Annons:
Etikettdrag
Läst 1391 ggr
T14
1/5/19, 7:59 PM

Canicross

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon här som kör canicross, ev. på mer än hobbynivå? 

Jag har börjat träna detta med min hund då han älskar att dra och jag själv älskar att springa. Skulle gärna vilja höra lite om hur ni som tävlar i detta tränar era hundar. Hur ofta och hur långt är lämpligt (otränad hund vs vältränad hund)?  Vad har ni för utrustning? Vart hittar man tävlingar? 

Kommer säkert mycket fler frågor efter hand!  😃

Annons:
CayKantos
1/6/19, 8:06 AM
#1

Finns ju en tjej på Instagram som har Malle och Kelpie som har vart med I SM (eller VM?) osäker. Minns tyvärr inte vad hon heter men hon är väldigt trevlig och svarar på frågor. Ang träning är det lite samma som weightpull. Se till att träna upp vikten långsamt och noga för att minska skador. Låt hunden dra kedjor eller annat i lämplig vikt och öka långsamt, se till att värma upp OCH ner innan träning och då kan man även "massera" lite försiktigt. Jag brukar bara ta en öppen handflata och köra stora och sen mindre cirklar. Blir en lugn och avslappnad stund för er samt ett bra sätt att lindra musklerna om bara lite. Att gå en kurs i hundmassage är ju inte helt fel heller om man vill kunna göra ännu mera

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

T14
1/6/19, 12:44 PM
#2

#1 Okej, då ska jag försöka leta upp det kontot! 

Tack för tipsen.  Det där med att massera låter som en bra grej, har jag inte tänkt på innan.

Hornslandet
1/7/19, 12:39 PM
#3

Jag kör för skojs skull och tror vi ska ta o tävla nångång framöver, också det mest för skoj. Vi får se om det kommer nån passande tävling till barmarkssäsongen.. dala-draget såg jäkla kul ut!

Ang träning.. Visst, vi gick en kurs där träningen gick ut på att börja med att dra bara nått litet (typ en trasa/whatever) och sen öka på. Men det hela kändes lite jag venne.. udda för oss. Faktiskt är själva draget nått som verkade ligga naturligt för min hund (kul nog, inte så mycket annat vi tränat som gjort det känns det som :D). Jag kunde helt enkelt sela på honom, ta på mig midjebältet, koppla och mana på så vill han FRAMÅT. Vill minnas att han satte av rakt framåt på vägen typ direkt. 

Det vi däremot måste träna på mer är möten och omkörningar. Det är inte lika lätt med en (stor) hund som är jäkligt intresserad av andra hundar..och gärna hälsar på främlingar med.

Man får förstås känna av med sin hund. Fördelen som jag tycker med Canicross är att det är ändå inte ett supertungt drag direkt, inte om man springer på rätt platt mark iaf.. Men börja med korta sträckor och värm upp/varva ner efter! Det viktiga i början är ju inte att springa långt, det är (tycker jag) att hunden tycker det är kul och helst DRAR, dvs inte bara springer med framför..

Ett tips till. Min hund hade först svårare att dra och ligga bra framför på mindre stigar i skogen. Det hjälpte att köra mer på "tråkiga" grus/skogsvägar med färre störningar… sen när jag senare testade mer skogsstigar gick det mycket bättre! (men lätt att halka själv så akta dig..).

Nu när vi tränar försöker jag sluta innan min hund blir märkbart trött och liksom sackar. Oftast går ca 4-5km bra innan det händer.

Just..utrustning. PROVA UT sele med nån kunnig som hjälper dig. Viktigt att den sitter rätt. Finns ett gäng olika midjebälten. Jag köpte ett Baggen med öglor runt benen som gör att det inte kan halka upp på magen. Superskönt. Det har även inbyggd expander vilket är rätt fint!

Draglinor finns också en rad olika. Körde från start med en lång skid-lina men har nu köpt en lättare för löpning. Pistolhakar fryser lätt på vintern. En panikhake är toppen för att kunna lösa ut hunden om nått händer!

Hornslandet
7/17/20, 12:17 AM
#4

Väcker den här tråden igen! Nån mer som kör canicross! Sen mitt inlägg i den här gamla tråden slutade vi köra ett tag, ville kolla upp min hund så han var bra i kroppen innan vi körde på mer.. till slut blev det av och nu har vi börjat springa mer regelbundet igen (canix).

Drygt att det blivit så varmt nu bara, knappt man hinner på morgonen medans det är en vettig temp. Jag springer bara nu när det är under 15C. Hur tänker ni?

Här är en film från vår morgonrunda tidigt idag:
https://www.youtube.com/watch?v=G2rvQeai7vw

Upp till toppen
Annons: