Annons:
Etikettaktivering
Läst 1539 ggr
Duvethon
1/6/19, 2:13 PM

Gå bättre i koppel, övning

Min unghund drar mycket i koppel, tror detta beror på att vi nästan enbart går med långlina i skogen och att han därmed är van vid att kunna gå fritt. Vi har börjat träna inomhus vid att han går vid min sida. När han går bredvid mig klickar jag och ger godis. Detta fungerar väldigt bra men jag vet inte vilket kommando jag ska befästa. Ska jag befästa gå fint? Nästa steg är att börja träna utomhus (förslagsvis på trädgården) med koppel och få han att gå fint bredvid, hur gör ni?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
hemul
1/6/19, 6:33 PM
#1

Med min förra hund sa jag gå fint. Men här funderat på om man skulle kunna komma på något bättre. Lutar åt nära eller intill. Främst för att det skulle kännas naturligare att säga för mig i olika sammanhang, om man t.ex. springer, cyklar eller t.o.m. står still och vill ha hunden nära. Fot tycker jag är reserverat för "riktigt" fotgående.

CayKantos
1/6/19, 9:03 PM
#2

Det beror på vad du vill ha. Det du beskriver där låter som ett låt bli allt annat och gå vid min sida. Alltså nosa och kissa inte ens. Vad är du ute efter. Ett slakt koppel? Att han går bredvid? Att han går med kontakt?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Duvethon
1/7/19, 2:47 PM
#3

Jag kommer befästa kommando med ”nära”. Jag har inte lagt fokus vid att han ska ha ögonkontakt, blir tydligare om jag fokuserar på att han ska gå nära, då kan jag bygga vidare på det sen. Tack :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Duvethon
1/7/19, 6:33 PM
#4

Vad kul, nu vid rastningen tog han själv initiativ till att gå nära. Hade dessvärre inte klickern med mig men berömde och gav honom godis. Nu har han verkligen börjat förstå :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

CayKantos
1/7/19, 8:08 PM
#5

Jag har oxå kommandot nära :) nära ska vara i närheten av mig på höger eller vänster sida. Valfritt om inte jag visar vilken sida med handen. Sen är fri näe han får vara lös inom en radie och hopp o lek när han för göra vafan han vill (förutom jaga såklart) Men hälsa på folks, hundar mm är helt ok.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
1/8/19, 12:02 AM
#6

Då kommer nog jag också att göra "nära". Känns mindre dumt när andra också göra det.😃

Annons:
Duvethon
1/8/19, 2:57 PM
#7

#5 Hur befäste du kommandot? Jag tycker det är lite klurigare att befästa ett kommando när beteendet är i rörelse. Helt enkelt när det inte finns någon tydlig början eller avslut till beteendet. Nu tar han själv initiativ till att gå nära och då klickar jag och belönar. Testade utomhus med störningsmoment och det går jättebra, har dock svårigheter med befästandet av ordet, hur gjorde du?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Elsis matte
1/8/19, 3:03 PM
#8

Säg ordet när han tar initiativet, innan du klickar. Först säger du det när han redan är på plats, sedan när han är på väg in och till sist testar du det. Glöm inte att redan från början ge slutsignal om det är ett beteende som ska fortgå tills du säger till.

Duvethon
1/8/19, 3:09 PM
#9

Okej, då förstår jag nog. Direkt när han tar plats vid min sida så säger jag nära-> klick -> godis? Vill du förtydliga hur du menar med att ge slutsignal i början?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

CayKantos
1/8/19, 6:25 PM
#10

Att han först slutar gå nära när du ger han friord. Jag kor ofta rätt korta sektioner med nära. Så nära, duktig kille, går vi lite, sedan är hans belöning att han får fri :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Duvethon
1/8/19, 6:39 PM
#11

#10 Ja okej :) jag brukar säga ”varsågod nu kan du kissa” när jag vill avsluta beteendet men kanske borde byta till ett tydligare kommando :P

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

CayKantos
1/8/19, 7:52 PM
#12

#11 tydligt är bra! Jag har så jävla många frikommando oxå.. Okay - avsluta senaste beteendet men jobbar fortfarande med mig. Fri - nu pausar vi lite eller går bara en promenad och du får kissa o springa men hålla dig i närheten Hopp o lek - gör vafan du vill😂 brukar vara på ängar vart jag har bra utsikt eller näe hans får leka med andra hundar. - Varsegod är mot EN specefik sak, en leksak, godis, människa, men det är alltid riktat mot en sak.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: