Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 4395 ggr
Draken
12/17/18, 5:19 PM

Hund som inte fäller/hårar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas detta blev rätt kategori, admin får gärna ändra om det blev fel.

Finns det någon hundras (blandis eller renrasig) som  inte fäller eller hårar mycket ? Ja jag vet att frågan kan tyckas konstig, men jag garanterar, jag är inget troll, utan det finns en bra förklaring till min udda fråga :)

Det är som så, att min yngsta dotter kommer få en terapihund inom en snar framtid, och eftersom hon är 10 år gammal och skall ha med sig hunden i skolan, så ser skolledningen helst att det är en ras som inte hårar med tanke på allergier.

Skolan har ett pågående projekt just nu projektet kallas "skolhundar" . De två hundarna som ingår är av "rasen" Labradoodle, och dessa hundar skall tydligen inte fälla pälsen.

Jag har alltid haft Bearded collie, och de fäller inte päls, men å andra sidan, med tanke på hur de är avlade nu, så är inte det någon lämplig hund att träna i detta syfte.

Så, kort och gott, vad finns det för raser/blandraser som inte fäller päls ?

(För kännedom, dottern kommer inte ha huvudansvaret för hunden, det är jag som kommer ha det. Det är även jag som kommer träna/lära upp hunden, fast med dotterns medverkan.)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Travis D
12/17/18, 5:22 PM
#1

Tror inte CCD hundarna hårar eller power puffsen, tror inte briarder gör det heller 😃

Fisherling
12/17/18, 5:29 PM
#2

Finns massvis med raser som inte fäller. Bichon frisé, bichon havanais, pudel, bedlingtonterrier för att nämna några.  Storpudlar är relativt vanliga inom vården och väldigt trevliga hundar.

Alla doodle-blandingar är att köpa grisen i säcken. Du blandar raser som fäller extremt mycket med både underull och täckhår med en ras som inte fäller och inte har underull. Säger sig självt att den pälsen kan bli allt möjligt kaos.

Förutom det har du noll insyn i den sortens avel. Finns inga register, ingen offentlig data, de behöver inte hälsotesta eller mentaltesta. De har inga krav på att vara ärliga och är extremt duktiga på att sälja undermåliga hundar till löjligt höga priser.

Inom registrerad avel har du helt andra möjligheter att öka chansen för en frisk och mentalt passande individ.

Draken
12/17/18, 5:41 PM
#3

#1 Vi är ute efter en mellanstor ras, då dottern som sagt är ganska ung och vi vill ju inte att hon  skall komma med en hund som är större än hon själv, vill heller inte ha nån av dvärgraserna, då de har en tendens att vara väldigt bjäbbiga ;)

#2 Just av de anledningar, som du tar upp i ditt svar, har vi aldrig haft blandrashundar, utan vi har haft renrasiga med stamtavla och som är reggade i SKK.

Det är även av samma anledningar vi inte har funderat så mycket på en beardis, då de, tyvärr, har blivit väldigt sönderavlade eftersom uppfödarna framförallt avlar på päls och exteriör :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Jojaton
12/17/18, 5:45 PM
#4

Pudel, många av terrierna har ju strävhårspäls, och dom små vita fluffen i grupp 9 (typ bichonerna, malteser, Coton de tulear osv) fäller ju inte heller.

Johanna - Instagram

jenmjao
12/17/18, 7:14 PM
#5

Perro de agua espanol, Tror jag rasen heter. Tror min väns mamma har en sådan till någon skola som terapihund. Dom är mellanstor ras.
Storpudel, väldigt smarta, kanske lite för flängiga?

Lona
12/17/18, 7:15 PM
#6

Ett alternativ till bearded collie är "kusinen" schapendoes. Många likheter men med stabilare mentalitet. De har haft turen att inte hamna i utställningsfällan på samma sätt som beardis. En mellanpudel är väl annars ett bra val för en ungdom men jag tycker att det finns rätt mycket dåliga pudlar ärligt talat. De kräver dessutom en hel del pälsvård även om man klipper ner dem. Sen finns det som sagt diverse strävhåriga raser som dvärgschnauzer (förmodligen lämpligare än schnauzer) och ett gäng av de mindre terrierna som norfolk, norwich, cairn och australisk. Det finns en anledning till att cairn har epitetet "Världens bästa kompis" även om jag är något partisk. 😀 "Mer hund" än tex bichonerna men i väldigt behändig storlek. Lite mer krut och attityd i dem än i de rena sällskapsraserna, eller för den delen i schappe och beardis.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Bjornberg
12/17/18, 7:35 PM
#7

Pumi? Kan ju vara skälliga men i övrigt väldigt trevliga. Annars tror jag på pudel, smarta och "enkla" om man får en stabil individ.

malinroth
12/17/18, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Bedlington kan jag tänka mig hade passat väldigt bra som terapihund. Överlag väldigt lugna och trevligt temperament. Gillar att mysa och vara nära. Utomhus spralliga och lekfulla, gillar att rusa av sig ordentligt utomhus. (Gillar väl dom flesta hundar iofs?) Dom är väl ganska mellanstora fast åt det mindre hållet, ca 40cm. Wheaten terrier fäller inte heller, upplever dock att dom tar ganska lång tid på sig att mogna. Tycker också att många har lite tråkigt temperament nuförtiden tyvärr. Men är man noga med val av uppfödare och så går det säkert att hitta en fin hund. Lagotto finns ju också i mellanstorlek, har inte desto mer erfarenhet av dom dock men kan ju vara värt att kika på om det kan vara något.

Draken
12/18/18, 7:43 AM
#9

#4 Pudeln har jag inte så bra erfarenhet av (flängiga, skälliga och lite mycket "på" ) Terrier kan ju vara ett alternativ, men är inte de ganska så ettriga och lite mer humör ?

#5 Perro de agua espanol ser ganska mycket ut som en beardis såg jag (googlade bilder) men är det inte mycket pälsvård på dem, såg ut att kunna vara det ?

#6 #7 #8 Schappendoes, Puli,Pumi och Bedlington har jag faktiskt varit inne på. Bedlington är i och för sig en terrier, men de jag har träffat beter sig inte som en terrier i gemen :)

Nu har jag fått lite att fundera på. Tack så mycket för alla svar och förslag :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hornslandet
12/18/18, 9:09 AM
#10

Schapendoes skulle jag också tänka mig! Har briard själv som "inte hårar", schappar känns lite som en minibriard så jag är väl lite biased :)

Draken
12/18/18, 9:40 AM
#11

Tror Briard kan bli lite stor, men Schappendoes är nog en bra kandidat :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

MyCola
12/18/18, 10:25 AM
#12

Måste vara intressant att träna en terapihund på egen hand, hoppas vi kan få uppdateringar på hur det går då och då? Jag  följer er gärna genom er utveckling.

Schappendoes tror jag skulle passa utmärkt, det låter som ett bra alternativ.

hemul
12/18/18, 6:30 PM
#13

Det där med hårfällning och allergener hänger inte så intimt ihop som många tycks tro. Kanske värt att diskutera det med skolan.

Annons:
Kapitulerar
12/18/18, 7:10 PM
#14

Shih tzu och lhasa apso fäller inget, men där krävs det en del regelbunden pälsvård.

Isalel
12/18/18, 7:52 PM
#15

Jag tänker att man kanske behöver rikta in sig mer på en raser/individ som passar som terapihund i första hand - sen kolla på päls? Tänker att det är ju rätt hårda krav på mentaliteten hos utbildade terapihundar och beroende på hur de ska jobba så kanske inte vilka hundar som helst är lämpade? Skolan borde ju ha intresse av att hunden är välfungerande på skolan och trivs med sitt jobb :)

Draken
12/18/18, 10:01 PM
#16

#12 Detta kommer inte att ske på en gång, vi måste kolla en hel del saker först, uppfödare, lämplig ras, mentalitet på olika hundar etc.etc. Detta kommer inte att kunna ske på en gång, utan det kommer ta tid. Men självklart kommer jag att hålla er uppdaterade hur det utvecklas :)

Jo det kommer bli spännande, och helt nytt territorium för mig. För att kunna träna en service/terapihund och få den godkänd och licensierad, så kommer det krävas både tid och pengar, det kommer även krävas att hunden utbildas av en licensierad handledare. Jag har kollat lite på detta, därför att jag vill att hunden skall kompa med dottern och mig, så dottern måste få vara med på ett hörn också, och det får hon, handledarna vill även att jag, som huvudansvarig, medverkar under utbildningen.

#13 och #15  jag har tagit upp detta med skolan, och de inser att det är inte alla raser som passar som terapihundar. Så de är inte helt omöjliga, men vill iaf kolla hur det ser ut, om någon av de hundar som faktiskt inte fäller kan vara lämplig.

Vi har påbörjat en ganska lång process nu, iom att det är bestämt att det kommer bli så här. Vi måste planera, kolla uppfödare, kolla genetiska sjukdomar/defekter etc.etc. Allt måste och ska klaffa från början, både för dotterns och hundens del.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

jenmjao
12/19/18, 3:36 PM
#17

#9 Jag tror det är mycket pälsvård på alla krulliga/icke fällande hundar, samt långhåriga hundar. Man får liksom välja lite, Mycket pälsvård = kanske inte fäller lika mycket(om alls). Fäller mycket = lite pälsvård. Och sen kan man självklart få en hund som fäller mycket och kräver mycket pälsvård (blandraser eller långhåriga fällhundar) 😂

Draken
12/20/18, 10:54 AM
#18

#17 långhåriga hundar är egentligen inget problem, man kan klippa ner dem 2 ggr om året, och då slipper man så mycket pälsvård. Och de fäller inte när de är nerklippta heller, mina bearded collies har varit nerklippta de senaste åren (se bild i #0), då jag inte har ställt ut dem, och de hårar inte då heller :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hemul
12/20/18, 2:27 PM
#19

Götapetter! Är det så generellt alltså, att om man klipper ner en hund så hårar den inte?

Lona
12/20/18, 3:59 PM
#20

#19, Nej, nej, nej! 😁 Långhåriga hundar som vanligtvis inte fäller (som bearded collie och bichon havanais) fäller inte även om de klipps. Långhåriga raser som collie och terv fäller oavsett naturell eller klippt päls. Vilken lyx det vore annars! 🙂👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
jenmjao
12/20/18, 5:20 PM
#21

#18 Du kan nog klippa ner alla raser om du inte tycker det är jobbigt så är det nog inga besvär 😃
Själv kräks jag på pälsvård, skulle gärna vilja ha en pudel men skulle aldrig orka. Är bortskämd med korthåriga hundar som fäller 1-2gånger per år 👍

hemul
12/20/18, 6:08 PM
#22

#20 Mää! ☔️

Draken
12/21/18, 7:38 AM
#23

#19  var visst lite otydligt 😊 Men som det skrivs i #20 så är det hundar som normalt inte fäller som inte fäller även när de är nerklippta 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
12/21/18, 6:54 PM
#24

Jag skulle nog ändå kolla mer noga på pudlarna, jag tänker att en ras där det finns många individer så är det lättare att leta upp det man är ute efter. 
Men så har jag visserligen träffat mest trevliga, lugna, arbetsvilliga och allmänt sköna pudlar. =) Jag jobbar som personlig assistent och träffar ibland en väldigt duktig mellanpudel som är terapihund, väldigt lugn och balanserad i jobbet.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
12/21/18, 6:55 PM
#25

Sedan är jag för övrigt väldigt charmad av portugisisk vattenhund, men jag tror de kanske har lite mer humor än vad man vill ha i en terapihund. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
12/22/18, 12:25 PM
#26

#24 JUag kollart runt och läser om flera olika raser som kan passa. Vuill att det skall bli helt rätt enda från början.

Kollar även flera olika beardiskennlar, men endast de som inte kör utställningsavel på hundarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: