Annons:
Etikettaktivering
Läst 1658 ggr
Oklartliv123
2018-12-26 20:21

Promenader

Hur länge och hur mycket är ni ute med hunden per dag? Hur länge ska man sikta på att vara ute med hunden per dag?

Annons:
Fridaaaa
2018-12-26 20:28
#1

Hur länge beror på hunden och så

Vi är ute och går 1-4 ggr/dag, varierar. Sträcka 1 km till 10 km, varierar
Har två av sällskapsraser. Kollar inte så mycket på tid eller sträcka

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Changrila
2018-12-26 20:32
#2

Här blir vardagarna såhär:
15 min rastningsrunda.
5 min snabbkiss på närmsta gräsplätt.
1 1/2-2 timmars långpromenad i varierande tempo i varierande miljö, helst skogspromenad med lösspring.
20-40 min kvällspromenad.

På vardagarna blir det ungefär likadant, men inte nödvändigtvis i samma ordning och långpromenaden brukar bli längre och kvällsrastningen något kortare.

Mindre än så tycker jag inte att någon hund bör få annat än i undantagsfall. Det som sedan behöver anpassas efter hund är ju vilken mental träning hunden får. Mina hundar blir glada om de får kanske 15 min rallylydnadsträning/trickträning några få gånger i veckan. Andra hundar vill istället för långpromenad ha några rejäla lydnadspass eller tokigt svåra spår att jobba med.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Jojaton
2018-12-26 21:21
#3

Mina vardagar ser ut ungefär som Changrilas, några dagar blir det mer andra mindre. Vissa långpromenader byts ut mot agilityträning, vissa dagar blir det 3-4 30min promenader plus några kissturer om jag har mycket plugg. Utöver agilityträning blir det en del trickträning som mental aktivering. Har en sheltie.

Johanna - Instagram

Frida B
2018-12-26 21:28
#4

För oss kan det gå flera dagar utan en vanlig promenad. Självklart får han komma ut och kissa, men det räknar ej jag som en promenad. 

Detta då vi istället kan vara på brukshundsklubben eller vid spårmarkerna en hel dag. Då har man inte tid för promenader. 

De dagar vi inte tränar går vi väl sammanlagt mellan 5-10 km, men då är han alltid lös och oftast ränner han runt i skogen. Så för våran del är det svårt, 5 km för mig kanske är 8 för honom, så som den blådåren springer…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Isalel
2018-12-26 21:29
#5

Vid fint väder å temperatur på mer än +5 går vi oftast en promenad på 45-90 minuter, en 15 minutersvända och resten är kissvändor på tomten. Vid regn, blåst eller grader under 5 grader så blir det mest kissrundor på tomten och ett par 15minuterspromenader. Trots kläder så tycker vovven inte alls om att vara ute under dom omständigheterna så då anpassar jag mig efter det. Svårt att ge ett generellt svar på vad man ska satsa på :) Så stora skillnader mellan olika individer. Min hund trivs bättre med att slippa gå, medan en annan kanske skulle bli rastlös och hitta på bus…

Oklartliv123
2018-12-26 21:48
#6

Hur brukar ni variera promenaderna? Lätt att man går samma sväng varje dag, eller är det så bara för mig? Nu på vintern är en av skogarna vi går i full av skidåkare och då min hund flippar när vi möter skidåkare går jag helst inte där. Men vi har kommit på en ny grej som vi ofta gör på morgonpromenaderna: jag går ut med både kaninen och hunden samtidigt! Blir oftast att vi stannar på samma ställe i typ 20 min, men då kan jag och hunden köra lite dragkamp och busa lite. Han verkar uppskatta att bara busa utan krav och kaninen tycker att det är kul att hoppa i snön. Haha hur varierar ni era promenader?

Annons:
apportbocken
2018-12-26 21:52
#7

(Bearded collie 2,5 år) Vi försöker gå minst 2 timmar om dagen och lyckas oftast, ibland ersätts de längre promenaderna av löpturer och andra aktiviteter som andra i tråden beskriver. Försöker alltid utöka Chesters promenadtider ytterligare. Men hans promenaddag en vanlig helg ser ut ungefär såhär: Morgonrunda ca kl 8, 15-20 min Förmiddagsrunda ca kl 11, ca 1 h 20 min, ibland mer, ibland mindre Eftermiddagsrunda ca kl 16-18, ca 15 min, oftast mer Kvällskiss ca kl 22, tills han kissar haha, han AVSKYR att gå på kvällarna och behöver nästan släpas omkring.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Jojaton
2018-12-26 21:56
#8

#6 Jag har två olika rundor i närheten av min lägenhet som tar mellan 15-40 min, den ena är lite kortare och den andra kan man korta av på ett par ställen. Dessa är rätt standard som morgon/kvällspromenader, tråkigt att gå samma runda hela tiden men skönt att veta ”exakt” hur lång tid de tar. Mina långpromenader har jag fyra ställen inom 20min med bil som jag kan variera mellan - sen ibland åker vi ju ännu längre för att få variation. Dom fyra ställena har olika slingor på allt från 3km-3mil plus att man kan följa Skåneleden så långt man vill så jag har ju en del att välja på 😊

Johanna - Instagram

Fridaaaa
2018-12-27 08:10
#9

#6 Vi varierar lite, beroende på hur långt vi ska gå. Har vissa sträckor som är viss längd och så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
2018-12-27 09:39
#10

Längd vet jag aldrig, men går mellan 15 minuter-50 minuter i taget (för längre klarar min kroniska värk inte av). Eftersom jag inte har egen hund varierar det beroende på vilken hund jag passar för tillfället (är stor skillnad på vad cockern och mopsarna behöver och faktiskt vill självmant kan jag säga), men satsar på att normalt vara ute 4-6 gånger per dygn. (då inräknat någon kortare kissrunda, tex sista-kissen på kvällen)

Har all möjlighet att variera promenaderna om jag vill gå mer i natur, mer i bostadsområde, hur långt, om jag vill möta andra hundar osv så det blir ofta att jag varierar beroende på väder och tid på dygnet.

[Avenbok]
2018-12-27 13:55
#11

Jag och min papillon är ute och går/springer ca 1h om dagen. Det blir 1 promenad/löptur i skogen utan koppel och 1-2 promenader på cykelvägen med koppel. Och sen blir det korta kissrundor mellan promenaderna. Det känns lagom för oss.

[IdaSoren]
2018-12-27 15:44
#12

10 min runda på morgonen
2-4 h långpromenad mitt på dagen (tillsammans med en dogwalker på vardagarna när vi jobbar)
Minst 1 h promenad efter jobbet, oftast tillsammans med någon typ av mental aktivering också
10-15 min runda innan sovdags

Längd på sträckorna vet jag inte riktigt, varierar beroende på vad vi gör under promenaden osv. Hur mycket jag tycker att man ska promenera med sin hund går ju inte riktigt att svara på, beror ju mycket på individ och vilken aktivering den får i övrigt. Detta blir Jackie väldigt nöjd av, då sover hon resten av tiden hon är hemma. För oss hade det inte fungerat att bara cykla hem på lunchen och gå en kissrunda, då hade vi behövt lägga hela kvällen på promenad/aktivering sedan och det har man ju inte lust med varje dag, inte vi i alla fall.

Wellcraft
2018-12-27 17:13
#13

Ca 3 timmar per dag. Plus kissrundor.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
panini
2018-12-28 05:49
#14

Går ut fyra gånger om dagen med våra, 10-30 min per runda. Vilken runda vi tar varierar på tiden på dygnet. Skulle egentligen vilja vara ute mycket mer, men har inte riktigt klarat av det detta året 😐

Upp till toppen
Annons: