Annons:
Etikettövrigt
Läst 2378 ggr
fancie-
12/16/18, 3:09 PM

Ni med hundar som hårar, se hit!

Hej! Söker ärliga tips angående att hålla lägenheten någorlunda fräsch och städad när man har en hund som hårar mycket och lätt drar in smuts utifrån? Vill skaffa schäfer men sambon blev tydligen städpedant så fort jag nämner detta😂 Hur ofta städar ni?

Annons:
Honestyisdead
12/16/18, 3:15 PM
#1

Fuktig trasa att torka av med utanför dörren. Borsta var dag utomhus. 

Men det blir hårigt ändå. Och vid regn slask och snö kommer man inte ifrån det :)

kinjelooo
12/16/18, 3:16 PM
#2

Det bästa är nog att ha en heavy-duty robotdammsugare. Annars har jag inte hittat annan lösning än att dammsuga två ggr i veckan.

kinjelooo
12/16/18, 3:16 PM
#3
Lussan20
12/16/18, 3:32 PM
#4

Vi städar varje dag, mest maken. Skakar filtar, mattor, dammsuger. Labradorer fäller mycket. Mina Collie blev mera som sjok som man kunde samla ihop. Kammar och smörjer tassarna varje vecka, borstar tänder varannan dag. Jag har skynken på sofforna….Mvh/WL🌺

Sattyg
12/16/18, 3:56 PM
#5

Vi dammsuger varannan dag, skakar filtarna i soffan varje dag och dammar av alla ytor nån gång i veckan. Men det går inte att undvika hundhår överallt ändå, ibland blir jag galen på allt hår men det är nåt jag valt själv så det är bara att gilla läget. Har en Golden förresten och hon har precis haft en fällperiod som testat mitt tålamod ordentligt 😬

JoannaLi
12/16/18, 3:58 PM
#6

Dammsuger och skurar dagligen, byter lakan och tvättar filtar minst en gång i veckan, med torktumling för att få bort det värsta håret. Det ska bli robotdammsugare så fort jag har råd, det tar väldigt mycket tid att dammsuga så ofta och mycket.

Annons:
fackdack
12/16/18, 4:02 PM
#7

Mina Australien shephar fäller väldigt mycket här en robotdamsugare som håller på varje dag och en skurrobot som går med men ändå dammsuger jag och skurar golvet minst 5 ggr per vecka. Hundarna får ej gå i soffa eller säng så dom brukar klara sig väldigt bra men annars har vi läder soffa :') jag duschar hundarna ca 2 ggr i månaden och borstar dom nästan varannan dag. Och när jag dammsuger dammsuger jag dom med :) men nu när slask och så är så brukar jag torka av dom lite innan vi går in men blir ändå väldigt smutsigt då man får torka lite hemma men inget som störs då jag har 3 små barn med som stökar mer en hundarna med mat osv :) tror faktiskt barnen är mer kladdiga och stökar mer ner än gundarna och har 3 australien shephard 1 bulldog och 1 chiuhauha :) föredrar med en långhårig hud som fäller en en kort hårig så som bulldogen jäklar vad dom fasnar som nålar :') Men med städning är inga problem kanske ska göra 1 gång mera en vad ni brukar :)

[Forest]
12/16/18, 8:50 PM
#8

Åh shit vad ni städar 😬 Vi har små pudlar men en långhårig katt o en korthårig dammsuger 2 gånger i veckan skurar o dammar även då. Katten sover på filtar så byter dom vi behov dammsuger dom vid städ. Kör med gula gummidiskhanskar för få bort hår på gardiner o klösmöbeln men dammsuger klösmöbeln.

fancie-
12/16/18, 8:55 PM
#9

Verkligen, både dammsuga och skura varje dag.. Bra tips med gummihandskar för hårborttagning, hört det förut men hunnit glömma bort!

Ambrose
12/16/18, 9:56 PM
#10

Svart hund, svarta möbler, svarta sängkläder.
Det är min lösning som har Rottweiler 😂

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

JoannaLi
12/17/18, 1:26 AM
#11

#10 Taskigt! Ossa har ju fasen alla färger man kan tänka sig att en hund kan ha insprängt i den pälsen 😂 Med bara Arrak var det ju enklare, det håller jag med om :P

Lord Vulcan
12/17/18, 4:19 AM
#12

Ha alltidfällande schäfer:)) Har slutat dammsuga, sopar golv och mattor med en Magic brush. Tror den heter så. Suverän på att ta hundhår och grus, på golv och mattor! Lätt att ta fram när det behövs. V formade silikonborst som får med allt. Både schäferhår:) och grus.

flocken
12/17/18, 6:17 AM
#13

Nu har jag bara en egen hund. Men har hunddagis hemma så brukar ha 8 hundar + hemma. Städar varje dag. På kvällen syns det inte att det varit ibland 10 leriga hundar här. O jag torkar inte av en tass innan vi går in.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Emki
12/17/18, 11:04 AM
#14

Har en golden retriever och städar kanske varannan vecka, ingen hund i sängen, i soffan har vi skydd för där han får vara. Sopar med handsop om det är mycket hår eller skräp i tex hallen som han dragit in. Har inte tid för att städa 3-4 ggr per vecka. Nej, lite hundhår får man tåla hemma hos oss om man kommer hit. :-) Skönt nog har vi inte slask längre, då blev det avtorkning och i dom värsta fallen dusch när vi kom in.

Nettis!
12/17/18, 12:52 PM
#15

Dammsuger det värsta varje dag. Har en Cavalier och 3 innekatter. Mer noggrant på helgen.

hemul
12/17/18, 5:35 PM
#16

#12 Nu måste jag fråga om Magic Brush funkar lika bra som i reklamen? Och funkar den även bra för vanligt damm? Typ sånt som blir under sängen. Har så jäkla prångit och övermöblerat. Skulle vara skönt att slippa dra fram dammsugaren, flytta möbler för att komma åt o.s.v.

Säljs den förresten i vanliga affärer eller måste man beställa direkt?

Måste säga att jag är imponerad av de flestas städiver! När jag hade hund låg håret i drivor. Fick bli panikstädning om det skulle komma nån som inte borde se eländet… ☺️

Lona
12/17/18, 7:40 PM
#17

Med sex labbar ger man upp… (Dessutom både gula och svarta, håren syns alltid!) Men, några tips; För att få bort hår som fastnat på möbler mm - använd Foppatofflor! Stick in handen i en av lämplig storlek och stryk med bestämda tag. För att få bukt med barrande labbepäls som fastnar överallt, använd en gnutta sköljmedel i vattnet när du torkar av möbler, på toa och så vidare. Funkar nog även med en skvätt ättika. Lite sköljmedel när man tvättar kläder och sängkläder hjälper också, dessutom brukar jag torktumla kläderna någon minut när de är torra för att få bort lösa hår. Funkar även att "lufta" filtar och överdrag med ett par minuter i torktumlaren även om man inte tvättat innan. Och… noggrann pälsvård. Ett bra foder gör en hel del för hur mycket hunden fäller, likaså att man kammar/kardar/borstar regelbundet. Vid fällperioder kan ett noggrant bad få loss mycket päls - eller så slänger man sin labbe i sjön. :-P


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

fancie-
12/17/18, 8:31 PM
#18

Tack för många bra tips! Jag överlever nog med lite hår, tycker dessutom hundhår är lite bättre än katthår som fastnar i ögon näsa och mun.. En robotdammsugare skulle säkert vara en bra investering oavsett, funkar en lite billigare variant eller bör man satsa på de dyrare?

hemul
12/17/18, 9:49 PM
#19

Min granne har en, rätt "fin" skulle jag tro. Han är salig över den. Men… Han har visat mig kartan den producerar där man ser var den sugit och inte. Han har väldigt luftigt möblerat och den hoppar ändå över svåra ställen. Skulle inte funka för mig som har tätt mellan möblerna.

Lord Vulcan
12/17/18, 11:46 PM
#20

#16 ja det tycker jag absolut att den gör. Den tar allt i min lägenhet. Grus i mattor, hundhår på mattor, golv, säng och soffor, och damm under säng och andra möbler. Blev väldigt positivt överraskad första gången jag använde den. Den är lika bra nu 4 år senare. Använder aldrig dammsugare nu mer. Jag köpte min på en valputställning. Tror jag gav 120 kronor. Har sett dom på marknader, men aldrig i affärer.

Annons:
Lord Vulcan
12/17/18, 11:49 PM
#21

Har även en liten Magic brush "nyckelpiga" som jag använder i soffan, sängen och även på kläder.

hemul
12/18/18, 12:31 AM
#22

#20 Tack! Det långborsten du har antar jag? Liiite dyrare nu. 🤑

http://www.magicbrush.se/

Ambrose
12/18/18, 9:53 AM
#23

#18 Om du skaffar robotdammsugare, tänk efter vilken tid på dygnet du kör den… Jag känner ett par, bland annat en som äger en bror till min hund, vars hund hade varit ensam hemma och lite dålig i magen strax innan deras robotdammsugare drog igång…

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lord Vulcan
12/18/18, 10:39 AM
#24

#20 Ja lång. Beställa är den dyr. Redan då när jag köpte min. Kanske fortfarande är billigare på utställningar.

Bjornberg
12/18/18, 12:25 PM
#25

#22 Den brukar finnas på diverse mässor också, i Norrland där jag bor har den funnits på Nolia bland annat. 😊

fancie-
12/18/18, 2:29 PM
#26

#23 Haha.. har läst en sådan historia på facebook, inget man vill uppleva😂🙆🏼‍♀️

[Forest]
12/26/18, 6:47 PM
#27

18 Köp en som är bra för husdjur. Vi hade en sån o funka kanon. Den fick sonen ta då vi flytta till en lägenhet med mer svåra trösklar så den fastna hela tiden. Dom kostar lite mer men man slipper rensa borstarna varje gång den kör 😋 Ang diskhanskar jag brukar även ta vattenflaska o fukta lite lätt där jag drar av då fastnar det inte päls på hanskarna. Jag kör hanskarna först sen dammsuger jag upp dessa pälskorvar som blir 👍 Sammetsgardiner o kuddar är köpta till dotterns rum, åh wow så enkelt att få bort kattens päls(om det fastnat öht) ☺☺

Annons:
StellaAG
12/27/18, 9:00 PM
#28

Vi köpte en Dyson handdammsugare, dyr som satan men den har räddat hygienen här i vårt hushåll!

Upp till toppen
Annons: