-01-06 18:31

Färskfoder+torrt känslig hund

Ni som blandar färskfoder och torrfoder, hur tycker ni det funkar? Hur gör ni då, blandar eller ger ett mål var för sig? Är det någon här som blandar och som dessutom har en känslig hund? Hur går det?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Majken!
2019-01-06 18:51
#1

Jag blandar alltid, det funkar fint. Hon är dock inte känslig så det kan jag inte uttala mig om.

Frida B
2019-01-06 20:42
#2

Börjar faktiskt kika på fodax premium vilt. Han har lätt för att gå upp i vikt, så räknade på 2% av hans kroppsvikt. Då skall han äta 360-400g per dag, vilket blir ca 12-13kr per dag mot hans nuvarande 17kr per dag. Så det är ju värt det.

MEN. Han får lunch på jobbet, pga olika anledningar och skall fortsätta med detta. Där kan jag ej ha med färskfoder, och får då ha ett mål torrfoder. Frågan är om det blir ekonomiskt i längden? 

Har folk här några tankar kring detta med foder i denna situationen överlag? Behöver bolla haha!

#1 hmm nä, vet att det funkar på många men min har inte alla celler på plats så att säga så man vet aldrig på vilket sätt han reagerar på någonting. Lite allergi här, lite ledproblem där, lite ögonproblem på ett hörn… Och delvis känslig mage med magsmärta.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
2019-01-06 20:59
#3

Jag gillar att dela på maten. Enklare så. Så ett torrt och ett färskt!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2019-01-06 21:00
#4

Verkar snällare mot magen oxå eftersom dom bryts ner på olika sätt, sägs det. Har aldrig blandat men aldrig haft problem när det har vart delat :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
2019-01-06 21:02
#5

#4 vad ger du då? Vilka märken? Och vad kostar det dig? Har beslutsångeeeest

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
2019-01-06 21:06
#6

Du vet vad jag ger 😂 Sund Hundmat Elit och/eller oxbladning. Det är det endaste svenska dom har. Sedan får han ibland oxhals vilket har hållt tänderna såå snygga🤩 Ibland blandar jag fodax och pondus, men tror inte pondus har fågelfritt och Kantos gick rätt snabbt upp i vikt av det, därav det ej är hans heltider längre. Torrfoder blir lite olika varje gång men ska testa mig på magnussons mest and biscuit :) Försöker köra helsvensk!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
CayKantos
2019-01-06 21:07
#7

Jag ger liiite mindre än vad han "ska ha" han får ca 300-400g om dagen om han får färskfoder hela dan. Iom han för högaktivt foder (elit), sen så öser jag på med massa grönsaker mums. Så köper en låda i taget och det snittar på lite mindre än 600,- mån då en låda kostar ca 665 :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
2019-01-06 21:24
#8

#6 Pondus har deras NGL (Nöt, Gris, Lax)  som är fågelfri - den är dock rätt fet och innehåller mycket energi, det är deras högenergifoder, så för en hund som lätt går upp i vikt behövs verkligen inga stora mängder! :)

Kan du ta med dig fryst färskfoder som får tina under dagen på jobbet? Ev i en liten kylväska med kylklamp? Är dålig på torrfoder så där har jag inget tips.

Johanna - Instagram

Frida B
2019-01-06 21:29
#9

#6 ja men det vet jag ju haha xd trött i hjärnan. #8 färskt på jobbet är helt uteslutet. Sen vill jag variera med torrt de dagar vi är bortresta etc. :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: