Annons:
Etikettraser
Läst 1096 ggr
Wellcraft
12/19/18, 10:29 AM

Rastips

Testar här också för skojs skull då jag är vilse i rasval! Gillar att få input från utomstående :) Just nu har jag en border collie, en perfekt hund som förutom är fantastisk i vardag och träning även hjälper mig en del när jag har svåra smärtor men även en del serviceträning för skojs skull som jag uppskattar (plockar upp saker, hoppar upp på saker så jag når honom när jag ska koppla, trycker på knappar, öppnar dörrar, hämtar saker osv). Otroligt smart och kvick. Det jag dock inte vill ha i nästa hund är den extrema vallinstinkten (min bc är omplacering och jag har inte möjlighet att valla), lättheten att gå upp i stress (vi måste arbeta stressförebyggande varje dag annars funkar han inte) samt så tycker jag att han är lite vek. Jag vill ha en ras med samma intelligens och kvicktänkthet som en bc, jag tror inte jag skulle trivas alls med en trögare hund. En ras med tassarna på jorden och mod. Jag vill tävla i främst lydnad(jag är en riktig lydnadsnörd främst), agility, rallylydnad och nosework. Men vill även köra allt vad bruks har att erbjuda, men vet ej om jag är sugen på tävling där. Kör redan en del och har testat på mycket och hela mitt liv går i princip ut på hund. Vill även att hunden ska ha motivation nog till att hjälpa mig i vardagen såsom min bc redan gör. Jag vill att hunden ska se själva arbetet som belöning, absolut ingen svårmotiverad ras. Jag uppskattar detta otroligt hos min bc, att man kan nöta på saker hur mycket som helst och han bara ser det som skitkul att arbeta och ser det som en belöning bara att få jobba. Jag bor i en stor lägenhet med min dotter, två hundar och en papegoja. Ibland blir det lugnare dagar och ibland är tempot högre. Men oftast är det full rulle som gäller då jag är mycket aktiv som person. Hade det inte varit för vallet hade jag nog valt en bc från bättre avel eller en w kelpie direkt. Men tyvärr finns inte möjligheten för vall.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Frida B
12/19/18, 11:44 AM
#1

Australian Kelpie? Inte det extrema vallet. Funkar till det mesta.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jojaton
12/19/18, 1:07 PM
#2

Tycker det låter som att Aussie eller Australian Kelpie kan passa!

Johanna - Instagram

Lona
12/19/18, 1:31 PM
#3

I brukset, inkluderar du även skydd, och i så fall på vilken nivå? Det begränsar ju antalet raser betydligt (på gott och ont).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Wellcraft
12/21/18, 10:08 AM
#4

Kelpie vill jag inte ha av flera själ. Aussie har jag kikat på, gäller att hitta en bra hund bara vilket inte är det enklaste i rasen, någon som har tips på kennlar med välmeriterade avelsdjur och fina mh? Utställningsresultat struntar jag i. Vad gäller skydd finns intresse men inte kontakter, så det är inget jag kan garantera.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tiger tok
12/21/18, 10:27 AM
#5

Schäfer?

Lona
12/21/18, 2:52 PM
#6

#4, Apropå skyddet så öppnar det en del dörrar om man har "rätt ras" från "rätt uppfödare". En erfaren uppfödare har dessutom massa kontakter så att man lättare kan få in en fot. Just skydd är väl dessutom ganska knepigt iom att det drar till sig diverse pappskallar som ska vara häftiga, då är det bra att ha en seriös uppfödare som backar upp en (och att visa att man är intresserad av resten av brukset också, inte bara planskyddet). Förutom stressen så tänker jag klockrent belgare eller holländare. En riktigt bra terv eller grönis skulle kunna passa perfekt, möjligen med undantag för skyddet. Malle å sin sida har förmodligen ett bättre "utbud" där chansen är större att få precis det du vill ha - men det är också "mer hund". En bra belgare är jäkligt kvicktänkt med snabba reaktioner men INTE stressad. Kruxet är att hitta den där riktigt bra…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Wellcraft
12/21/18, 6:59 PM
#7

Blir det belgare blir det tveklöst malle. Men känner att jag behöver få in en fot i den världen och lära mig lite linjer innan jag bestämmer mig. Utesluter inte skydd helt men kan heller inte lova att det blir av i dagsläget. Kommer prioritera andra grenar främst. Schäfer finns på listan :) Någon som har erfarenhet av acd? Är ganska nyfiken men har inte mkt erfarenhet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frida B
12/21/18, 8:30 PM
#8

#7 de acd jag träffat var inte trevliga, svårmotiverade och väldigt mycket "du kan ta dig någonstans matte så gör jag någonting mer spännande". Ägarna har sagt exakt samma sak.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ipopuma
12/21/18, 8:47 PM
#9

Wellcraft med aussie kan jag tipsa i alla fall en kennel som till och med jag vill ha aussie ifrån. Bara skicka pm! Tänk på att ofta när du kör skydd blir det oftast hardcore det i o med det innehåller så många olika grenar inom både skyddet i brukset och igp. Schäfer hade jag också kunnat tänka mig hade passat in. Ev riesenschnauzer.

Wellcraft
12/21/18, 9:04 PM
#10

#8 Tack! Det låter ju helt tvärtemot vad jag söker.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
12/21/18, 9:06 PM
#11

#9 du får jättegärna dela med dig av tips på kennel. Det är guld värt! Jomen precis, jag har lite bristande erfarenhet av skydd också då jag enbart testar på själva skyddsmomentet fåtal gånger. Därför vill jag inte garantera skyddsträning. Riesen känns lite trög jämfört med det jag vill ha, även om det är häftiga hundar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

ipopuma
12/22/18, 7:43 PM
#12

#11 beror på vilken riesen faktiskt. De flesta är så du tänker i guess men de som jag tänker på är allt annat än tröga, är väldigt intensiva och vill bara jobba. Är kvicktänkta, modiga och vill bara jobba. Är uthålliga och envisa, de ger inte upp men i detta är de inte för eka MEN föriga. En hund med tassarna på jorden. Förstår synen folk har på riesen och är synd att det är så när det finns riktigt grymma riesens! För tröga finns och skulle ALDRIG vilja ha en själv men en bra riesen är allt annat än trög och seg! Kan skicka pm.

Wellcraft
12/23/18, 9:30 AM
#13

#12 Vill inte chansa med nästa hund och inte riskera att nedgradera mig från border colliens arbetsglöd, intelligens och snabbhet. Skaffar jag riesen så får jag räkna bort agilityn också och det vill jag inte.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Upp till toppen
Annons: