Annons:
Etikettdebatt
Läst 2184 ggr
Athelas
2018-12-15 15:55

Plocka upp efter sin hund

Behöver man ta upp efter sin hund övetallt, eller finns det undantag? (,hoppas att det blev rätt grupp)

Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/

Annons:
CayKantos
2018-12-15 16:03
#1

Jag plcokar inte upp om hunden skiter i skogen. MEN om han gör det på en skogsstig eller i kanten av en skogsstig plockar jag upp eller puttar/kastar in det i skogen (UTAN påsen såklart..) På stan, gräsplaner mm plcokar jag ALLTID upp. Låter inte hjnden skita o kissa på någons tomt heller.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

molam
2018-12-15 16:22
#2

Där folk inte går typ skogen (Ej stigar, utan verkligen i skogen), Djupa diken, Riktigt högt gräs, brännässlor etc. där plockar jag inte upp, annars plocckar jag alltid upp

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

JoannaLi
2018-12-15 17:17
#3

Jag såg en bra definition på "där det regelbundet gräsklipps" eller där det regelbundet går folk. I övrigt skippar jag, hellre att det får återgå till naturen än att jag ska ta upp det i plast och det ska brännas.

hemul
2018-12-15 19:56
#4

Måste erkänna att klämmer jycken in sig långt under en låg buske och bajsar så lägger jag mig inte på alla fyra och kryper in för att ta bort det. Skogen är skogen, där håller jag med JoannaLi. Bajs bra - plast dåligt. 😉

Changrila
2018-12-15 20:25
#5

När jag går med hundar som äter torrfoder så plockar jag alltid upp, även i skogen, eftersom det tar så vansinnigt lång tid för bajset att försvinna då.

När jag går med egna hundar så plockar jag inte upp i skogen, eller om de bajsar långt ner i diken där jag vet att ingen går. Längs gångvägar, på gräsmattor eller andra ställen där det kan tänkas att folk går (tex nära grillplatser ute i naturen) så plockar jag alltid upp. Även i hundrastgårdar plockar jag alltid upp.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Forest]
2018-12-15 21:01
#6

Håller med 1 sen går jag lite på klipps gräset =plocka upp. Högt gräs nej om det inte är nära en stig. Jag ogillar folk som inte plockar upp där det är klippt gräs det är lätt att plocka upp där o syns tydligt. Här har du påse till skiten gapar jag till några som vägra plocka upp efter sina hundar o det är stora högar skit dessutom omöjligt att missa. Ändå leker dom vi ser inte 😂🐒😵 ser dom mig nu ute så går dom åt annat håll slarvas jag behöver ni fler påsar 😋

Annons:
Emki
2018-12-15 21:15
#7

Plockar alltid upp, förutom om vi är i skogen. Här just i detta område där jag bor är folk EXTREMT dåliga på att plocka upp efter sin hund. Och nu när det är massor med snö så låter dom skuten ligga kvar på små snöstigar.. brukar ibland plocka upp ÅT ANDRA om det verkligen ligger mitt på vägen/stigen. Så ofräscht och man vill ju inte få bajs under skorna. Har man hund ska man plocka upp efter dom också, iaf där andra vistas och går dagligen.

Maleficum
2018-12-15 21:26
#8

Plockar på ställen där människor kan tänkas vistas eller promenera (som övriga säger, klippt gräs, stigar och liknande) men skippar nere i diken, under buskar och på ställen där inte ens jag vill gå (och då är jag inte så kinkig på vart jag älgar fram :P). Är det ett sådant läge att man kan peta ner det i dike eller liknande gör jag det istället för att plocka.

Har dock hänt nån gång att jag fått slut på påsar (främst långpromenad när jag hade Fjant då han kunde bajsa kanske sex-sju gånger under en längre promenad) men brukar då alltid försöka peta bott det så det inte ska ligga där någon riskerar att trampa i det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[~Kollen~]
2018-12-15 21:36
#9

Har inte tänkt på att andra inte plockar upp i skogen själv skulle jag plocka upp överallt hunden har gjort sitt behov det som måste göras, måste göras

MyCola
2018-12-15 22:03
#10

#9 Att låta bajset förmultna i skogen är bara bra tycker jag. Om ingen befinner sig där i övrigt ser jag ingen anledning till att plocka upp det, man sparar på jordens resurser genom att inte använda plastpåsar och man gör skogen en tjänst om man låter bajset förmultna.

Jojaton
2018-12-15 22:07
#11

Plockar upp där det finns chans att folk går, bajsar han i skogen men nära stigen puttar jag in det längre in i skogen.

Johanna - Instagram

hemul
2018-12-16 01:55
#12

Daghunden jag hade förut var gammal och hade problem med bajseriet. Ibland var det diarré och ibland kom det inget alls fast hon verkade tro att hon bajsade. Vi sa att hon "luftbajsade". 😛

Så ibland luft-plockade jag upp. Speciellt om det var här på gatan. Var rädd att nån skulle stå i ett fönster och titta. De kunde ju i så fall inte se att det var för löst för att plocka eller att det inte kom nånting. Sen fick jag gå med påsen i handen ett tag innan jag stoppade tillbaks den i fickan för att göra det trovärdigt. 😂

Maleficum
2018-12-16 11:50
#13

#12 Haha! Har gjort samma sak med Fjant för han kunde också stå och "luftbajsa" ibland :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
[IdaSoren]
2018-12-16 12:57
#14

#12 Haha 😂 Har hänt ibland att min hund har bajsat så långt inne i något buskage/bland löv att jag helt enkelt inte har hittat bajset, så jag har stått en stund som en idiot med påsen i handen och sökt med blicken, men till slut fått ta upp lite löv i påsen istället bara för syns skull…

I övrigt gör jag som de flesta andra, plockar upp om det finns risk att människor går där.

swapp
2018-12-16 13:13
#15

#14 Haha nu kommer jag och tänka på en gång när min hund hade skitit bland massa löv och högt gräs. Det var mörkt ute och jag kunde bara inte hitta det hur mycket jag än letade. Precis när jag gett upp och skulle gå därifrån kommer det en man med pannlampa och säger "Jag kan lysa åt dig" hahha
Så fick jag stå där och leta medan han lyste, men det var helt omöjligt att hitta, så tillslut fick jag låtsas att jag hittade det och plockade upp lite löv.
Och sen tackade jag mannen för hjälpen haha

Skivling
2018-12-16 16:16
#16

Jag plockar alltid upp. Jag och barnen går inte bara på stigar i skogen, utan mer i terrängen., och bajs är lika äckligt att få på sig oavsett om det är i skogen eller på gräs. Jag har dessutom en hund som rullar sig i andra hundars avföring om han får chansen, vilket aldrig skulle behöva hända om alla plockade upp.. om hunden har diarre lägger jag gräs eller jord över det sista kletet men annars plockar jag alltid. Med en miljövänlig påse..

Alvirpo
2018-12-16 20:05
#17

Gör väl som dom flesta andra här, plockar överallt utom mitt i skogen eller på platser jag knappt ens själv kommer åt så som djupa diken eller under buskar. Nog för att vissa verkar tycka att man borde plocka även mitt i skogen, men jag resonerar så att om älgarna och rådjuren få skita var dom vill så gör inte en liten hög från min hund en gång i veckan någon skillnad 😉

[Fluffymarshmallow]
2018-12-18 10:59
#18

Plockar alltid upp men inte i skogen. Alla har en skyldighet att plocka upp bajs efter sin hund

Hornslandet
2018-12-19 08:45
#19

Plockar aldrig upp i skogen (känns självklart tycker jag). Ej heller när min hund går ner i diken och bajsar på sidan om grusvägar tex. Händer det på kanten av en grusväg eller dyl kan jag sparka ner pluttarna i diket/buske på sidan om vägen. Färskfoderbajs är bra på det sättet, torrt och lite :=)

Upp till toppen
Annons: