Annons:
Etikettbeteende
Läst 2148 ggr
Emki
12/14/18, 5:52 PM

Gnäller pga en leksak?

Av ren nyfikenhet ställer jag frågan, köpte idag en leksak liknande denna fast fågel huvud istället för igelgott, men plyschen är densamma.. https://www.arkenzoo.se/trixie-pehmolelu-muppy-hedgehog-17-cm?58515
Och såfort han tuggar på den så att den piper, börjar han gnälla? 
Plockar man bort den slutar han. Lite annorlunda pip på denna leksak än på hans andra. Blev så förvånad att han reagerar på något med leksaken. 
Någon som kan ha någon aning om varför eller har varit med om samma sak?

Annons:
eli1991
12/15/18, 6:11 PM
#1

Varför hundar blir gnälliga/pipiga av pipleksaker beror på att ljudet i leksakerna är konstruerade för att fånga hundens intresse och låter som ett lidande djur. Därför blir så många hundar extremt intresserade då det sitter djupt rotat hur dem ska svara på när ett djur i närheten piper av obehag. Hoppas du förstod vad jag menade! Pipleksaken ska låta som ett lidande djur för att få hundens intresse 🙂 Har själv en hund som blir extremt gnällig och orolig av pipleksaker så jag har helt slutat med dom.

Emki
12/15/18, 8:02 PM
#2

Okej! Ja han har inte pipit av andra pipleksaker, det var därför jag blev så förvånad! Men tack för svar, då vet jag! :)

[Forest]
12/15/18, 9:07 PM
#3

Vi har en hund som kommer i hundra knyck om man råkar pipa med någon leksak. Hon kör ofta med hoppa med framtassarna på leksaken sen kör hon mycket dutta med nosen så den piper. Hon bär dom sällan mjukisdjur bär hon och så med. Hon kan pipa ibland men hon pratar mycket när hon leker o det gäller alla leksaker o lek utan leksak. 😋

Honestyisdead
12/16/18, 5:24 AM
#4

Förmodligen piper den på ett sätt som triggar något hos honom. 

Pipleksaker ska väl påminna om ett byte. Därför försöker många hundar döda leksaken Och går upp i varv eftersom bytet vägrar dö.

Andra hundar förstår inte pipandet och blir oroliga. Och vissa håller med människorna om att det bara är enerverande ;)

Upp till toppen
Annons: