Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1661 ggr
VampireGirlElvira
2018-12-28 15:46

Trimma/klippa. Hur lång tid?

Skriver här också. Hur lång tid tar det när man trimmar/klipper en pudelpäls på en toy/dvärg/mellan/storpudel? Är det lättare att man skickar iväg hunden till en hundtrimmare, och hur mycket kostar det per gång?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
hemul
2018-12-28 16:07
#1

Vet inte. Men det är klart att det är lättare att nån annan gör det.🙂

Oklartliv123
2018-12-28 16:42
#2

Jag rakar min pudel/lhasa apso blandning. Han är typ lika stor som en mellanpudel. Det tar ungefär 30/40 min att raka hela honom. Jag gör ingen frisyr eller så utan klipper bara av allt. Han tycker det är lite läskigt med benen o tassarna därför tar der lite längre tid. Tränar du hunden ordenligt så går det nog snabbare. Jag tycker det är väldigt kul så skulle aldrig tänka tanken på att skicka honom till en frisör 😅.

Sugar Mist
2018-12-28 17:05
#3

Vi har en liten liten mellanpudel(Hon skiljer en halv cm från dvärg) som inte diggar det här med att bli rakad så det brukar ta ungefär 1-2h. 

Absolut smidigast att lämna in, för oss kostar det 400 ungefär, och skulle behöva göras varannan/var tredje månad.

-

Amandla
2018-12-28 17:37
#4

Jag har svarat inne på Pudel 🙂 Missade att skriva att jag gillar att ha mina pudlar  i fint skick, så de som är i vardagsfrisyr badar och klipper jag minst en gång i månaden, de i utställningsfrisyr blir snarare en gång i veckan. Ju mer välskött pälsen är, desto mer lättskött är den. Ganska självklart egentligen, men särskilt i tovåldern… (runt ett års ålder byter pudlar till vuxenpäls, det blir alltför lätt stygga tovor om man inte håller efter ordentligt).


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
VampireGirlElvira
2018-12-28 20:12
#5

Okej, tack för alla svaren. Ska kolla hur mycket det kostar att få det trimmat via djurmagazinet mm, och ifall det är billigare att trimma själv. Men, nu till problemet, som det flesta av er vet, så har jag problem med ryggen, och jag funderar på ifall min rygg kommer att palla av att trimma pälsen själv, eller om det är smidigare och bättre för mig om dom på djurmagazinet trimmar själv.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

malinroth
2018-12-28 23:03
#6

Jag har ingen pudel dock två bedlingtonterrier, ca 40cm i mankhöjd så kanske som en mellanpudel ungefär i strl? Den ena klipper uppfödaren vilket såklart är väldigt enkelt för mig, jag duschar och fönar henne sen sköter uppfödaren resten. Det bästa är att jag alltid är nöjd med resultatet! Den andra klipper jag själv. Det är lite olika hur länge det tar beroende på hur länge det gått mellan klippningarna. Ibland delar jag upp det på två dagar men annars hinner jag göra det på en kväll ca 4-5h kanske. Då är det ju både rakning och klippning hyfsat noga, är jag jättenoga tar det längre. Har man ett trimbord i rätt höjd underlättar det väldigt mycket för ryggen! Det är även väldigt värt att ha ordentlig klippmaskin och saxar om man tänker göra det själv. Sen kan man ju alltid lämna in ibland (tex om man är sämre i ryggen eller har dåligt med tid) och klippa själv när man har tid ork och lust. Jag tycker det är kul att pyssla med pälsvård. 🙂

Annons:
Lord Vulcan
2018-12-29 06:49
#7

Har själv dålig rygg. Klipper, pausar, klipper osv. Tar någon timme, men tycker det är såpass kul så jag lägger den tiden. Sen är det viktigt att ha hunden i rätt höjd:))

reverse
2018-12-29 13:10
#8

Det beror på vad du ska ha för frisyr. Bryr man sig inte om resultatet är ojämnt, så kan man skala av hela hunden med klippmaskin utan bad och fön och det tar inte lång tid alls med en liten hund som står still. Vill man ha ett fint resultat så ska man bada, föna och klippa och det kan ligga på 1-1,5 timme om hunden bara ska klippas ner kort med maskin rakt över. Vill man ha någon frisyr, pudelmössa, rakade tassar osv, så blir det mer. Runt 400-500 kr/timme är en vanlig taxa för hundfrisörer som inte jobbar svart. Du tjänar såklart på att göra jobbet själv, men det kan vara skönt att slippa slitet, särskilt om man har problem med kroppen.

 //Lina

Upp till toppen
Annons: