Annons:
Etikettdebatt
Läst 1336 ggr
CayKantos
12/18/18, 11:58 PM

Åldersskillnad

Vad anser ni bör va minsta åldersskillnaden mellan två hundar? Jag har ingen aning men anser att det känns rätt lagom när dom är runt 3år isär? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
JoannaLi
12/19/18, 12:12 AM
#1

Jag siktar också på ungefär 3 år isär. Lyckades träffa rätt perfekt med grabbarna. Bland annat för mognad, men också för att man ska hinna arbeta ihop sig med den första. Däremot med Ossa har jag inga planer på att vänta så länge, med tanke på den mognadsgrad han har och hur samspelta vi är redan nu.

Rafflan
12/19/18, 2:31 AM
#2

Beror på hunden, min äldsta hund var väldigt lätt från start så hade utan problem kunnat skaffa en valp när han var 6 månader om jag velat, mina andra hundar har varit omplaceringar så där har det tagit tid innan man kunnat skaffa ny hund.

Changrila
12/19/18, 6:17 AM
#3

Beror ju helt på ras, individer och livssituation. För mig känns det lagom med minst 4 år mellan hundarna och samtidigt känner jag uppfödare som, när de haft valpkullar, har sparat två eller fler valpar ur en kull utan minsta problem. Jag brukar dock rekommendera att man har god koll på hund 1 innan man köper hund 2 osv, för annars blir det lätt dubbelt så jobbigt. Minst.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

tiger tok
12/19/18, 7:12 AM
#4

Beror på, jag vill känna att jag verkligen kan hunden, känna honom utan och innan och vara riktigt samspelta så att när hund nummer två blir kan jag lägga mycket krut på den utan att behöva vara orolig för vad den första hunden hittar på.

Ambrose
12/19/18, 10:10 AM
#5

Det beror ju lite på… dels hur nuvarande individ är och hur er situation ser ut, men också vad dina mål med nästa individ är. En vän till mig sa en väldigt klok sak: "Jag vet att du vill satsa mot VM, så vänta med nästa hund tills du har löst de problemen du har med Nita. Skaffa dig så mycket kunskap som möjligt med den hunden du har nu, för det är jätteonödigt att hamna i samm fällor även med nästa." Och jag håller med honom… med en ny hund kommer jag troligtvis få andra och nya problem, men det är ju jäkligt synd om jag ska behöva lägga 1 år på att lösa sådana problem som jag redan har med min gamla, istället för att lägga 1 extra år på min gamla, lösa problemen, och sedan kunna förebygga dem, eller fånga dem så fort de uppstår, med den nya :) Och sedan finns det ju nån gyllene medelväg när man satsar med sin hund. Det ultimata är ju att kunna tävla med den gamla på VM nivå, och när den är redo att pensioneras ha en "påläggskalv" som då är redo att ta sig ut på banorna :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Forest]
12/23/18, 10:21 PM
#6

Vi har 1 år mellan Enja o Donna och 3 år mellan Donna och Millie.

Annons:
CayKantos
12/23/18, 11:10 PM
#7

#6 Känner du några skillnader? #5 smart sagt!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
12/25/18, 8:13 AM
#8

Tinja är född mitten av Mars 2015 och Asni slutet av Maj 2018. Så ungefär tre år mellan dem. Jag tycker det har funkat bra. Jag har en hund som är vuxen, en bra bit in i tävlandet och som inte har några problembeteenden, villet gjorde att jag kunde lägga maximalt fokus på att få valpen att lära sig rutiner och vardagslydnad. Nu är hon 7 månader och det flyter på bra.

[Forest]
12/25/18, 11:52 AM
#9

6 Våra hundar är olika varandra som natt o dag. Det har inte vart konflikt mellan hundarna dom funkar bra ihop. Sen ska man veta trots samma ras så är dom inte stöpta i samna form. Därmed krävs det att man är flexibel jag har med åren fått lära mig att man inte kan lära ut samma sak på ett sett utan fått backa o lära ut på annat sätt. Samna med belöning en hund gillar belöning med godis nästa beröring eller röst. Vi kan inte köra så mycket agility med Donna då hon kommer upp i stress hon trivs bättre med lydnad och med röst som belöning. Här kan hon glänsa. Medans Enja älskar agility fart för henne görs inga slarv att vänta hör till start o stopp godis är det som gäller. Milli spår är viktigt trötta ut henne lydnad är tråkigt men leksak att bära är bästa. Godis det tar man sen hemna eller i bilen. Vi har haft Enja som valp 8 veckor var hon. Donna var 6 mån när vi köpte henne. Milli var över 1 år när vi tog henne på foder.

Upp till toppen
Annons: